Praktiskt Båtägande

Erfarenhet spar tid vid vårrustningen

Underskatta inte rutin när det kommer till effektiv vårrustning.

Erfarenhet spar tid vid vårrustningen
Med Maxi 95:an Lill-Biggen går vårrustningen med väl inövad rutin. Efter 20 år med båten vet båtägaren Christer Lockne vad som behöver göras och när // Foto: Christer Lockne

 

Underskatta inte rutin och erfarenhet när det kommer till effektiv vårrustning.

En van båtägare, som kan sin båt utan och innan, vet vad som måste göras och var det går att ta en genväg. Christer Lockne är en av dem.

Sedan Christer Lockne köpte sin Maxi 95:a har han hunnit vårrusta henne mer än 20 gånger. Det ger en viss rutin med att tvätta skrov, polera, slipa, kolla genomföringar och bottenmåla. Han ägnar mellan två och fyra dagar åt att få båten i fint skick inför säsongen.

Vissa jobb görs med några års mellanrum, och eftersom Christer gör allt själv har han full koll på när det är dags för nästa grundliga insats. Vårarna däremellan kan han lägga mindre tid på arbetsstegen inne i båtskjulet och mer tid vid fikabordet i hamnen. Att lägga ner mycket tid på båten de första åren ger allt som oftast tidsvinster i förlängningen.

Du har ägt och vårrustat din båt själv i drygt 20 år. Går det långsammare eller snabbare med åren?

– En faktor är ju att man jobbar långsammare med ökad ålder. Samtidigt vet jag nu hur man ska göra så det kanske jämnar ut sig. I början var det mycket som jag ville ta tag i. Båtens skick var på en nivå som inte var min. De första åren gjorde jag därför några större arbeten. Exempelvis slipade jag ner botten och började om helt. Det var förbehandling, lagning av småskador på skrovets underdel, målning med grundfärg och slutligen bottenfärg. Bordläggningens gelcoat maskinpolerade jag, med ett polermedel tillsammans med vatten, för att få bort gammalt vax och oxiderad gelcoat. Där körde jag sedan med polish och snabbvax för hand.

 

Vårrustning nummer 20 i ordningen avklarad. Christer Lockne är redo för ännu en båtsäsong med Maxi 95:an Lill-Biggen // Foto: Lars Ericsson

 

– När det gäller motor och rigg har jag gjort på ungefär samma sätt, det vill säga jobbat mig igenom allt från grunden. Numera är det oftast bara mindre genomgångar. Jag är sådan som person att jag är lite road av att saker ska vara nästan perfekta, så det mesta har numera samma eller bättre standard än när jag skaffade båten. Trots att den då var ganska ny.

Hur mycket varierar tiden du lägger på vårrustning år från år?

– Numera tar vårrustningen ungefär lika lång tid varje år. Det som skiljer lite mellan olika år är bottenmål- ningen. Jag gör en hel ommålning ungefär vart tredje år. Däremellan lappas bottenfärgen och då går det lite snabbare. Jag använder VC17. Jag byter två impellrar varje år. En för sjövatten och en för det slutna kylsystemet till sötvattenkylningens värmeväxlare. Jag byter även zinkanoder till kylsystemet och på propelleraxeln varje år. Olja och filter byter jag varje höst före upptagning och med varm motor.

Före sjösättning gör jag rent med såpa och vatten under durkar och motor så det ska vara fräscht och dofta gott. Jag har borrat och monterat en dyvika i båtens nedersta kölsvin så att det går att spola rent under durkarna och runt motorn. Allt ovan däck tar jag itu med när båten är i sjön, eftersom det är mycket spring i samband med mastningen och då blir det ändå smutsigt igen om båten är rengjord innan.

Eftersom jag förvarar masten under båtskjulets tak kan jag inte se över den förrän båten är i sjön. Före påmastningen brukar jag behandla aluminiumen på Maxi 95:ans svarta maströr med en ändamålsenlig olja.

 

Ja
3
0
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!