Praktiskt Båtägande

Skön segling – till måttligt pris

Aira 22 finns i versioner för alla och kan utrustas efter behag.
Lågt pris och seglingsglädje ingår.

Skön segling – till måttligt pris
Holländska Aira 22 kryssar fint i smult vatten men klarar sig också fint i mer vind och högre sjö. 250 kilo bly i kölbulben hjälper till // Foto: Bertel Kolthof

 

Efter nästan ett helt liv som seglare kontaktade holländaren Jos Snijders Blok för ett par år sedan den välrenommerade designerduon Alexander Simonis och Maarten Voogd. Blok behövde hjälp att förverkliga sina tankar och idéer om den perfekta dagseglingsbåten på sex och en halv meter, som skulle kunna erbjuda en kombination av komfort och sportighet för såväl familjer och vänner som för hela seglarskolor eller fullfjädrade racingentusiaster.

Simonis & Voogd gav Aira 22 en modern design med lång vattenlinje för härlig segling, bred akter som förebådar sköna undanvindsrutschar samt självlänsande sittbrunn med plats nog för ett halvdussin fullvuxna.

Jos Snijders Bloks nystartade båtförsäljningsbolag kunde 2018 lansera Aira 22, som legotillverkas av ett polskt varv och slutmonteras i Sneek i nordvästra Holland, nära en kanal som så småningom leder ut i Ijsselmeer och vidare ut i Nordsjön.

De första tio båtarna handlaminerades, medan resterande byggs i en vakuuminjicerad sandwichkonstruktion med kärna av pvc-skum, dubbelsidigt täckt av glasfiberarmerad polyesterplast. Det räfflade halkskyddsmönstret finns inte bara på fördäck, utan också på stuvluckor och sittbänkar. Både lyftkölen, som ger 1,2 meters djupgående, och den fasta grundgående enmeterskölen, består av en blybulb på epoxifena.

Även roderbladet tillverkas av epoxi. Svenska Seldén har fått förtroendet att leverera både aluminiumriggen, som produceras i en av bolagets fabriker nere på kontinenten, och hela däcksutrustningen, inklusive Furlexrullen.

 

Foton: Joakim Hermansson

 

I början av mars 2019 har ett 40-tal exemplar av Aira 22 sålts: en fjärdedel inom Holland, fem till Danmark och lika många till Schweiz, och resten till grannlandet Tyskland. Ja, och så en till svenska vatten då, där en privatperson i Norrköpingstrakten slagit till.

Vanligaste köparen är så här långt just en privat ägare, men det finns även klubbar med seglarskolor, liksom uthyrningsverksamheter, bland kunderna.

Jos Snijders Blok marknadsför också sin båt i tre skräddarsydda versioner för olika behov: klubbåten CS (Club Sailer), dagseglaren DS och matchracingbåten MR.

CS kostar från cirka 170 000 kronor och har därmed lägst pris av de tre, fotlist för att höja säkerheten på fördäck, kan förses med skyddande gummidämpning i stäven och är alltså anpassad för seglarskolor och uthyrning.

Familjer eller kompisar som bara vill cruisa omkring avslappnat väljer med fördel den mest påkostade upplagan DS, med sköna dynor och ett vridbart bord i sittbrunnen, samt en elmotor som säkrar framdriften när vinden tryter. Här är det främst elmotorn med tillhörande batteri som drar upp priset till strax över

200 000 kronor. Slutligen får kappseglarna sina behov tillgodosedda i MR-versionen, där gennaker på rulle, utskjutbart peke och alla skot och block är med redan från början, för 185 000 kronor.

För den som inte kan bestämma sig går det bra att kombinera alla tillvalen från utrustningslistan hur som helst, och man får då en specialanpassad Aira 22 med extra allt.

 

Stuvfacken under sittbrunnens sidobänkar är släta och snygga även på insidan och dessutom helt skyddade från skvätt och regn // Foto: Joakim Hermansson

Lyftkölen hissas rakt uppåt med hjälp av en vinsch på ett kraftigt stativ som placeras ovanför kölens lyftsling. Därmed blir Aira 22 trailerbar och kan sjösättas på en slip // Foto: Joakim Hermansson

 

Just en sådan hybridversion går Praktiskt Båtägande ombord på i spanska Port Ginesta, för en provsegling på Medelhavsvattnen strax söder om Barcelona. Som de andra båtarna vid kajen ligger Aira 22 sedvanligt förtöjd med aktern inåt, och klivet ner till den lilla sex och en halvmetersbåten blir både högt och långt.

Jag skänker därför en tacksamhetens tanke till det kraftigt räfflade halkmönstret, på de båda stuvluckorna i aktern. De är något nedsänkta i jämförelse med höjden på skarndäck och sittbrunnssarg, men döljer ändå dubbla stuvutrymmen, som imponerar med sin storlek. Här är inga problem att få plats med fendrar, förtöjningstampar och annat.

Även under sittbrunnens sidobänkar finns stuvfack, men dessa är tack vare en innerliner släta och snygga på insidan, helt skyddade från skvätt och regn, och lämpar sig därför väl för ömtåligare prylar som behöver förvaras torrt. Ytterligare plats för att förvara väskor, kläder eller kanske en matsäckskorg hyfsat väderskyddat, hittar vi under fördäcket. Där kan också handskar, mössor och andra lättare kläder som man vill ha nära till hands läggas under ett högt placerat och elastiskt nät.

En vattentät durklucka långt förut leder ner till elmotorns 15-kilos litiumbatteri på 60 Ah.

Själva motorn är på 1,5 kW, motsvarande två hästkrafter, och placerad under en durklucka längre akterut i sittbrunnen, där den med hjälp av en aluminiumkonstruktion kan sänkas ner hydrauliskt genom ett rektangulärt hål i ytterskrovet. En riktigt smart lösning som får motorn ur vägen, är lätthanterlig och dessutom fungerar problemfritt.

 

Holländaren Jos Snijders Blok hade seglingsglädje och många användningsområden i fokus när han lät designerduon Alexander Simonis och Maarten Voogd ta fram hans båt // Foto: Bertel Kolthof

 

Däremellan kan lyftkölen hissas rakt uppåt med hjälp av en vinsch på ett kraftigt stativ, som man förstås lämnar kvar i land när man är ute och seglar. Vinschstativet placeras ovanför kölens lyftsling, och när kölen höjts blir Aira 22 trailerbar och kan sjösättas från en vanlig jolleslip.

Den specialbyggda sjösättningtrailern har inte mindre än 32 rullande hjul, som hjälper ekipaget att rutscha ner i vattnet. Den kostar 45 000 kronor. Båtens blygsamma vikt på 700 kg gör den möjlig att dra efter en ganska ordinär personbil, så man behöver inte investera i en suv eller en pickup.

Elmotorn arbetar nästintill ljudlöst, och den stora propellern ger god fart så länge vi manövrerar inne i Port Ginestas hamn, men i den höga sjön och starka vinden utanför piren räcker den inte riktigt till. Därför sätter vi krysstället redan inne i hamnen, tar ett rev i storen, trimmar för bidevind och påbörjar ett ben som i den nordliga vinden sträcker sig parallellt med den långa sandstranden.

Vi är tre vuxna ombord, håller focken fullt skotad och luftar den revade storen när byarna trycker till, samtidigt som Aira 22 arbetar sig målmedvetet genom sjön utan att kränga alltför mycket. Visserligen blir det ett par uppställ innan rorsman och storsegeltrimmare fått in det rätta samspelet, men inget dramatiskt. Det djupa rodret gör sitt jobb utan alltför mycket drag i krängpinnen, men visst är båten en aning lovgirig i den hårda vinden.

Efter att ha kämpat ett bra tag i motvinden får vi lön för mödan, när en halvvindsbog med gennakern på 28 kvadrat hissad nästan ända upp i masttoppen, och halsad på det utskjutbara peket, skickar iväg oss på den ena sköna surfen efter den andra.

Aira 22 känns bärig i fören, spårstabil och lättstyrd även på undanvind. Den holländska båten erbjuder helt enkelt mycket seglingsglädje, och det till en väldigt rimlig peng.

Därtill ger hon ett både välbyggt och påkostat intryck.

Fotnot. Texten är tidigare publicerad i Praktiskt Båtägande 2019/4

 

Ja
8
0
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!