Att köpa båt handlar om att förverkliga drömmar – men det finns en hel del att tänka på innan man slår till // Foto: Johan Cooke

Artiklar

Förverkliga drömmen – men gör läxan innan köpet

Följ Praktiskt Båtägandes tips för en lyckad båtaffär

Text: Johan Cooke • 2020-04-28 Uppdaterad 2021-06-09

 

Våren är här och det är dags för många att göra en av livets kanske allra största affärer.

Att köpa båt handlar om att förverkliga drömmar.

När du för första gången efter köpet kastar loss är lyckan total. Och glädjen ska hålla i sig varje gång du använder båten, och till och med när du vårrustar. Men för att få ett bekymmersfritt ägande gäller det att göra hemläxan.

Innan du signerar köpeavtalet gäller det förstås att kontrollera båten ordentligt, speciellt om du köper en lite äldre båt.

Steg ett handlar först om att utgå från dina egna intressen och behov. Vill du ha en motorbåt till dagsutflykter eller övernattning? Eller skaffa en ruffad segelbåt för familjesegling? Det bör styra ditt val av båt. Ta också hänsyn till att fritidsbåtar är konstruerade för olika slags farvatten, så kallade fartområden. Fart innebär här inte hastighet, utan geografisk indelning. Fartområdena betecknas som A, B, C, D och E, där A är det mest vidsträckta fartområdet. Bokstaven hittar du på båtens CE-skylt.

En noggrann behovsanalys är viktig, oavsett om du är förstagångsköpare eller ska byta till en annan båt. Många familjer vill byta upp sig till en båt i 40-fotsklassen för att kunna bo bekvämare och vara ute längre tid på sjön.

Men när barnen inom några år blir äldre och tonåringar kanske de inte vill följa med längre, utan stanna hemma med sina kompisar, och då är båten för stor. Det omvända förhållandet kan gälla vissa spekulanter på en femmetersbåt.

– Många som ska köpa en styrpulpet eller hardtopbåt vill ofta ha en båt i femmetersklassen, i tron att en mindre båt är lättare att hantera än en större. Om det ibland är fler än två personer ombord rekommenderar jag istället en båt som är närmare sex meter, säger säljchefen Erik Ryttervik hos båtmäklaren Stockholm Marin, som säljer drygt 230 begagnade båtar per år.
Erik Ryttervik förklarar vidare att det annars blir för trångt med en femmetersbåt. Då får någon kanske flytta på sig när föraren ska kasta ankare. Priset blir inte så mycket högre med en något större båt, och den är inte heller svårare att manövrera.

 

Förverkliga drömmen – men gör läxan innan köpet
En noggrann behovsanalys är viktig, oavsett om du är förstagångsköpare eller ska byta till en annan båt // Foto: Martin Strömberg

 

Många funderar kanske på om de ska välja en äldre kvalitetsbåt eller en nyare begagnad båt av lågprismodell i samma prisklass som den äldre.

– Om köparen är händig och gillar gör- det-själv-jobb är det oftast bättre att köpa
en äldre båt. Vill köparen slippa egna arbetsinsatser är det klokare att köpa en nyare båt som kräver mindre underhåll, konstaterar Erik Ryttervik.

Din egen privatekonomi sätter gränsen för vad du kan köpa. Ju större båt, desto dyrare blir också de löpande kostnaderna. Årlig service, underhåll, båtplats, kostnader för upptagning och sjösättning, försäkringar och bränslekostnader är några exempel på vad du bör budgetera för.

Behövs det en ny fock och ett storsegel av bättre kvalitet till en 37-fotsbåt blir prislappen över 100 000 kronor. En ny inombordsmotor är i regel mycket dyrare än så.

När du sållat fram tänkbara modeller att köpa är det en bra idé att kontakta någon mär- kesklubb som vet mer om modellen. Ställ även frågor på olika båtforum om för- och nackdelar med den. Och håll koll på prisutvecklingen på båtsajter. Välj gärna ett känt fabrikat med högt andrahandsvärde, då blir det lättare att sälja båten i framtiden. Se också till att ha klart med båtplats innan du köper, åtminstone om du bor i ett storstadsområde.

Fördelen med att köpa en begagnad båt från en privatperson är att det ofta blir billigare än att köpa av exempelvis en marinåterförsäljare eller båtmäklare. Utbudet på privatmarkna- den är också större. Men vid privatköp skyd- das du inte av konsumentköplagen, som när du köper båt av ett företag (se sidotext).

Köper du båten av en båtmäklare eller åter-

försäljare kan du få ett båtlån. Då har banken båten som säkerhet. Om du istället belånar bostaden utgör huset eller bostadsrätten säkerhet för lånet. Det minskar låneutrymmet för andra större projekt, till exempel en renovering. För att få ett båtlån krävs en kontantinsats på minst 20 procent av båtens köpesumma. En annan möjlighet är att ansöka om ett blancolån, men räntan på sådana lån är generellt hög.

 

Förverkliga drömmen – men gör läxan innan köpet
När du börjar närma dig ett köp, kontrollera att matplat- ser, kojplatser, stuvutrym- men och sittbrunn med mera passar dig och dem som ska vara med ombord. Kanske ska hela familjen följa med och tycka till // Foto: Johan Cooke

 

Mardrömsscenariot är om det visar sig att du köpt en begagnad stulen båt av en oseriös privatperson. Även om du var i god tro kan du inte komma undan med det, utan den rättmätige ägaren har rätt att få tillbaka båten. Du blir då av med båten och pengarna och kan till och med bli åtalad för häleri.

– Det är köparens ansvar att före köpet göra en granskning av både privatsäljaren och båtens historik, framhåller Lars Häller på Batjuristen.se.

Hans tips, innan du skriver under köpeavtalet, är att fråga efter båtpärm, instruktionsböcker, nycklar och servicebok. Prata gärna med tidigare ägare av båten. Skriv ner skrov- och motornummer och ring Larmtjänst eller Sjöpolisen för att ta reda på om båten eller motorn är stulen. Även försäkringsbolagen brukar annonsera ut stulna båtar.

Förvissa dig även om att båten är betald. Säljarens bank kan kräva tillbaka båten av dig om båtlånet inte är löst hos banken. En köpare kan även kontakta myndigheter för att få reda på mer om säljaren, exempelvis Kronofogdemyndigheten eller Skatteverket.

– Kontrollera att båten är CE-märkt. Märkningen visar att EU:s säkerhets- och miljökrav är uppfyllda. CE-märkningen är också viktig för att båten ska vara säker för användaren och omgivningen, säger Lars Häller.

Vissa företag, bland annat båtmäklare, brukar låta en båtbesiktningsman gå igenom varje båt innan den annonseras ut. Dessa besiktningsmän måste förstås vara opartiska. Om det inte är gjort, eller om du ska köpa bå- ten privat, bör du själv anlita en båtbesiktningsman. Annars riskerar du att köpa en båt med dolda fel. På batbesiktningsmannen.org finner du auktoriserade besiktningsmän över hela Sverige.

Förverkliga drömmen – men gör läxan innan köpet
Mardrömsscenariot är om det visar sig att du köpt en begagnad stulen båt // Foto: Johan Cooke

 

Enligt båtbesiktningsmannen Henry Duhs finns det många fällor och fallgropar om du själv inte har kunskapen att syna båten:

– I vissa annonser kan det stå att motorn är renoverad. Men det är en luddig beskrivning. Be att få se handlingar och kvitton som styrker vad som de facto är gjort – hur och av vem – och att motorn servats regelbundet.

– Ryker det blått kan kolvringarna vara slut och ett tecken på att motorn drar olja. Om motorn istället ryker vitt kan vatten ha trängt in på grund av en trasig avgaslimpa eller läckande topplockspackning, säger Henry Duhs.

Bedöm helhetsintrycket. Om det finns oljerester i motorrummet, elkablar som är slarvigt dragna eller mögellukt bör du som spekulant dra öronen åt dig.

– I äldre båtar är det många ägare som inte bytt sina gamla dynor, textilier och mattor. Ofta behöver också träsnickerierna lackas eller oljas om. Det är pengar och arbetsinsatser som ska vägas in i köpet, säger han.

Wille Söderberg, ägare av båtförmedlaren Albinhallen, säger:

– Tänk på att båtklubbar och marinor ställer allt tuffare krav på att inte använda vissa båtbottenfärger. I många fall måste båtägarna själva ansvara för att ta bort den gamla färgen. Men det får man inte längre göra på båtklubbarna. Om du köper en begagnad 40-fotsbåt kan det därför kosta 60 000 kronor att låta ett varv blästra bort den gamla färgen.

När du väl bestämt dig för att köpa båten är det dags betala och skriva under köpekontraktet, som du ska lusläsa. Köpekontrakt för köp av båt mellan privatpersoner finns på Konsumentverkets hemsida. Och kom ihåg att försäkra båten direkt efter köpet.

Fotnot. Texten är publicerad i Praktiskt Båtägandes specialtidning Köpa Båt som finns i ute i handeln nu. 

Guide: Tänk på det här när du köper en ny begagnad båt

Bjässen är sjösatt – världens största containerfartyg i vattnet

TV: Se lyxyachten löpa amok i hamnen

Tyska lyxbilarna som sjönk till havets botten

Vårens genvägar – bästa tipsen inför sjösättningen

Erfarenhet spar tid vid vårrustningen


Text: Johan Cooke • 2020-04-28
Artiklarpraktisktbatagande
Scroll to Top