150886.jpg

Artiklar

Allt vanligare med brand ombord

Det finns mycket som kan brinna på en båt. När Denny Arnlunds Storö 34 började brinna var katastrofen snabbt ett faktum. På följande sidor ger vi dig tips och råd som hjälper dig om olyckan skulle vara framme.

Text: Redaktionen • 2010-12-03 Uppdaterad 2021-06-10

Redan på 1970-talet drömde Denny Arnlund om en Storö 34 i helmahogny. Då hade han inte möjlighet att skaffa en, men för två år sedan slog han till. Han hittade en båt av årsmodell 1968 som var välskött och helt i originalskick.

– Jag renoverade mig igenom båten steg för steg. Först det kosmetiska, sedan lite mer omfattande renoveringar. Det senaste var ett nytt kapell.

Allt vanligare med brand ombord

Många beundrade White Ladys fina skick och Denny njöt av att äntligen få äga en mahognylady. Så även den olycksaliga fredagen den 11 september.

Båtsäsongen närmade sig sitt slut och båten skulle tas upp på land kommande tisdag. Men fredagen bjöd på strålande vackert höstväder och Denny och hans sambo passade på att ge sig ut för en härlig långhelg i båten.

– Vi kastade loss vid tiotiden på förmiddagen. Det var en helt underbar havsdag. Vi njöt av solskenet och kunde ligga uppe på däck under gång.

Turen gick till uthamnen Simphamn vid Umeälvens utlopp, en populär hamn för helgturer bland Umeborna. Eftersom det var en vanlig fredag var det glest mellan båtarna den här dagen. Efter några timmars skön avkoppling med tidningsläsning på akterdäck och en svalkande pilsner blev paret bjudet över till grannbåten.

– Jag gick ner i min båt och plockade undan lite saker. Kollade runt i båten som jag brukar och såg inga konstigheter.

Denny hann sitta i grannbåten högst femton minuter innan båtkompisen ropade: ”Det ryker ur er båt.”

Allt vanligare med brand ombord

Tjock, gråsvart rök bolmade upp ur ventilerna på förruffen. De satt i framkanten av köksdelen på Storön. Snabbt tog Denny en vattenslang och försökte samtidigt kika in genom fönstren, men rutorna var redan helt svarta av sot. Han såg ändå i förbigående att det brann för fullt på styrbords brits.

– När jag kom fram till kapellet lyfte jag upp hörnet för att se bättre. Då stack hela kapellet och värmen slog emot mig så jag fick backa tillbaka till badbryggan.

Allt vanligare med brand ombord

Där på badbryggan stod sedan Denny och såg sin båt brinna. Nu ägnades alla krafter åt att rädda övriga båtar från att ta eld eller skadas. Tamparna i bryggan skarvades så att den brinnande båten kunde släppas längre ut. När båten glidit bakåt så att badbryggan var i höjd med bojen blev det för varmt, Denny tvingades hoppa i vattnet. Det sista som brann upp var akterruffen.

Allt vanligare med brand ombord

Mitt i eländet konstaterade Denny att de ändå haft tur. Ingen var allvarligt brandskadad. Han själv hostade något dygn efteråt men inte så illa att han behövde söka läkarvård. Tur i oturen var det också att vinden blåste från rätt håll, det bidrog till att elden inte kunde sprida sig till de andra båtarna eller anläggningen. Att det var ovanligt lite båtar i hamnen var en annan lyckosam omständighet.

Behöll lugnet

Även om Denny och hans sambo naturligtvis blev chockade tappade de aldrig fattningen. Denny har jobbat med säkerhetsfrågor och hans sambo inom akutsjukvården. Båda agerade snabbt och målmedvetet.

När det var helt klart att det inte var någon omedelbar fara för de andra båtarna eller för anläggningen larmades 112. Denny minns inte hur lång tid som gick innan de larmade, han tappade tidsuppfattningen under själva olyckan. Först på plats var en fotograf och en reporter från lokaltidningen. Sen kom brandmännen.

Uthamnen ligger inom ett naturreservat och det är inte helt enkelt att ta sig fram med brandfordon.

Allt vanligare med brand ombord

– Det enda misstag jag kan komma på att vi gjorde var att ingen kom på tanken att springa och öppna bommen så brandmännen kunde köra in. Men för White Lady hade det inte gjort någon skillnad. Brandförloppet gick för fort.

Denny berättar att orsaken till branden är ett stort frågetecken. Varken brandpersonalen eller någon av dem som var med och bärgade resterna har kunnat säga något om var branden startade. Själv misstänker han att det började i den stora länspumpen. Den var inmonterad under durken intill styrbords brits där de första lågorna slog upp.

– På britsen hade vi sängkläder och väskor med kläder, sådant som brinner bra. Vägg i vägg fanns spisen med gasolslang och när den brann av fick elden mycket näring. Det bidrog till att brandförloppet gick så fort.

Försäkringen funkade bra

Eftersom hela båten brann upp ersattes Denny av sitt försäkringsbolag. För honom motsvarade ersättningen det försäkringsvärde han hade på båten.

Bara ett år före olyckan bytte han försäkringsbolag till Svenska Sjö eftersom de erbjöd det mest fördelaktiga och billigaste alternativet just då. Det innebar att värderingen var aktuell.

– Mitt försäkringsbolag skötte sig väldigt bra. Jag hade pengarna på kontot inom en vecka, men så kunde jag också styrka både köpeskilling och allt jag hade lagt ned på renoveringar. Egentligen var nog båten lite underförsäkrad.

Sämre gick det med ersättningen för lösöre. Sådant som tagits med hemifrån och inte räknades som båtens utrustning enligt villkoren för båtförsäkringen, utan skulle täckas av hemförsäkringen. För Dennys del handlade det bland annat om en jobbväska med dator, Ipod, mobil och kontanter till ett värde av ungefär 27 000 kronor. Allt som allt fanns lösöre för uppskattningsvis 80 000 kronor i båten medan hemförsäkringens maxbelopp låg på 40 000 kronor.

– Det är nog många som inte tänker på hur stora värden vi transporterar med till båten. Med dator och mobil blir det snabbt stora belopp. Det är värt att kolla upp vad hemförsäkringen täcker, råder Denny.

Branden i Simphamn den 11 september har gett obehagliga minnen hos alla som befann sig i närheten.

– En mycket hemsk upplevelse, sammanfattar Denny, som har fått brandfobi

efteråt. Han kan inte tänka sig att sova över i en båt igen. Åsynen av brandrök och lukten av varma elkablar ger rysningar i hela kroppen.

Trots det kan det komma något positivt ur en sådan här olycka, resonerar han, och det är att andra båtägare får en verklig tankeställare.

I Umeå kommer en säkerhetsdag att anordnas inför kommande båtsäsong som ett resultat av branden. Där får båtägare fräscha upp sina kunskaper om brandsäkerhet, båtbesiktning och HLR.

För Dennys del innebär ny båtsäsong ny båt. Han har skaffat en raggarbåt, en daycruiser med V8 och skinnklädsel. Men i framtiden ska det bli en träbåt igen.

Av: Text Jessika Ericsson Foto Denny Arnlund

Allt vanligare med brand ombord Allt vanligare med brand ombord Allt vanligare med brand ombord

Allt vanligare med brand ombord Allt vanligare med brand ombord


Text: Redaktionen • 2010-12-03
ArtiklarPraktiskt Båtägande
Scroll to Top