932519.jpg

Artiklar

Så får du ny glans på friborden

Det kanske kändes fräckt när det begav sig, men idag är det inte roligt att äga en färgglad 70-talsbåt. Åtskilliga timmar går åt till att få de flammiga friborden i någorlunda skick. Men det har hänt saker på senare år. Vi har testat några mirakelkurer.

Text: Redaktionen • 2014-04-14 Uppdaterad 2021-06-09
Läs mer: Så får du båten riktigt snygg
Läs mer: Sju steg för att vårrusta båten
Läs mer: Lyxyachten du inte trodde fanns

Så testade vi

Testobjektet, en olivgrön IF från 1976, hade väldigt trista och kritade fribord. Dessa delades in i ett antal numrerade testfält. Med hjälp av en glansmätare mättes värdet i de olika fälten upp både före och efter respektive behandling.

Glansvärdet anges på en skala mellan 0 och 100 och är ett mått på hur mycket ljus som reflekteras från ytan. En helmatt yta får ett lågt glansvärde och ju blankare ytan är desto högre blir värdet.

Leverantörer

Abralon, Mirka: [http:/www.mirka.se/ www.mirka.se ]

TCnano, Byggplast och båtprylar: www.byggplast-batprylar.se

Nano polish, International: www.yachtpaint.com

Få saker kan dra ner det allmänna intrycket av en båt som kritade och matta fribord. Grattis till alla dem som har vita båtar! Hör man till majoriteten båtägare, som har en vit gelcoat-yta att putsa upp på våren, är ju problemet obetydligt. En vit yta som kritar påverkas knappt. Värre är det alltså för oss som äger produkter från plastboomens 1970-tal. Ofta lade man in olika grälla pigment i plasten: “Varför ska en båt vara vit? Nej, blå, röd, grön &”

Man kan naturligtvis tycka olika om färgglada båtar, men det är ändå klart att de inte har åldrats med värdighet. Det som en gång var klara pasteller är numera mjölkiga, flammiga och trista ytor.

För att få någon ordning på det här problemet har det sällan räckt med vanlig maskinpolering med rubbning. Möjligen har man uppnått en tillfällig effekt som mattas bara några veckor in på säsongen. För att få ett mer varaktigt resultat har det inte funnits några genvägar, även proffsen har varit hänvisade till en metod som för tankarna till den gamla storfilmen om “Karate kid”. Den unga adepten fick sina första övningar på vägen mot kampsports-geni genom att putsa mästarens bilar: “Wax on, wax off &”

Så får du ny glans på friborden

Att våtslipa friborden för hand, med två olika kornstorlekar, kräver helt enkelt ett engagemang som gör att de flesta kroknar längs vägen.

Genvägen har låtit vänta på sig, men nu finns den i alla fall tillgänglig för alla. Mirkas sliprondeller i form av skumgummihättor belagda med en kornstorlek från 4000 till 1000 gör våtslipning till ett maskinjobb. Istället för en vecka kan hela båten avhandlas på några timmar. Först med 2000-papper och sedan med 4000. Om det bara finns tillräckligt mycket gelcoat att ta av är det här en bra lösning, den kritade ytan försvinner och båten föryngras.

 

En förutsättning för att resultatet ska bli bra och processen uthärdlig är naturligtvis en hyfsad slipmaskin, med ett lågt varvtal. Rondellerna fuktas lämpligen med hjälp av en blomspruta. Duscha då och då under arbetets gång för att försäkra dig om att rondellen aldrig går torr.

Vi testade Abralon på en IF-båt från 1976 med fribord som en gång i tiden var “olivgröna” men som nu är i ett erbarmligt skick. Efter en vända med polermaskinen och Abralon kunde vi ganska snart konstatera att metoden helt enkelt fungerar som utlovat. Ytan förnyas och återfår sin ursprungliga färg. Här har vi uppenbarligen funnit en användbar genväg i vår strävan mot blankare fribord.

Men på senare år har det ju också dykt upp en hel del produkter som andas modernitet och ny teknik, och med ett samlingsbegrepp stavas detta NANO. Nanotekniken handlar i grunden om att styra väldigt små partiklar och få dessa i människans tjänst. Själva uttrycket kommer från längdenheten nanometer, som är en miljarddels meter. Nanoteknik brukar lite skämtsamt även kallas atomslöjd och denna atomslöjd har vi säkert bara sett början på. Tidigt ut var dock bilindustrin och med den följer även båtbranschen. Tanken med de glansprodukter som drar nytta av nanotekniker är att de ska fungera genom att partiklarna tränger ner i ojämnheter i ytan och fyller ut dessa. Visst låter det high-tech, men frågan är om det verkligen fungerar.

Det finns en uppsjö produkter och vi valde att testa två olika som ändå funnits på marknaden ett par år: TCnano och Internationals Nano polish.

Även om nanoprodukterna gärna kallas mirakelmedel är det ingen av tillverkarna som hävdar att de fungerar oavsett skicket på ytan. Men här har vi alltså även valt att hårdtesta dem på vår nedgångna gelcoatyta. Som en första nivå applicerades de båda medlen direkt, med bara sedvanlig rengöring som förarbete. Trots att man normalt alltså inte ska göra så på en så pass kritad yta, visar glansmätaren på en tydlig förbättring. Både TCnano och Nano polish höjer finishen avsevärt på sina respektive testytor.

Så får du ny glans på friborden

För att få ett mer rättvist och realistiskt resultat kombinerade vi Abralonet med de båda nanoprodukterna. Först vattenslipade vi alltså ytan och sedan lade vi på TCnano respektive Nano polish. Det är nu det verkligen lyfter, och det är svårt att tro att man verkligen tittar på samma båt när vi jämför de olika ytorna. Båten har fått tillbaka sin ursprungliga glans och kulör.

De som ivrar för nano-produkterna som polermedel hävdar ofta att det bara blir bättre ju fler gånger man upprepar behandlingen, för varje år ska ytan alltså bli allt jämnare och blankare. Det tycks som om det ligger något i det här. När vi testar att först använda Abralon, sedan Nano polish och sedan ovanpå det TCnano så slår mätaren i topp. Ju mer desto bättre tycks alltså stämma &

Få saker kan dra ner det allmänna intrycket av en båt som kritade och matta fribord. Grattis till alla dem som har vita båtar! Hör man till majoriteten båtägare, som har en vit gelcoat-yta att putsa upp på våren, är ju problemet obetydligt. En vit yta som kritar påverkas knappt. Värre är det alltså för oss som äger produkter från plastboomens 1970-tal. Ofta lade man in olika grälla pigment i plasten: “Varför ska en båt vara vit? Nej, blå, röd, grön &”

Man kan naturligtvis tycka olika om färgglada båtar, men det är ändå klart att de inte har åldrats med värdighet. Det som en gång var klara pasteller är numera mjölkiga, flammiga och trista ytor.

För att få någon ordning på det här problemet har det sällan räckt med vanlig maskinpolering med rubbning. Möjligen har man uppnått en tillfällig effekt som mattas bara några veckor in på säsongen. För att få ett mer varaktigt resultat har det inte funnits några genvägar, även proffsen har varit hänvisade till en metod som för tankarna till den gamla storfilmen om “Karate kid”. Den unga adepten fick sina första övningar på vägen mot kampsports-geni genom att putsa mästarens bilar: “Wax on, wax off &”

 

Att våtslipa friborden för hand, med två olika kornstorlekar, kräver helt enkelt ett engagemang som gör att de flesta kroknar längs vägen.

Genvägen har låtit vänta på sig, men nu finns den i alla fall tillgänglig för alla. Mirkas sliprondeller i form av skumgummihättor belagda med en kornstorlek från 4000 till 1000 gör våtslipning till ett maskinjobb. Istället för en vecka kan hela båten avhandlas på några timmar. Först med 2000-papper och sedan med 4000. Om det bara finns tillräckligt mycket gelcoat att ta av är det här en bra lösning, den kritade ytan försvinner och båten föryngras.

Så får du ny glans på friborden

Företaget Kontrollmetod i Västra Frölunda lånade generöst ut sin glansmätare under testet.

En förutsättning för att resultatet ska bli bra och processen uthärdlig är naturligtvis en hyfsad slipmaskin, med ett lågt varvtal. Rondellerna fuktas lämpligen med hjälp av en blomspruta. Duscha då och då under arbetets gång för att försäkra dig om att rondellen aldrig går torr.

Vi testade Abralon på en IF-båt från 1976 med fribord som en gång i tiden var “olivgröna” men som nu är i ett erbarmligt skick. Efter en vända med polermaskinen och Abralon kunde vi ganska snart konstatera att metoden helt enkelt fungerar som utlovat. Ytan förnyas och återfår sin ursprungliga färg. Här har vi uppenbarligen funnit en användbar genväg i vår strävan mot blankare fribord.

 

Men på senare år har det ju också dykt upp en hel del produkter som andas modernitet och ny teknik, och med ett samlingsbegrepp stavas detta NANO. Nanotekniken handlar i grunden om att styra väldigt små partiklar och få dessa i människans tjänst. Själva uttrycket kommer från längdenheten nanometer, som är en miljarddels meter. Nanoteknik brukar lite skämtsamt även kallas atomslöjd och denna atomslöjd har vi säkert bara sett början på. Tidigt ut var dock bilindustrin och med den följer även båtbranschen. Tanken med de glansprodukter som drar nytta av nanotekniker är att de ska fungera genom att partiklarna tränger ner i ojämnheter i ytan och fyller ut dessa. Visst låter det high-tech, men frågan är om det verkligen fungerar.

Det finns en uppsjö produkter och vi valde att testa två olika som ändå funnits på marknaden ett par år: TCnano och Internationals Nano polish.

Även om nanoprodukterna gärna kallas mirakelmedel är det ingen av tillverkarna som hävdar att de fungerar oavsett skicket på ytan. Men här har vi alltså även valt att hårdtesta dem på vår nedgångna gelcoatyta. Som en första nivå applicerades de båda medlen direkt, med bara sedvanlig rengöring som förarbete. Trots att man normalt alltså inte ska göra så på en så pass kritad yta, visar glansmätaren på en tydlig förbättring. Både TCnano och Nano polish höjer finishen avsevärt på sina respektive testytor.

Så får du ny glans på friborden

Det är viktigt att se till att Abralon-rondellerna är fuktiga under poleringen. Lika viktigt är det att använda handskar när man lägger på nanoprodukter.

För att få ett mer rättvist och realistiskt resultat kombinerade vi Abralonet med de båda nanoprodukterna. Först vattenslipade vi alltså ytan och sedan lade vi på TCnano respektive Nano polish. Det är nu det verkligen lyfter, och det är svårt att tro att man verkligen tittar på samma båt när vi jämför de olika ytorna. Båten har fått tillbaka sin ursprungliga glans och kulör.

De som ivrar för nano-produkterna som polermedel hävdar ofta att det bara blir bättre ju fler gånger man upprepar behandlingen, för varje år ska ytan alltså bli allt jämnare och blankare. Det tycks som om det ligger något i det här. När vi testar att först använda Abralon, sedan Nano polish och sedan ovanpå det TCnano så slår mätaren i topp. Ju mer desto bättre tycks alltså stämma &

Sedan är det på sin plats med en liten reservation. Det är inte första gången vi får upp glansen för att sedan förlora den efter några veckor. Långtidseffekten av nano-produkterna kan vi alltså ännu inte uttala oss om, men vi får säkert anledning att återkomma till ämnet i slutet av säsongen.

Av: Text och foto: Philip Pereira dos Reis

Se också: Laga gelcoat
Så får du ny glans på friborden Så får du ny glans på friborden Så får du ny glans på friborden

Så får du ny glans på friborden Så får du ny glans på friborden Så får du ny glans på friborden Så får du ny glans på friborden


Text: Redaktionen • 2014-04-14
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top