Praktiskt Båtägande

RIBTEST: Zodiac x 2 på ett och samma skrov

Oavsett val får man en båt med mycket körglädje.

RIBTEST: Zodiac x 2 på ett och samma skrov
Oavsett om valet faller på Open 6.5 eller på Pro 6.5, får man nämligen en båt med mycket körglädje, utan att det för den sakens skull känns otryggt // Foto: Joakim Hermansson

 

Ribbåtar tycks bara bli mer och mer populära på den svenska båtmarknaden och det är inte bara båtcharterbolag som kräver ett dussin jockeysäten och fartresurser över 60 knop som intresserar sig för den sjövärdiga och praktiska båttypen.

Nej, även bland båtägare i gemen är det fler och fler som väljer en uppblåsbar båt med hård botten. Det är nämligen så förkortningen rib ska uttydas: rigid inflatable boat, med uppblåsbara pontoner som omgärdar ett styvt skrov, ofta av glasfiberarmerad polyesterplast men även av aluminium eller andra material.

En av fördelarna jämfört med en konventionell så kallad styrpulpetbåt, är att ribbåten tack vare all luft i pontonerna får en sjövärdighet som vida överträffar motsvarande båt i samma storlek. Bärigheten är också avsevärt bättre, vilket inte sällan innebär att en ribbåt kan CE-märkas för dubbelt så mycket last eller människor ombord som en båt utan tuber.

Men pontonerna tar en hel del plats, och en ribbåt blir därför inte riktigt lika rymlig inuti som en "vanlig" båt. Båtplatsbredden räcker kanske inte heller till, och man får tänka sig för lite mer vid trailertransporter. Visserligen kan luften släppas ut, men det är lite omständligt och görs på sin höjd inför vinterförvaringen.

 

 

Franska Zodiac har mycket lång erfarenhet av allt från mindre gummijollar till större ribbåtar för profes- sionellt bruk, och de levererar både till fritidsbåtsägare och till yrkessjöfart över hela världen. Norska Fry- denbø Marin har den svenska agenturen. Här är den i särklass populäraste storleksklassen båtar på fem–sex meter, för dagsturer och aktiviteter med familj och vänner.

Zodiacs storsäljare hette tidigare Pro Open 550 och 650, där siffrorna representerar båtlängden, men från och med nu har man valt att differentiera i två serier och addera ytterligare en längd. Pro och Open är numera alltså tre båtar vardera, på 5,4, 6,1 och 6,95 meters längd, med skrovet gemensamt i respektive längd, men sedan konfigurerade i olika versioner. Här kikar vi närmare på Pro 6.5 och Open 6.5, båda alltså 6,1 meter långa.

När de flesta andra ribtillverkare limmar fast sina pontoner mot skrovet är Zodiacs metod att trä in pontonerna i ett spår längs skrovets sidor, där de sedan låses fast av trycket när de blir uppblåsta. På så sätt kan de enkelt bytas ut om de skulle skadas.

Tuber av neopren/hypalon tål dock uv-strålning och slitage bättre än de PVC-tuber som är Zodiacs standard. Zodiac kallar visserligen sin standardduk för Strongan eller Duotex, eftersom den innehåller dubbla korslagda trådar istället för bara en tråd i en riktning, men det är fortfarande PVC det handlar om. Till både Open 6.5 och Pro 6.5 erbjuder Zodiac neopren för 44 300 kronor extra.

 

 

Kortfattat beskrivet så ser Open 6.5 ut som den gör från början, med färre tillvalsmöjligheter och utrust- ningsalternativ än Pro, som å sin sida kan skräddarsys alltefter båtägarens behov och användningsområde. Eller som Michael Waax på Frydenbø Marin uttrycker det:

– Openserien är en välutrustad familjeracer med bekväma säten, bättre stuvutrymmen och plats för en stor solbädd i fören, medan Proserien kan formas nästan hur som helst, kanske med plats för dyktuber eller jockeysäten. Båda erbjuder förstås samma fartkänsla och sjöegenskaper.

När Praktiskt Båtägande provkör de båda versionerna i nordligaste Bohuslän en gråmulen dag är det just fartkänsla och sjöegenskaper jag kan fröjdas åt. Oavsett om valet faller på Open 6.5 eller på Pro 6.5, får man nämligen en båt med mycket körglädje, utan att det för den sakens skull känns otryggt.

Tyvärr erbjuds inga riktigt utmanande förhållanden med hård vind och hög sjö, så jag är hänvisad till att försöka busa runt lite i vågorna efter en färja och efter de andra provbåtarna som är ute och far omkring. Zodiacs 6.5:or kommer blixtsnabbt upp i planing, reagerar kvickt på rattutslag och är både kursstabila och tål en landning i en vågdal utan att det knakar eller knarrar nånstans.

Det gäller båda versionerna. Vindrutan är förvisso sprucken på två ställen på Promodellens styrpulpet, men det hade skett före vår provtur och beror förmodligen på att infästningarna hamnat för nära plexiglasets kant, där det alltså skulle behövas större marginal.

 

 

Både Pro 6.5 och Open 6.5 säljs med motoralternativ från 140 upp till maximalt rekommenderade 175 häst- krafter, alla ur Evinrudes program med moderna två- taktare. Provbåtarna är utrustade med den splitternya trecylindriga 150-hästarssnurran, som väger 191 kilo och har en fyrbladig rostfri RX4 18-tumspropeller.

Med Pro toppar ekipaget på 40 knop vid 5 500 varv, men när det är dags för Open lyckas jag tydligen trimma ut ännu bättre och når hela 43 knop vid 5 750 varv. Då sörplar snurran å andra sidan i sig 1,3 liter bensin per distansminut enligt instrumenten. Vill man snålköra verkar 18 knop på 3 000 varv vara det mest ekonomiska, men ända upp till 36 knop och 5 000 varv klarar sig både Zodiac 6.5 Open och 6.5 Pro under en liter per sjömil, i alla fall när jag är ensam ombord.

Oavsett vilken av versionerna du väljer får du en modernt designad och genomtänkt förarplats med alla nödvändiga reglage och instrument överskådligt samla- de samt plats avpassad för stereo med högtalare. Pro kan förses med fyra styrpulpeter i olika utföranden, tiltbara eller ej, med olika mycket stuvutrymme och kanske en sittplats framför. Open har en tiltbar standardpulpet utan sittplats, men med väldigt djupt och rymligt stuvutrymme.

Pro kan utrustas med jockeysäten, ståstolar och soffa efter eget val, eller lämnas helt öppen. Open är standardutrustad med bred passagerarsoffa i aktern, som har fällbart ryggstöd för enklare passage akterut, medan den snyggt mattsvartlackade aluminiumtargabågen med wakeboardkrok kostar 18 300 kronor extra. Det är bara att välja ...

Fotnot. Texten är tidigare publicerad i Praktiskt Båtägande 2020/6 

Ja
5
0
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!