Praktiskt Båtägande

Storebro 31 Baltic – dubbelruffarnas Rolls Royce

Idag får du direktörernas forna semesterbåt för strax över 350 000 kronor

Storebro 31 Baltic – dubbelruffarnas Rolls Royce
Tack vare Storebros inbyggda kvalitet framstår 31:an som ett svårslaget fynd // Foto: Mikael Mahlberg

 

Att ligga i en liten jolle och genom kameralinsen se Storebro 31 Baltic närma sig på kollisionskurs i hög fart – ja, då är det svårt att inte tänka på Svante Grundbergs otursförföljda kanotist i filmen "Göta kanal" från 1981.

I den svenska nypilsnerfilmen hade Storebro 31 en av huvudrollerna, nämligen som det onda storbolaget Uniships 31-fotare, som på Göta kanal tävlade med "Carina", den hygglige båtbyggaren Janne "Loffe" Carlssons Orrskär 1000.

Att Storebro fick axla rollen som det onda lagets båt var kanske inte så konstigt. Inget märke kan väl mer symbolisera direktörer, pampar och det starka kapitalet än just Storebro.

Lyxiga Storebro 31 kom redan 1975 och var då Storebros första egentliga plastbåt. Klassikern Storö 34 hade visserligen tillverkats med plastskrov och mahognyöverbyggnad ett tag, men varvet ville ta steget in i plaståldern helt. Resultatet blev en hög och rymlig 31-fotare, som kom i tre utföranden: Adriatic med öppet akterdäck, Biscay med salong samt Baltic med akterruff.

– Däck och skrov var i plast, men inredningen var fortfarande helt i mahogny. Den byggdes däremot effektivt i moduler på fabriksgolvet som sedan monterades in i båten, berättar Lennart Ivarsson, som då var vd på Storebro.

– Till och med toalettpappershållaren var skruvad på toasektionen innan, så färdigt var det innan vi plockade in allt i båten.

Storsäljaren i Norden blev 31 Baltic med akterruff, medan Biscay med salong sålde fint vid Medelhavet och i Tyskland.

 

Storebro 31 planar om än tungt
med dubbla TAMD30-motorer. Gången är stabil och mjuk i hög sjö // Foto: Mikael Mahlberg

Trots maffig mahogny är ruffen i förskeppet ljus, tack vare en snygg glasdörr mot salongen // Foto: Mikael Mahlberg

Pentryt med gott om avställning och många förvaringsfack är en dröm för den ambitiöse kocken // Foto: Mikael Mahlberg

 

Lyx och säkerhet var parollerna vid konstruktionen. Till den vackra inredningen använde Storebro hela 1,6 millimeter tjock mahognyplywood istället för branschens standard på 0,5, vilket gav utrymme att i framtiden slipa träet. Själva skrovet handrollades i tjockt enkellaminat för att klara grundstötningar, med sandwich endast i däcket.

För ökad säkerhet och för att kunna driva den 5,5 ton tunga båten i planingsfart fick 31:an dubbelmontage, från början två MD31-dieslar på 78 hk styck, men i slutet upp till TAMD60 och toppfart på 30 knop. Två motorer är förstås törstiga och kräver mycket service. Men de ger säkerhet till sjöss och gör manövrer i hamn enkla.

Resultatet var en rymlig familjebåt med kassa-skåpskvalitet, som tillverkades mellan 1975 och 1991. Under toppåren på 80-talet byggdes cirka 50 om året. Kunderna var just direktörer och andra med gott om pengar. För 31:an var dyr. Sista tillverkningsåret kostade en 31 Baltic cirka 1,1 miljoner kronor, att jämföra med 600 000 för Nimbus jämförbara akterruffade 3003.

Idag får du direktörernas forna semesterbåt för strax över 350 000 kronor. Tack vare Storebros inbyggda kvalitet framstår 31:an som ett svårslaget fynd.

Ståhöjden är cirka 175 cm på toaletten. När man ska duscha är Storebros mahognyinredning känsligare än en hel innermodul i plast // Foto: Mikael Mahlberg

Bästa kojerna ligger i akterruffen, som är stor och ljus. Bäddarna håller full längd och har en vacker mahognymöbel mellan sig // Foto: Mikael Mahlberg

 

INTERIÖR:

Båt-Sveriges bästa möbelsnickare såg till att Storebro 31:s inre är en dröm i ädelträ. Innerutrymmena är båtens stora styrka, anser ägaren Anders Lindblad.

Storebros grundare Ivar Gustafsson satte ribban för sina båtbyggare genom att samla dem kring en blanklackad flygel: så här bra ska finishen vara.

Och det är den. Storebros sidenmattlackade mahognyplywood med pluggade skruvhål gör att
båtar från Nimbus, Forbina och andra svenska varv från den här tiden framstår som plastiga, serietillverkade dussinskapelser. Å andra sidan – gillar man inte den murrighet som mahognyn ger bör man titta på en annan båt.

För sjöofficeren Anders Lindblad i Djursholm var valet klart på förhand. När han skulle byta från segel- till motorbåt kunde han äntligen köpa drömbåten, en 31 Baltic.

– Fast jag är seglare har det här alltid varit min drömbåt. Och under de åtta år vi har haft henne så har den infriat alla förhoppningar, säger han.

– I Storebro 31 har krutet lagts på att två sällskap ska kunna sova, äta och trivas gott under däck, säger Anders, som tar oss ner i salongen för att visa hur ljus båten är trots allt ädelträ. Stora längsgående ventiler släpper in solen.

Förruffen är luftig tack vare ventilerna och den fint snickrade glasdörren mot salongen. I förkojen ryms två vuxna med ett barn emellan på de tjocka, sammetsblå madrasserna. Ståhöjden är cirka 175 centimeter.

När familjen Lindblad, med två vuxna och två barn, firar midsommar trivs de bäst i salongen, båtens hjärta. Här hittar vi den bekväma dinetten med tjocka dynor. Pentryt är generöst utrustat med gott om förvaring. Storebros minutiösa omsorg om detaljerna yttrar sig bland annat i två inbyggda skärbrädor, varav en är speciellt räfflad för bröd. Den medföljande, flotta Rörstrandsservisen med varvets emblem ger lyxkänsla.

Efter vår fotografering ska Anders och tonåriga dottern Sophie ut i skärgården med resten av familjen för att fira midsommar. Trots att båten är packad med grejer ryms det mesta i de många stuvfacken. Anders oroar sig dock för hur det ska bli med sovplatserna – akterruffen är nämligen hett eftertraktad av både föräldrar och barn.

– Det brukar bli lite slagsmål om den, det är avskilt och väldigt hemtrevligt där, säger Anders.

Till akterruffen kommer man från sittbrunnen via en trappa, och väl nere öppnas ett krypin med dubbla närmare två meter långa kojer. Även här slås vi av mahognyprakten. Mellan kojerna tronar en byrå med tillhörande spegel, så välsnickrad att den hade kunnat säljas separat på möbelauktion.

 

Soldäcket ovanpå akterruffen är tonåringarnas favoritplats. Fungerar också som hopptorn vid bad // Foto: Mikael Mahlberg

I grunda vikar är en jolle på dävert bra att ha för att komma in till smultronställena // Foto: Mikael Mahlberg

TAMD40:orna sitter väl isolerade under däcket och hörs knappt i sju knop // Foto: Mikael Mahlberg

Skeppsratt, hög rutram och rejäl kaptensstol ger de rätta kommandobryggsvibbarna // Foto: Mikael Mahlberg

 

EXTERIÖR:

Sittbrunnen är trevlig men trång på Storebro 31. På havet är denna välbyggda madame sjövärdig, men också tung och törstig.

En trappa upp från akterruffen hittar vi sittbrunnen, som är ovanligt liten för en 31-fotare. Här råder skeppskänsla. Med nävarna på den den stora mahognyratten och baken i kaptenssoffan är det lätt att inbilla sig att man i själva verket står på en kommandobrygga. Anders, sjöofficer i reserven med erfarenhet från torpedbåtar, trivs bra.

– När det blåser är styrhytten fenomenal – skyddad och trygg, säger han.

Vikten på 5,5 ton ger pondus i sjön. Baksidan är att båten är tungdriven – något Storebro fått mycket kritik för genom åren. Till skillnad från många andra lika stora konkurrenter behövs dubbla motorer för att nå över deplacementsfart.

I Anders båt sitter Volvo Penta TAMD 40:or på 158 axelhästar styck. När Anders fäller reglaget framåt plöjer Storebrobåten upp en mäktig häckbölja som ger en föraning om bränsleförbrukningen på tre liter per sjömil i toppfarten 24,5 knop.

– Jag kör ofta 8–9 knop i snitt, och då drar den 2,2 liter per sjömil. Men drar man ner till 7 knop drar den mindre och man hinner dessutom njuta av skärgården.

– En finess är att avgaserna leds ner under vattnet, därför luktar det väldigt sällan i sittbrunnen. Med två motorer blir Storebro 31:an förstås dyrare att serva, men också en dröm att manövrera i hamnar, när man väl lärt sig tekniken. Till havs ger två motorer också ökad säkerhet.

– Vi gick en gång från Mariehamn till Söderarm i 15 m/s med sjön snett akterifrån, då var det väldigt gropigt. I ett sånt läge är det skönt att ha två motorer om en skulle strula, säger Anders.

Sittbrunnen är djup och skyddad och har trots sin litenhet sittplatser för sex, sju personer. Här finns varken U-soffa eller stort matbord, istället sitter föraren och navigatören upphöjda i var sin soffliknande stol. Resten av passagerarna får hållas i den raka soffan i sittbrunnens akterkant. Alla ombord har god sikt åt alla håll.

Blir det för trångt i sittbrunnen är det bäst att klättra upp på akterruffens tak. Här kan man sträcka ut sig på ett stort soldäck. Det har relativt höga räcken runtom och går förstås också att använda som hopptorn vid bad.

Vill man bada klättrar man från solbädden via en stege ner till badbryggan, en färd som fordrar viss akrobatik.

Som med alla akterruffade båtar lägger man därför helst inte till med aktern. Då krävs nämligen en bättre sherpa för att få ombord tyngre packning.

 

Fotnot. Texten är tidigare publicerad i Praktiskt Båtägande 2020/5

En härlig båt?
Ja
113
6
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!