Praktiskt Båtägande

Ensam över Atlanten

Joakim ska segla Mini Transat ensam i sin 6,5-metersbåt.

Ensam över Atlanten
Det gäller att få tillräckligt med sömn under racet, men ändå hela tiden driva på båten så mycket som möjligt, säger Brantingson // Foto: Oskar Kihlborg

Praktiskt Båtägande ställer 4 frågor till Joakim Brantingson, som 2021 ska segla ensam över Atlanten i sin 6,5-metersbåt i kappseglingen Mini Transat.

 

Varför just Mini Transat?

– Jag har seglat hela livet, men alltid lockats mer av havssegling än av bankappsegling. 2018 köpte jag en begagnad svenskbyggd Mini Transat-båt i den avancerade prototypklassen och seglade hem den från Göteborg till Stockholm. Själva seglingen flöt på väldigt fint, och det svåraste var egentligen att ensam manövrera in och ut ur hamnarna längs vägen. Sedan tyckte jag att det skulle vara kul att kappsegla länge och ensam på riktigt, i det race som är anpassat för just den här typen av båtar. Därför har jag nyligen köpt en serieproducerad båt att delta i racet 2021 med. Den är designad av en fransman och byggd på ett polskt varv.

 

Hur förbereder du dig?

– Jag har samlat en stab av duktiga rådgivare runt mig. Meteorolog, sömnforskare, näringsspecialist och till och med en advokat som är specialist på sjörätt. Och så Pia L'Obry förstås, som 2005 blev den första svenska seglaren att delta i Mini Transat. Hon har redan gett mig en massa bra tips, och så ska vi tillsammans köra Fastnet Race doublehanded i min nya båt. Under mässan Allt för sjön utnyttjade jag all ledig tid till att skruva på beslag och däcksutrustning på båten. Snart flyttar jag till min nya bas i franska La Trinité-sur-Mer, i den norra delen av Biscayabukten, där jag ska träna ihop med andra Mini Transat-seglare. Jag kommer också att segla 300 sjömil doublehanded tillsammans med vinnaren av Mini Transat 2013.

 

 

 

Joakim Brantingson utnyttjade mässtiden till att skruva på beslag och däcksutrustning inför Mini Transat // Foto: Joakim Hermansson

 

Vilka formella krav finns för att få delta i Mini Transat?


– Först och främst måste båten förstås uppfylla alla regler kring säkerhet och utrustning. Under racet över Atlanten får vi använda AIS och gps, men inte elektroniska sjökort. Väderprognoser får vi endast ta emot via kortvågsradio. Själv måste jag genomgå en sä- kerhetsutbildning som är speciellt anpassad för havskappseglare och en kurs i grundläggande sjukvård. Dessutom måste jag kunna dokumentera att jag seglat 1 000 sjömil ensam och utan uppehåll samt korsat Engelska kanalen två gånger under den seglingen. Det löser jag genom att segla från La Trinité-sur-Mer, upp till en boj som rundas i Irländska sjön, och sedan tillbaka igen. Utöver den seglingen ska jag också ha seglat 1 500 sjömil på tävlingar som är sanktionerade av klassförbundet.

Vad tror du blir den största utmaningen?


– Det gäller att få tillräckligt med sömn under racet, men ändå hela tiden driva på båten så mycket som möjligt. Båtens väldigt breda och bulliga förskepp är oerhört bärigt och bidrar till det rätande momentet, men gör samtidigt båten svår att kryssa snabbt med. Den är optimerad för långa undanvindslöpor, och vart och ett av seglen är nog tio kvadratmeter större än på en motsvarande båt med spetsig för. Det blir en stor utmaning att segla med så hög snittfart som möjligt, så i träningen inför racet kommer jag att ha med mig många duktiga seglare ombord och logga all data från en följebåt bredvid.

Lycka till!!
Ja
7
0
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!