Praktiskt Båtägande

KÖPGUIDE: Maxi 95 – fortsätter att imponera

Pelle Pettersons första riktigt stora familjebåt fortsätter att imponera ännu 40 år efter lanseringen.

KÖPGUIDE: Maxi 95 – fortsätter att imponera
Maxi 95 håller fortfarande som ett mycket prisvärt alternativ som dessutom trivs bäst i frisk vind // Foto: Johannes Nordemar

 

När Maxi 95 kom 1973 var det plötsligt möjligt för familjer att till ett överkomligt pris få en båt med generösa ytor och avskildhet, för tonårsbarn eller medföljande svärföräldrar. Pelle Petterson hade nämligen lyckats med bedriften att på 31 fot klämma in både salong och två separata kabiner, vilket ingen annan båttillverkare lyckats med tidigare.

Precis som succébåten Maxi 77, som hade kommit ett par år tidigare, har 95:an flushdäck på Maxivis. Överbyggnaden går ända ut till skrovsidan och sedan brant nedåt, utan skarndäck. På så sätt skapas stor volym inuti båten.

Inte helt oväntat var det just utrymmena som gjorde att Jan och Camilla Jarelius tillsammans med sina två döttrar föll för 95:an för 16 år sedan.

– Sveakryssaren vi hade innan var trång, det blev för meckigt med barnen, säger Jan.

– Sen ville tjejerna ha toalett med dörr och en egen akterruff, fyller Camilla i.

Innan de bestämde sig tittade de på andra båtar, bland annat Malö. Men Maxin hade allt de önskade, till ett överkomligt pris dessutom.

Tack vare båtens fina planlösning och båt- boomen som precis tagit fart blev Maxi 95 en av Pettersons stora framgångar. Minst 1 300 exemplar ska ha byggts fram till 1983, om de sista årens specialmodeller, Maxi 100 och 100 PS, räknas in. Vissa källor uppger till och med 1 600 byggda båtar.

I mitten av 1970-talet var 95:an het. Dåvarande direktören för Volvo, PG Gyllenhammar, seglade en. Han lär också ha ställt upp i Gotland runt med båten, men hur det gick finns inte dokumenterat.

Båten är lätt att identifiera på håll på grund av sina särdrag. En svart avbärarlist förenar överbyggnad och skrov. Inget under av skönhet, men förstås mycket praktisk vid tilläggning.

Sittbrunnen är den naturliga samlingsplatsen i Maxi 95. Stor, skyddad och bekväm. Ratten är avtagbar och bidrar till storbåtskänslan // Foto: Johannes Nordemar

 

För att maskera den höga fribordshöjden valde Petterson att ge flushdäckets kant en egen färg, där de mörktonade akrylfönstren smälte in. På så sätt trollades höghuskänslan bort. I slutet av 1970-talet ersattes färgen på kanten av något mindre dekaler. Flera ägare har i efterhand valt att ta bort dessa eller ersätta med påhittiga kombinationer av ränder i olika nyanser. Det har också funnits eftermarknadsfönster med alumi- niumramar som tillsammans med ljus akryl ger båten ett modernare utseende.

De första åren levererades 95:an med Maxis egentillverkade svarta mast, vilket tillsammans med de mörka fönstren gav upphov till öknamn som "container med solglasögon och lakritsstång". Visst, modellen var inte smäcker som exempelvis IW 31, men det var inte heller intentionen.

Riggen är låg och tillsammans med 1 600 kilo bly i kölen gör det båten både trygg och styv, som en familjebåt bör vara. Fulla segel i frisk vind är inga problem, och faktum är att det är först när det brallar i som båten visar sig från sin bästa sida.

Enligt Maxiförbundet förekommer det både blyköl och järnköl på 95:an. Den senare troligen ett sätt att göra produktionen billigare när marknaden vek under de sista tillverkningsåren. Däcket är i sandwich och skrovet i enkellaminat.

Omkring 1977 och båt nummer 555 typgodkändes modellen av Sjöfartsverket och fick den blå skylten.

Inför detta gjordes en del förändringar och förstärkningar. Bland annat blev tröskeln vid dörren till salongen högre och plasten tjockare. Därför flyter äldre Maxi 95:or något högre i vattnet.

 

LÄS MER: Så tycker besiktningsmannen om Maxi 95

Ja
4
0
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!