Praktiskt Båtägande

TEST: Monstersalong till halva priset

Ryska V-boats Voyager 960 är en salongsbåt i plåt med 700 hästkrafter.
Priset är hälften jämfört med svenska konkurrenter.
Hur bra är den egentligen?

TEST: Monstersalong till halva priset
Priset på 1,6 miljoner är ungefär hälften av vad ovanstående konkurrenter kostar // Foto: Mikael Mahlberg

 

Testdagen i Helsingfors börjar med dramatik. Det första jag möts av är en skadad finsk fotograf, som ligger på betongbryggan och vrider sig i smärta omgiven av journalistkollegor. Strax före min ankomst har han knäckt ryggen i en osedvanligt stor våg på Finska vikens upprörda vatten. Mot allt förnuft insisterar fotografen på att fortsätta jobba.

Enda kravet är att vi fixar en trygg fotobåt.

Med darrande finger pekar han på min V-boats 960 Voyager. Det är ett klokt val. Med en längd på nästan tio meter, vikt på tre ton och 700 hästkrafter på akterspegeln är detta monster i plåt helt klart den vettigaste av dagens testbåtar att färdas i för ryggskadade. Så fort vi puttrat ut ur hamnen och förbi de fåtaliga öarna möts vi av grov havssjö som rullar in från väster. Vågorna är drygt en meter höga från dal till topp. Men med en vaksam hand på gasen och ett nedtrimmat förskepp kan vi hålla 25 knop och fortfarande åka någorlunda bekvämt. Visst känns vågorna i skrovet, men det går. Att hålla jämna steg med den erkänt sjövärdiga svenska Viggo C8, som vi plåtar, är inga problem. Vboats Voyager 960 har visserligen en betydligt flackare V-botten men är nästan två meter längre och går därför jämnare. Den "faller inte ner i alla gropar", som min finske kollega i aktersoffan uttrycker det.

Foto: Mikael Mahlberg

 

Föraren sitter bekvämt, med finfin utsikt över Finska vikens upprörda vatten genom front- och sidorutorna. Ljudvolymen är också behagligt låg, säkert för att motorerna befinner sig en bra bit bort men också för att varvet effektivt lyckats isolera bort vibrationer och stomljud. Ryska V-boats hette fram till i år Volzhanka. Varvet ligger i Samara och är redan en storspelare på hemmamarknaden med 1 500 sålda båtar per år. Namnbytet och en ny sajt (som påminner starkt om finska Busters) signalerar att man nu satsar på Europa, och då främst Norden. Med dubbla 350-hästars Mercury Verado på akterspegeln är Voyager 960 en värsting som sneglar mot svenska alubyggen som Anytec 868 CAB och Marell 900.

Den ryska salongsbåten är dock betydligt billigare.

Priset på 1,6 miljoner är ungefär hälften av vad ovanstående konkurrenter kostar. Faktum är att min testbåt kostar lika mycket som den Viggo C8 vi plåtar – en båt med endast en 350-hästare, som dessutom är nästan två meter kortare.

Foto: Mikael Mahlberg

 

Vad får man då för pengarna? Sjöegenskaperna är som sagt goda, men knappast särskilt sportiga – trots 700 hästkrafter. På det plattare vattnet nära hamn mäter vi toppfarten till 48 knop, vilket är cirka 10 knop långsammare än de svenska konkurrenterna med samma bestyckning. En förklaring kan vara att skrovet saknar steglister och därför går relativt djupt i vattnet.

Trots motorstyrkan är detta alltså ingen racer.

Dubbla 250-hästare är ett betydligt vettigare val, som enligt återförsäljaren bara ger några knops lägre toppfart. Bränsleförbrukningen på vår testbåt hamnar kring 2,3 liter per sjömil i 25 knop. Det är givetvis törstigt, men bensintanken rymmer hela 500 liter och ger en räckvidd på drygt 200 sjömil. Så fort vi kliver genom skjutdörrarna och in i salongen förstår vi var V-boats sparat in på tillverkningskostnaderna. Här är kalt och plåtigt. Plåten är målad med stänkfärg för att likna plast, vilket gör att salongen stilmässigt hamnar någonstans mellan tunnelbanevagn och tågtoalett.

 

Foto: Mikael Mahlberg

 

Själva toaletten, direkt till babord, är dock en höjdare. Detta stora plåtskåp har ståhöjd på cirka 190 centimeter och fin utsikt (samt insyn). Här finns också möjlighet att ta en dusch. Efter en stunds hård körning släpper innertaket och rasar ner över toalettstolen. Det är å andra sidan det enda som går sönder under en hel dags buskörning i grov sjö, vilket får sägas vara ett gott betyg till Vboats stridsvagnslika byggkvalitet. 

Salongen är stor men fantasilöst utnyttjad.

Direkt om styrbord vid ingången ligger pentryt, ett enkelt plåtskåp med två utdragslådor för tallrikar och matvaror. Ett kliv in om babord hittar vi dinetten, som rymmer fyra sittande. Vår testbåt har endast en soffa till skillnad från den svenska versionen med två soffor. Men även med två soffor finns bara fem sittplatser i denna nästan tio meter långa båt. Faktum är att V-boats lite mindre hyttbåt, den eminenta 700 Voyager (testad i Båtnytt 10/2018), har lika många sittplatser i salongen.

 

Foto: Mikael Mahlberg

 

Det bästa utrymmet ombord är ruffen. Den är trevligt mörk och ombonad med en filtliknande matta på skotten, dessutom är kojen över två meter lång. Min gissning är att Voyager 960:s enkla stil och oinspirerade inredning får svårt att locka familjebåtsköparna.

Att Vboats kan dra kunder från de svenska prestigemärkena Anytec och Marell är inte heller troligt, därtill är båten för enkel.

Däremot har det ukrainska varvet säkert en bra chans att charma yrkesfolket. Skarndäcken är breda och säkra, akterdäcket djupt och tryggt. Maxlasten på hela tio personer, den långa räckvidden, de goda sjöegenskaperna samt förstås det tilltalande priset gör att V-boats Voyager 960 passar utmärkt som sjötaxi, charterbåt, dykbåt – och som tryggt färdmedel för ryggskadade fotografer.

 

Fotnot. Testet är publicerat i Praktiskt Båtägande 2019/11

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!