Praktiskt Båtägande

Test: Stor körglädje i minsta Finnmastern

T6 bockar av alla daycruiserns traditionella epitet

Test: Stor körglädje i minsta Finnmastern
Finnmaster T6 lyder minsta vink och håller det önskade spåret // Foto: Joakim Hermansson

 

Daycruiser eller DC-båtar är ett lika klassiskt som älskat båtkoncept, som funnits nästan sedan båtar för fritidsbruk överhuvudtaget började byggas. Först i trä förstås och därefter som en del i plastbåtsrevolu-tionen, i ett stort antal olika varianter från både amerikanska och europeiska båtbyggare.

Daycruisern karaktäriseras traditionellt av ett ganska lågt fördäck med ett par enkla sovplatser under, i begynnelsen helt öppet men numera med såväl dörr att stänga som mer komfort. En vindruta över hela båtens bredd, bakom den ett par stolar, eller en hel soffa, och sedan ännu en soffa längst akterut, ungefär som i en bil.

Eller, förresten, längst akterut det nästan viktigaste av allt, en kraftfull motor med möjlighet till snabba dagsutflykter fyllda av adrenalindränkta vattenaktiviteter.

 

Passagen från fördäck ner i båten sker via den öppningsbara vindrutan. Tack vare ett kraftigt rostfritt stödben upplevs rutan ändå inte speciellt ostadig // Foto: Joakim Hermansson

Finnmaster T6 är både välplanerad och välutnyttjad, med moderna linjer som ska locka yngre båtköpare.

 

Finnmasters nyligen lanserade T6 bockar av alla daycruiserns traditionella epitet, men varvets produktut- vecklingsingenjör Jere Impola och designer Daniel Sundkvist har förfinat DC-konceptet ytterligare. Efter ungefär ett års utvecklingstid och mer än fem miljoner spenderade kronor hemma i österbottniska Karleby kunde de visa upp sin nya T6. Båten är det minsta syskonet i den finska trion med mellanmodellen T7, och där flaggskeppet T8 hösten 2018 vann Båtnytts supertest av daycruiser, tack vare lyxkänsla och solida sjöegenskaper.

Det är alltså med högt ställda förväntningar som Praktiskt Båtägande tar sig an nya Finnmaster T6, en ruggig och regnig dag i nordbohuslänska Havstenssund.

Med båten långsidesförtöjd vid en brygga som är några decimeter högre än båten går det fint att kliva ner via den teakplatta som finns uppe på sittbrunnskanten, mellan akterknapen och vindrutans bakre kant. Nästa steg tas oundvikligen i aktersoffan, men här kan dynan åtminstone vikas undan först. De flesta skulle nog hellre välja den normala vägen via fören, där rejäla rostfria pulpiträcken ger god möjlighet att häva sig upp på det teakklädda fördäcket.

 

Aktersoffan kan, med de båda sidodynorna nedflyttade, bäd­ das till en stor solsäng för lata dagar i båten // Foto: Joakim Hermansson

Skärmen har sin självklara plats i förarens synfält, med övriga instrument och reglage föredömligt överskådligt samlade runt ratten. Notera de integrerade trappstegen // Foto: Joakim Hermansson

 

Hela mittsektionen i vindrutan kan sedan fällas åt sidan, men tack vare det väldimensionerade rostfria stödet på insidan känns rutan ändå helt okej att hålla sig i. Trappstegen mellan förarplatsen och ruffens skjutdörr är kanske i minsta laget, men fungerar hjälpligt även för de stora sjöstövlar som dagens tråkväder kräver.

För att vara i en sexmetersbåt upplevs sittbrunnen ändå ganska spatiös, med den rymliga U-soffan i aktern, där fyra personer kan sitta bekvämt tillbakalutade mot de mjuka, tåliga och lättskötta dynorna i Silvertex. För att få en hel solbädd är det bara att flytta ner sidodynorna från sina kardborrefästen, eftersom de har en hård baksida som inte kräver någon extra skiva. Under den gasfjädrade luckan i soffans mittdel döljer sig ett väl tilltaget stuvutrymme, med smart anpassad plats för bordsskivan när den inte används. Sittbrunnsbordet ingår förvisso inte i den annars ganska omfattande standardutrustningen, men väl i ett tillvalspaket med hamnkapellet, den stabila rostfria vattenskidbågen och stegen i fören, för knappt 30 000 kronor.

I samma stuv hittar vi också säkringspanelen, med sin huvudströmbrytare, och snyggt utförda installationer som gjorts utan att inkräkta på förrådsvolymen. Gasfjädern är stark nog att hålla luckan uppe även med dynan ovanpå, och dynan kan dessutom ligga på plats med uppfälld lucka. Föredömligt.

I babordssidans stuvfack kan man faktiskt få ner både vattenskidor och fiskespön på längden och slipper ha dem skramlande omkring i sittbrunnen. Passagerarsoffan bakom vindrutan erbjuder två personer, som kan tänka sig att sitta tätt tillsammans, plats i färdriktningen. Ryggstödet kan flippas framåt, för att ge möjlighet till fler sittplatser runt sittbrunnsbordet, och under passagerarsoffan kan Finnmaster T6 extrautrustas med en 30-liters kyllåda för 12 000 kronor. Alternativt finns i styrbordssidans stuvfack plats för en måttanpassad 18-liters kylbox för 10 200 kronor, som kan lyftas ur och packas med hemifrån.

 

Två passagerare får plats i babordssidans soffa, där rygg­ stödet kan flippas fram och tillbaka. Undertill ryms en 30­liters kyllåda för 12 000 kronor // Foto: Joakim Hermansson

Under aktersoffans gasfjädrade lucka döljs ett snyggt stuv­ utrymme med säkringspanel, välgjorda installationer och smart plats för bordets skiva när den inte används // Foto: Joakim Hermansson

 

Det höga tvådelade standardkapellet på sina rostfria bågar ger skydd mot väder och vind, men erbjuder långt ifrån ståhöjd för vuxna. Nedfällt stuvas det undan snyggt och prydligt i det långsmala diket med lock över, bakom aktersoffans ryggstöd. Locket håller att kliva på för den som vill äntra badplattformarna i aktern från sittbrunnen, men den speciellt avpassade passage vid sidan av soffan, som storasyster T8 kan ståta med, finns däremot inte här.

T6:ans bredd på 2,29 meter räcker helt enkelt inte till för det.

Teakplattformarna på motorns båda sidor ger däremot utmärkt plats för bad, lek och vattenaktiviteter, med dränerade stuvutrymmen med plats för dragg och tampar under teakklädda luckor på motorbrunnens båda sidor.

Bakom en diskret röktonad skjutdörr av plexiglas, breder kojerna ut sig under fördäcket. De är två till anta- let, men med extradynorna på plats och lite god vilja kan ett mindre barn också få plats här mellan två vuxna. Här i T6 erbjuds varken stå- eller sitthöjd under däck, och det är inte heller att räkna med i en sexmetersbåt, utan man får vackert krypa in på plats, för att komma till ro för natten. Därför blir det troligen inte några längre semestervistelser i den här båten, men enstaka övernattningar är förstås praktiskt att kunna göra. Utan ljusinsläppet från den öppningsbara däcksluckan, för 16 000 kronor extra, blir det ganska mörkt under däck, i synnerhet som de stora skrovfönstren från T7 och T8 helt utelämnats här i T6.

 

Under fördäck kan U­soffan bäddas till en rejäl dubbelbädd för enstaka övernattningar, men vi saknar skrovfönst­rens ljusinsläpp som finns i storasystrarna T7 och T8 // Foto: Joakim Hermansson

Att bli av med det nedfällda kapellet är enkelt i Finnmaster T6, för bakom aktersoffans ryggstöd finns ett väl avpassat stuvfack som löser det problemet // Foto: Joakim Hermansson

 

Uppe vid förarplatsen har skärmen sin självklara plats i förarens synfält, med övriga instrument och reglage föredömligt överskådligt samlade runt ratten. Garmins Echomap +92sv ingår i båtens pris, tillsammans med LED-strålkastare i stäven, vindrutetorkare vid förarplatsen och Yamahas dubbla multifunktionsinstrument. Trimplanen kostar däremot 17 000 kronor extra och Fusion-stereon 8 600. Stolen är justerbar i både höjd- och längdled, med uppvikbart lårstöd för bekväm körning stående. Sittande är jag med mina 1,78 meters längd gott skyddad från såväl fartvind som regn och känner också bra stöd i sidled, liksom med fötterna mot det vinklade och teakklädda fotstödet.

En riktigt bra förarmiljö!

Någon vidare sjö erbjuds inte den här dagen, men efter ett par lyckade försök att balansera på den andra testbåtens häckvåg, några hopp över densamma och ett stort antal tvära girar, känner jag att båten tryggt och säkert lyder minsta vink och håller det önskade spåret. Seastars hydraulstyrning gör jobbet som förväntat. Det finns inte tillstymmelse till oljud, skrammel eller knakande när Finnmaster T6 dunsar omkring, utan det stadiga 18-gradiga skrovet i sandwichkonstruktion, med Divinycell som distansmaterial, står pall. Med gasreglaget helt nedfällt och Yamahas 200-hästare optimalt uttrimmad läser jag 46 knop och 5 750 varv med en förbrukning på omkring 1,6 liter/sjömil.

Vid marschfarten 25 knop är varvtalet istället behagligare 3 500, och förbrukningen betydligt plånboksvänligare – den är faktiskt halverad. Det är nästan en deciliter mindre än vad 150-hästarens tabell anger vid samma hastighet.

Fotnot. Texten är tidigare publicerad i Praktiskt Båtägande 2020/5

Ser fin ut?
Ja
14
1
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!