Praktiskt Båtägande

Så förbereder du dig för drömresan

Få nyttiga tips och råd om du tänkt att ge dig ut på långresa.

Så förbereder du dig för drömresan
I Praktiskt Båtägande 2020/1 kan du läsa massor om hur man kan planera och genomföra sin drömresa // Foto: Johan Cooke

 

Många drömmer om att någon gång i livet långsegla.

Målet för de flesta är att styra båten till paradisliknande öar, ljumma vindar och kristallklara vatten. Andra är mer extrema. I juni 2018 kastade Anders Eriksson loss på västkusten och gjorde en över 200 dagar lång jordenruntsegling utan att gå i land. Linda Lindenau och Milo Dahlman långseglade till Antarktis 2011. Och långseglarfamiljen Thomas och Helén Lindbloms barn skötte skolgången ombord på segelbåten till Australien 2002. För så långa resor krävs mycket planering. Du måste kanske spara pengar, hitta rätt båt, säga upp dig från jobbet och till och med sälja bostaden.

De flesta båtägare nöjer sig med att segla eller åka båt i vattnen hemmavid på sommaren. Då färdas vi i regel inte så långt, utan enbart på insjöar eller inomskärs. Dels beror det på begränsad semestertid under sommaren, dels på att många inte vågar åka med sina fritidsbåtar över öppna vatten utan land i sikte.

Motorbåtsägare kanske tvekar på grund av bränslekostnaderna.

Men på en femveckorssemester – ibland kortare tid än så – hinner du långt, både med segel- och motorbåt. I alla fall om sjövädret tillåter det. För att nämna några exempel kan du åka till och från finska farvatten, eller rutter till Norge, Danmark, Polen, Baltikum eller Tyskland. En femveckorssemester kan även vara tillräcklig för att segla tur och retur till Skottland och Shetlandsöarna. Kanske kan du ta tjänstledigt en tid om du vill stanna längre i dessa farvatten eller så kan du jobba på distans emellanåt under rutten.

 

 

Så förbereder du dig för långresan.

• Gör en noggrann ruttplanering.

• Packa med reservdelar, flytvästar och koniska träpluggar för bordgenomföringar.

• Och kanske det viktigaste: Ta reda på sjöväderprognosen innan du ger dig av på resan.

Innan du kastar loss för en längre tur över till exempel Bottenviken, Östersjön eller Skagerack bör du som skeppare ha nautisk kompetens, kustskepparintyg och vhf-certifikat är ett minimikrav. Ett kanalintyg behövs om du ska slussa i Europas kanaler. Valet av rutt beror på väder, vind och den tid båtresan får ta. Tänk igenom olika alternativa färdvägar, ibland spricker nämligen den ursprungliga ruttplanen på grund av att du under flera dagar tvingas vänta på bättre sjöväder.

 

 

Att läsa på om gästhamnar är viktigt för att få veta om de har ström för batteriladdning, eller om hamnen är tillräckligt djup för att kunna angöras med en segelbåt med djup köl. En bra idé är att läsa i Svenska Kryssarklubbens, SXK:s, böcker eller i olika pilotböcker som kan köpas på till exempel Nautiska magasinet. Utländska sjökort, både digitala och på papper, till de områden du ska besöka är lätta att finna i Sverige. Det finns även information på nätet i olika marina forum. Många båtklubbar arrangerar också resmålsrelaterade föredrag. Om du är ovan att göra rutter på öppet hav kan du följa med någon eskader som bland annat Kryssarklubben och båtklubbar arrangerar. Men var noggrann med planeringen även då.

Din båt ska vara rätt konstruerad när du ska bege dig över havet.

Så kallade designkategorier visar vilka farvatten båten kan färdas på. Kategorierna är uppdelade i A, B, C och D. Din båts kategori finns på CE-skylten ombord. För överfarter över hav gäller kategori A eller B. Kategori A är konstruerad för havsfärder då vindstyrkan kan överstiga över 17 m/sek och med en signifikant våghöjd på 4 meter eller mer. Båtar med Kategori B är också konstruerade för att färdas utanför öppen kust och utomskärs. Men då får vindstyrkan vara högst cirka 17 m/ sek med en signifikant våghöjd på upp till 4 meter.

Som båtägare behöver du kanske göra förstärkningar i båten, till exempel genom att använda genomgående bultar med mutter och stora brickor för gångjärn till luckor i sittbrunn, istället för plåtskruvar som lätt lossnar. Flytvästar och livselar för seglare ska finnas till samtliga personer ombord. Livflotte rekommenderas också, jolle på släp till havs blir ofta besvärligt om den inte kan stuvas undan eller hängas fastspänd på dävert. Ombord ska det finnas en välfylld verktygslåda och en oljesugpump. Se även till att ha reservdelar som smörjolja, olje- och bränslefilter, generatorrem, impeller för kylvattenpumpen och glödlampor för lanternor. 

 

Seglare bör också ha med sig en båtsmansstol. Både segeloch motorbåtar bör ha koniska träpluggar för bordgenomföringar om de skulle gå sönder och börja läcka vatten. Annat att tänka på är lämpliga ankardon och gott om tågvirke, gärna med gummifjädrar och eventuellt en fenderplanka om man ligger på skvalpigt vatten. Elkabel med europahandske samt batteriladdare (om din båt inte har landströmanslutning med inbyggd laddare och 230 V-uttag) är också bra att ha med.

Packa ner lämpliga sjökläder som fleecejacka och oceanställ, stövlar, reservglasögon och ett belyst förstoringsglas samt en handhållen gps och eventuellt också en handhållen vhf i reserv. Innan du kastar loss ska du muntligt gå igenom säkerheten ombord med besättningen. Allt från var brandsläckarna finns och hur brandfilten används till hur man använder båtens vhf i en nödsituation.

Vidare är det viktigt att alltid ha så full dieseltank som möjligt för att minska risken för kondens och biotillväxt som kan sätta igen filtren.

Undvik för säkerhets skull att tanka biodiesel från landmackar och ta gärna med dig extradunkar med bränsle. Innan du kastar loss ska du alltid följa upp sjövädret. Idag är det enkelt att göra det. Det kan vara allt från att lyssna på en sjöväderprognos på radio eller vhf till att titta på vädersidor på nätet och via mobilappar. Många gästhamnar publicerar även uppgifter om aktuella väderprognoser.

 

Tänk på att om du chansar och hamnar i hårt väder, är det långt till hjälp om något otrevligt inträffar. Ute på sjön ska du ha varm dryck till hands. Lämplig proviant är till exempel frukt och grönsaker som kan hängas i nät i grabbräcken i salongen. Ris och pasta är bra att ha med som basproviant, och för att kunna tilllaga en snabblunch under färden passar konserver som soppor och makrill i tomatsås utmärkt. Färsk mat köper du på land. I skärgården kan du ofta köpa färsk abborre, rökt flundra och sik. Se till att sjöstuva allt, så att sakerna snabbt kan hittas även i mörker. Inget får fara omkring i båten vid sjögång.

Fler tips och reportage från människor som redan gjort sin drömresa finns i Praktiskt Båtägande nummer 1/2020. 

Jag ska åka långt i år?
Ja
26
5
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!