Praktiskt Båtägande

KRÖNIKA: Elspel för gallerierna

I stället för antingen eller bör vi tänka både och.

KRÖNIKA: Elspel för gallerierna
Praktiskt Båtägandes chefredaktör funderar kring framtiden för eldrivna båtar efter Båtmässan i Göteborg // Foto: Martin Strömberg

 

När Båtmässan 2020 slog upp portarna mot ett regnigt Göteborg var det nog många som undrade om detta skulle bli året när eldrivna båtar slog igenom. Vi som var där kunde konstatera att så inte var fallet. De ökar visserligen i antal och effekt för varje år, men än har de lång väg kvar till det verkliga genombrottet. Bilbranschen befinner sig "redan" mitt i brytpunkten mellan fossilt och el, medan det i vår värld går betydligt långsammare. Det finns förstås flera anledningar till det, men tyngst i sammanhanget väger nog vattnet, eller rättare sagt vattenmotståndet, som är något helt annat än friktionen mellan däck och väg. En annan anledning är nog att de flesta båtägare använder båten på fritiden, under en begränsad del av året, i rekreationssyfte. Det gör att vare sig båtägare, tillverkare eller myndigheter har prioriterat området ännu.

Enligt vissa branschföreträdare beror saktfärdigheten också på att vi båtmänniskor är ett konservativt släkte.

Det tror jag stämmer till viss del, men inte är väl skillnaden mot bilintresserade särskilt stor? Bland annat finns det ju ett stort teknikintresse bland många båtägare – de ligger gärna i framkant när det gäller teknologiska landvinningar. Så varför skulle det vara annorlunda med just bränslet? Vi fortsätter jämförelsen med bilar. När det kom ut en elbil på marknaden som andades high-tech och exklusivitet snarare än förnuftig präktighet skapade den habegär även hos bilköpare som inte första hand tänker på klimatet, och hajpen som skapades gjorde att de etablerade biltillverkarna insåg att de måste hänga med på eltåget för att inte lämnas kvar på stationen för all framtid.

Det finns förstås flera elbåtstillverkare som gärna gör anspråk på rollen som murbräcka, att bli båtvärldens Tesla, men än finns verkligen ingen självklar kandidat. Hittills har det varit mycket tech-snack och lite äkta verkstad. Det bollas mycket med räckvidds- och hastighetssiffror och viftas med produktionssiffror som inte alls känns förankrade i verkligheten. Där påminner elbåtsföretagen mycket om så kallade tech-startups, där ambition (läs: löften om skalbarhet) värdesätts nästan lika högt som faktisk prestation (läs: försäljnings- och produktionssiffror).

Med detta sagt tror jag förvisso att vi inom ett tiotal år kommer att ha en båtflotta som ser delvis annorlunda ut.

Vissa kommer att färdas ungefär som förut, men med mer klimatvänligt bränsle som kommer att vara dyrt, men vanlig diesel eller bensin kommer att vara ännu dyrare. Andra kommer att glida fram långsamt och i det närmaste ljudlöst och luktfritt. Resultatet i båda fallen blir renare vatten, luft och samvete.

För som så ofta när det gäller miljö och klimat är det inte värt att vänta på en enda, på alla sätt optimal lösning. Något säger mig att den inte finns. I stället för antingen eller bör vi tänka både och.

Fredrik Olsson är Chefredaktör på Praktiskt Båtägande.

 

(Han tog själv ett litet steg förra året och bytte ut den gamla tvåtaktsmotorn mot en fyrtaktsdito. Den lilla båten han har kör han uteslutande på alkylat.)

Vill du läsa mer om framtida framdrivning för fritidsbåtar? Temat i Praktiskt Båtägande nr 3 2020 handlar om vägarna mot en mindre fossilberoende framtid. Vi berättar om alternativa bränslen och om utvecklingen på elfronten.

Ja
16
0
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!