Praktiskt Båtägande

Luxuös långseglare med fartresurser

Hallberg Rassy 57 – en drömbåt värd namnet.

Luxuös långseglare med fartresurser
En härlig fartkänsla kombinerad med lugn och trygghet i vågorna // Foto: Martin Leisborn

 

Lång köl och spetsig akter – så var långfärdsbåtar förr.

Idag råder nästan motsatsen.

Med kort köl, bred akter, dubbla roder och rattar är HallbergRassy 57 ett skolexempel på nytänkandet som slagit igenom även i långseglarklassen. 

En vanlig dröm bland oss båtmänniskor är att en dag få kasta loss och segla iväg riktigt långt, kanske rent av jorden runt. Även om det inte blir så långt kan några fascinerande veckor runt våra kuster vara fjärran nog för att inspirera. Magnus Rassy, vd på Hallberg-Rassy i Ellös, är själv entusiastisk seglare och anser att långfärdsbåten ska vara säker och bekväm. Och det är just det han bygger, farkoster som möjliggör drömmen om en riktig långsegling.

Det är det som är målet med de vita båtarna med blå rand som kommer ut ur varvsbyggnaden med samma färg.

Det senaste tillskottet är Hallberg-Rassy 57, en drygt 17 meter lång och 5 meter bred båt för lyxig långsegling, betydligt större än min gamla fina Albin Ballad. Jag är dock en av dem som drömmer om en jordenruntsegling, men som tycker att en 30-fotare är på tok för liten för det. En solig och förhållandevis varm oktoberdag tar jag mig till Ellös för att känna på vad Hallberg-Rassys nya modell har att erbjuda. Magnus visar mig runt ombord.

 

 

Något som utmärker HR57 är att det är mycket rymd och ljus under däck. Känslan är att det är mer av den varan än i många andra båtar i samma storleksklass, vilket kan bero på att det är ljust trä i inredningen, i alla fall i testexemplaret, stora portholes och att salongen sträcker sig ända ut till skrovsidorna.

Träets ådring är dessutom liggande istället för det vanliga stående vilket bidrar till att båten känns bredare.

Men det är inte bara en känsla – mindre kurvatur än vanligt i skrovsidor ger planare ytor under däck och därmed större utrymme. En annan sak som är annorlunda med 57:an är att däcket ovanför salongen är uppbyggt, nästan som en däcksalongbåt, men utan skilda våningar. Det ger inte bara rejäl ståhöjd utan också en hel del luft ovanför. Båten har även durken i samma nivå hela vägen från förpik till akterruff – inga trösklar att snubbla på alltså.

 

 

Vad gäller boendet ombord finns flera alternativ. Det svåra är att välja mellan förpik och akterruff. Som ägare vill man troligen ha den lyxigaste, och det brukar ju vara akterruffen, men i HR57 är faktiskt förpiken nästan lika stor och bekväm.

Men bara nästan.

Akterruffen, med dess queen size-säng, eget badrum, soffor och skrivbord är nog strået vassare ändå. Förutom det finns ytterligare en hytt med dubbelsäng just akter om förpiken. Vi tar en titt på pentryt, eller snarare "köket". Här finns vare sig sprit- eller gasolspis, däremot en elektrisk häll, precis som hemma. Med fyra kylar/frysar och mycket annat som finns i välutrustade kök har kocken bra förutsättningar för god mat ombord. Bara ingredienser och recept behöver båtköparen tillhandahålla själv.

 

 

På många båtar är maskinrummet inte värt namnet, och kanske använder vi inte ens ordet. Som när det gäller min egen båt, där det mer är ett mörkt, svåråtkomligt utrymme vi helst undviker. I HR57 är det helt annorlunda, här rör det sig snarare om "walk-in", där den teknikintresserade gärna kan tillbringa en dag, eller i alla fall inte behöva lida när det är dags för motorservice. Förutom att motorn finns här, en Volvo Penta D4-180, som är åtkomlig från alla håll, finns även ett rätt imponerande elverk som laddar 17,5 kW. Det är mer än tillräckligt för alla behov ombord.

Alla behöver rent vatten, inte minst långseglare, och därför finns även en ordentlig watermaker installerad. En annan praktisk detalj är att tvättmaskinen ombord är placerad i aktre badrummet med baksidan inåt maskinrummet, så även den är lätt att komma åt att serva. Ovan däck finns fler tecken på nytänkande och några finesser som inte fanns på tidigare HR-båtar. En av dem är två rattar – vilket var första gången i en HR-båt med mittsittbrunn – var och en på sin egen piedestal med egen navigatordisplay. Båten har dessutom dubbla roder, men det är som tur är inte en ratt till varje roder. Däremot är det superpraktiskt att kunna förflytta sig till den ratt där sikten för närvarande är bäst när båten lutar. Men exakt lika är de två konsolerna inte: den ena är specialiserad på segling och den andra på motorgång.

Vad ska man då med två roder till om båda rattarna är ihoplänkade?

Svaret är att med en så bred akter som denna, runt fem meter, skulle ett centralt placerat roderblad delvis hänga i luften när båten lutar. Men med två, ett lite utåt åt varje håll, är alltid minst ett roder i vattnet med fullt grepp. Seglingsmässigt har det troligtvis enbart fördelar även om det kan vara en nackdel vid tillläggning långsides vid smultronställets sluttande klippor då ett roder lätt kan spreta in i berget. I naturhamnar blir det nog enbart fråga om ankring på svaj. Å andra sidan, med en så här stor båt går nog färden mest till gästhamnar med riktig kaj. 

 

Vi kastar loss, sätter segel och forsar en bit ut på havet utanför Islandsberg i 6–7 meter per sekund nordvästlig bris. Självklart har en modern båt i denna längd stora fartresurser, det är det ingen tvekan om, och vi är flera gånger över tio knop på bidevind. Båten är välbalanserad, lätt på rattarna och rodren biter bra i vattnet. En härlig fartkänsla kombinerad med lugn och trygghet i vågorna infinner sig och det här skulle jag kunna fortsätta med runt hela jorden, känner jag.

Fast mest intresserad är jag av hur bekvämt det är att segla en HR57.

Hallberg-Rassy har utvecklat ett styrsystem som de kallar för "knappsegling", och med det kan det mesta göras med ett tryck på någon av de två manöverkonsolernas knappar och vred. Magnus visar hur det går till, och det är imponerande hur det mesta görs utan någon kroppslig ansträngning alls. För den som längtar efter bekväm långsegling kanske Hallberg-Rassy 57 är drömbåten. 

Med en knapptryckning eller två regleras för- och storseglets ut- och inhal, båda seglens skotning, kick-, fall- och akterstagspänning, samt även ankarvinsch och den nedfällbara badbryggan. Det besättningen måste göra själv är att slacka på skoten från vinscharna, det är i stort sett det enda tillfället då man drar i linor. Till och med Code 0 har en egen elektrisk fallvinsch. Seglarhandskarna jag hade med behövdes alltså inte.

 

 

Det är dags att återvända till hamnen, något som kan vara rätt vanskligt med stora båtar i små utrymmen. Men att manövrera HR57 för motor och lägga till var heller ingen mardrömsupplevelse. Med både bog- och häckpropellrar vrider sig 57:an på en femöring – även det med ett par knapptryck. Hallberg-Rassy förtjänar ett grattis. HR57 är en fantastisk skapelse, och tillhör du de lyckliga som har runt 20 miljoner svenska kronor till övers så kan det bli den båt som tar dig långt, och på ett säkert och ytterst bekvämt sätt. Dessutom med god fart genom vattnet. En riktig lyxbåt, helt enkelt.

Trots det syns inget Monacoprål ombord.

Var är guldinfattningarna och diamantutsmyckningarna, frågar jag. – Lyxen med en HR57 är komforten, tryggheten, de bekväma kojerna, egen elström, eget vatten, badbryggan med landgången och rejält utrymme för gummibåt. Och framför allt möjligheten att förverkliga drömmen om långsegling. Prålighet är inte Hallberg-Rassy-köparnas grej, förklarar Magnus Rassy. För alla som drömmer om långsegling, eller för den delen bekväm segling kring våra egna kuster, är Hallberg-Rassy 57 något att sikta på.

En drömbåt värd namnet.

 

Fotnot. Texten är tidigare publicerad i Praktiskt Båtägande 2019/8

Text och foto: Martin Leisborn

Drömbåt?
Ja
37
5
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!