150932.jpg

Artiklar

Duk vid båtplats ger ren båtbotten

Istället för giftiga bottenfärger kan du använda en speciell membranduk på din båtplats. Då ska man slippa påväxt på båtbotten. - Klockrent resultat men duken är inte helt problemfri, säger Tobias Lenasson som förra säsongen har använt duken under sin motorbåt.

Text: Redaktionen • 2010-04-08 Uppdaterad 2010-04-08

Lösningen – kallad Cleanboatprotector – är en membranduk som läggs på en förtöjningsplats där den på grund av en densitet lägre än vatten flyter på ytan. När båten körs upp på duken trycks duken ner och omsluter skrovet. Runt båten bildas en mörk och trång miljö med stillastående, syrefattigt och näringsfattigt vatten. I och med att havstulpaner, snäckor och alger även behöver sol för att växa skyddar duken båtbotten och hindrar solljus. På så sätt ska i princip inget kunna växa på båtbotten.

Den senaste säsongen har Tobias Lenasson vid sin förtöjningsplats med y-bommar använt membranduken under sin 5,5 meters motorbåt, en Bowrider AMT 185 BR.

– Resultat blev klockrent. Jag är jättenöjd. Det var knappt någon påväxt alls på båtbotten. Den påväxt som uppstod hamnade istället under duken som hade 1000-tals havstulpaner. Efter att vi tagit upp duken använde vi högtrycktvätt och borste för att enkelt skrubba bort tulpanerna, säger Tobias Lenasson.

Båten har legat i vattnet från påsk till början på oktober. Tobias uppskattar att han utanför sin båtplats i Åkersberga sammantaget har kört av och på duken ett trettiotal gånger med båten, framför allt kortare dagsturer i Stockholmsskärgård. Under säsongen har han inte använt båtbottentvätt eller torrsatt båten för att spola av botten på spolplatta som finns i vissa hamnar.

Miljövänlig

Membranduken upptäckte han på Stockholmsmässan Allt för Sjön, februari 2009 där han skulle köpa sin Bowrider.

– Först tänkte jag måla med epoxy- och miljövänlig bottenfärg. Det skulle i så fall kosta mig 6500 kronor plus utgifter för att varje eller vartannat år lägga drygt 1000 kronor på ny bottenfärg. På mässan fick jag syn på membranduken som hade ett mässpris på 7 500 kronor. Min egen miljövänlighet, att slippa jobbet med bottenmålning, och prislappen på duken fällde avgörandet, säger Tobias Lenasson.

I samband med att han köpte duken av Cleanboatprotector, företaget bakom membranduken, lämnade Tobias uppgifter om båtens storlek, och mått på sin förtöjningsplats.

Strax innan sjösättning i april levererades duken. Vid båtplatsen fäste han duken på fyra ställen med hjälp av tampar. Tobias Lenasson säger att det var en del smärre problem att få duken ligga optimalt längst ut på y-bommarna.

I och med att båtens akter sticker ut 1 meter utanför y-bommarna behöver en bit av duken också sticka ut utanför bommarna. För att få den delen av duken att vara sträckt sågade han till två stycken 45 x 45 träreglar som fästes i färdigsydda dukfickor längst ut med dukens långsidor. Om han inte skulle få duken att vara någorlunda sträckt i aktern skulle det bli två problem. Dels skulle duken inte täcka hela båtbotten i aktern, dels skulle båtbotten strax innan förtöjning kunna dra med sig den delen av duken in mot bryggan.

– Ett annat alternativ till reglarna skulle ha varit att spänna fast bakändan av duken med två ankare. Nackdelen med den lösningen skulle vara att båtgrannen kunde fastna i ankarlinan, säger han.

– I början var det lite svårt att glida över duken när jag skulle lägga till. Jag kom inte riktigt hela vägen fram eftersom jag hade för lite fart. Efter ett par gånger gick det perfekt, säger Tobias Lenasson,

Ligger stadigt

Förutom att duken förhindrar påväxt finns det andra fördelar, menar han. Båten ligger stadigt på duken. Det är bra när det råder hårda vindar eller när Tobias familj ska lasta i och ur packning.

– Vid några tillfällen har jag tappat verktyg och solglasögon utanför relingen. Då har duken hindrat prylarna att hamna på sjöbotten, säger Tobias Lenasson.

Men duken var tung att lyfta upp ur vattnet i höstas:

– Med båten bogserade jag först försiktigt duken till en närliggande sjösättningsramp där vi för hand drog upp duken en liten bit i taget för att vattnet skulle rinna ur duken. Duken innehöll uppskattningsvis 200 -300 liter vatten, säger han.

Duken består nämligen av fyra kanaler som har små öppningar i varsin sida av duken. Öppningarna blir tre centimeter i diameter när man tömmer ut vattnet under upptagning. Under vintern förvarar han duken i sin carport.

– Företaget ska komma hit i vår och göra en anpassning på duken så att den blir bättre, säger han.

Hinner lossna

Enligt Cleanboatprotetcors delägare Jan Jeppsson finns det även andra ekonomiska vinster att använda duken istället för bottenfärg:

– De flesta som använder giftiga bottenfärger, även miljövänliga färger, får beväxtlikhet som kan öka bränslekostnader. En kund berättade att hans båt tidigare år, strax efter sjösättning, gjorde 26 knop vid 6000 varv. Efter att han hade fått påväxt behövde han köra 7500 varv för att hålla 26 knop, vilket ökade bränsleförbrukningen, säger han.

Men om man är ute med båten en längre tid blir det väl påväxt?

– Ja, det kan börja fastna havstulpaner, snäckor eller alger om man under sin semester befinner sig vid naturhamnar. Men härdningstiden för påväxten är drygt tre veckor. Och kör man tillbaka till sin båtplats innan den tiden lossnar det, säger Jan Jeppsson.

Vilka svagheter har duken?

– Den påväxt som skulle bli på båtbotten blir under duken istället. Men i och med att duken är mjuk och rörlig härdar inte påväxten som lätt kan spolas och skrubbas av. På grund av påväxten blir duken tyngre när man tar upp duken på hösten jämfört med när man spänner fast den under våren.

Er kund Tobias nämner att dukens vattenkanaler innehöll cirka 250 liter vatten när duken togs upp på land. Ska det vara så mycket vatten?

– Nej, duken rymmer cirka 50 liter. De nya ventilerna för version för 2010 tömmer ut vattnet mycket snabbare vid upptagningen.

Av: Text och foto Johan Cooke

Faktaruta

Fakta om duken Tobias duk har måtten 6,2 x 2,5 meter och väger cirka 35 kilo.

Membranduken kan förutom förtöjningsbom sättas fast i brygga eller bojsänke. Duken tillverkas i alla storlekar. Den största duk som hittills tillverkats är till en motorbåt på 11-meter. Idag säljs duken av ett 15-tal marinåterförsäljare. Membranduken består av en över och underduk, däremellan ligger PE-skum i Polyeten som skapar flytförmågan.

Duken erbjuds för motorbåtar, en segelbåtsvariant ska levereras under 2011.

Cleanboatprotector lanserade duken våren 2009. Idén bygger på en svensk patenterad innovation som gjordes 2004.

PB har inte hittat några direkta konkurrerande lösningar till membranduken.

Alternativ kan vara att använda båtbottentvätt eller torrsätta båten som spolas av på spolplatta som finns i vissa hamnar. Andra alternativ är att i hemmahamnen använda en båtlyft eller båtrailer då båten inte används. Läs mer www.cleanboatprotector.com


Text: Redaktionen • 2010-04-08
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top