Praktiskt Båtägande

Nimbus T8 – sportigheten gör comeback

Arvet från R-båtarna förs vidare

Nimbus T8 – sportigheten gör comeback
De stillsamma försommarvattnen utanför Långedrag bjuder inte på några större utmaningar vid vår provkörning // Foto: Nimbus Boats

 

För 10-15 år sedan var Nimbus R-serie det hetaste heta bland riktigt trendmedvetna och samtidigt inte alltför priskänsliga båtköpare. Signerade racingbåtsskaparen Ocke Mannerfelt stod modellerna 230, 250 och 300 R för sportighet och flärd i kombination, gärna med hästkraftsstinna V8-maskiner eller dubbelmonterade potenta dieslar från Volvo Penta i de luftsmorda dubbelstegsskroven.

Många håller fortfarande i dessa dyrgripar, och har vårdat dem ömt genom åren, vilket bidrar till ökat sug efter just de här båtarna på begbåtmarknaden. Andrahandsvärdet får därmed väl, eller till och med mycket väl, godkänt.

2014 gjordes ett försök att kapitalisera på den då utgående R-seriens popularitet, när Nimbus lanserade minstingen 21 Nova på samma skrov som 230 R, men bolagets första utombordarbåt någonsin lockade inte så många. Visserligen nådde 21 Nova, med en 300-hästare från Suzuki på akterspegeln, en bra bit över 50 knop vid vår provkörning. Men tyvärr framstod helhetsintrycket som lite plastigt och alltför långt ifrån Nimbus traditionellt gedigna känsla. Att bygga en, med Nimbusmått mätt, budgetbåt, visade sig alltså vara ett felsteg, och den egna designavdelningen i Långedrag fick ta nya tag.

De åtta personer som CE- godkännandet omfattar har flera sittplatser att välja bland. Aktersoffans ryggstöd kan justeras för sittplats både i färdriktningen och akterut // Foto: Nimbus Boats

Förarplatsen är välplanerad och föredömligt utformad med mattsvart panel runt instrumenten, men den blanka ruffdörren kan ge besvärliga reflexer i vissa vinklar // Foto: Joakim Hermansson

 

Det jobbet gjordes både grundligt och ordentligt, när den helt nya plattformen för varvets utpräglat spor- tigare linje sedan inte bara blev en, utan tre till antalet. Med åtta, nio respektive elva meters längd, hämtades mycket inspiration från uppskattade Nimbusmodeller som 22 DC, 26 Epoca och 32 Ballista.

Först ut var på den stora båtmässan i Düsseldorf 2018 modellen W9, som står för Weekender 9, eller tydligare uttryckt en niometers daycruiser med påtagligt arv från exempelvis den klassiska succén Nimbus 26 DC. Därpå följde i rask takt T9 (Tender 9) och hyttbåten C9 (Commuter 9) innan det var dags att lansera första båten på den största plattformen: 40-fotaren T11.

Med denna bakgrund är vi nu framme på årets Düsseldorfmässa, där T8 blev första exemplaret byggt på åttametersskrovet att visas upp för omvärldens granskande blickar.

Nimbus T8 byggs i handupplagt enkellaminat, med sandwichkonstruktion bara i speciellt utsatta delar, på samma finska fabrik som de välrenommerade Bellabåtarna, även de numera en del av Nimbus Group.

Som alla övriga modeller med epitetet W, C eller T är båten redan från början utvecklad för utombordsmotorer, och Nimbus försäljningsdirektör Jonas Göthberg förklarar varför:

– Utombordare är tystare än inombordare, kan fällas upp helt ur vattnet för att minimera beväxning, kräver inget extra utrymme eller isolering ombord och är dessutom mycket enklare att installera, med bara sex bultar genom akterspegeln.

 

Den som gillar fartvind njuter bäst av
färden från fördäckssoffan som döljer en lucka ner till ruffen. Passagerna på ömse sidor av styrpulpeten är rimligt breda att gå på // Foto: Joakim Hermansson

Under aktersoffan döljer sig såväl ett generöst stuvfack som en utdragbar 30-liters kyllåda. Den sistnämnda är dock extrautrustning för 17 500 kronor // Foto: Joakim Hermansson

 

Med utombordare förvinner dock möjligheten till en generös sammanhållen badplattform, så på nya T8 har den fått delas upp i två, på ömse sidor om snurran. På babordssidan får de badande samsas med ankaret i sin dävert, medan den stabila utdragbara badstegen med upphöjda rostfria handtag är monterad på styrbordssidan. Rejäla stuvfack för fendrar och förtöjningsgods finns på båda sidorna, liksom tillräckligt bred passage förbi aktersoffan.

Sittplatserna kan nyttjas både av passagerare i färdriktningen och med ryggstödet flippat framåt för dem som hellre vill sitta med ryggen mot fartvinden och kanske kolla in kompisen på wakeboard eller vattenskidor efter båten. Den rostfria bågen för det ändamålet är dock tillval för 5 000 kronor. Soffan kan också bäddas ner helt, för dem som vill njuta av solen i horisontellt läge.

Frånvaron av en upphöjd inombordarkåpa gör också att det ryms både en utdragbar 30-liters kyllåda för 17 500 kronor och ett rymligt stuvfack under aktersoffans sits. När förar- och passagerarstol svängs runt bildas dessutom en skön loungegrupp för fem personer runt det snygga uppfällbara träbordet.

Passagerna förbi styrpulpeten är längs båda sidorna tillräckligt breda att gå på fram till fördäck och med stadiga rostfria relingsräcken att hålla sig i. Den som gillar fartvind njuter bäst av färden från fördäckssoffan, som döljer en lucka ner till ruffen, där väskor smidigt kan lastas ner. De snygga dynorna är dock extrautrustning för 5 700 kronor.

Nimbus T8 är designad för utombordare, med ändamålsenlig motorbrunn och tudelad badplattform. Ankarspel och rejäl badstege ryms på varsin sida av snurran // Foto: Joakim Hermansson

Det mörktonade taket av transparent polykarbonat vilar på en mycket stabil konstruktion av grova mattsvartlackerade aluminiumrör. Tillläggspris 66 000 kronor // Foto: Joakim Hermansson

 

Under däck kan två personer sova i den V-formade bädden, som inte behöver någon iläggsskiva för att upp- nå tillräcklig storlek, och kanske får även ett litet barn plats mellan dem. Kläder och mindre tillhörigheter kan läggas bakom träsarger på avsatserna längs skrovsidorna eller i tygfickorna ovanför. Den lilla pentryvasken längs babordssidan har trycksatt färskvatten, men är tillval för 6 000 kronor.

Annars finns här plats att ställa en väska eller förvara småsaker. En enkel gasolbrännare som kan fällas ut uppe i cockpit, på babordssidan vid ruffnedgången, kostar 15 000 kronor extra. Många önskar också en riktig spoltoalett, som förstås inte kan vara gigantisk på en åttametersbåt, men den finns där på styrbordssidan i ruffen och den fyller basbehovet. Den mjölkfärgade toadörren ger både ljusinsläpp och insynsskydd, och innanför kombineras snygga teakpaneler med glänsande vita plastmoduler.

Nimbus filosofi är att båtarna redan i grundutförande ska vara helt körfärdiga, och man har därför inkluderat en hel del som annars ofta kan vara tillval. Bogpropeller från Sleipner och interceptorer från Zipwake, Simrads sjutumsplotter, dynor i ruff och cockpit samt hamnkapell över styrpulpet och soffa hör till standardutrustningen.

Det gör däremot inte T-toppen i kraftiga mattsvartlackerade aluminiumrör och med mörktonat tak av transparent polykarbonat över delar av cockpit, som kostar 66 000 kronor extra. Under den är förarplatsen välplanerad och föredömligt utformad med mattsvart panel runt instrumenten, men den blanka ruffdörren kan ge besvärliga reflexer i vissa vinklar.

Föraren sitter stadigt även vid kraftigare undanmanövrar än vanliga båtförare normalt ger sig på, med möj- lighet att ta spjärn med fötterna mot den vinklade plattan under ratten, och ett nedfällbart fotstöd för kortare personer finns vid passagerarplatsen.

Ett nedfällbart fotstöd för kortare personer finns vid passagerarplatsen. Den taffligt utförda vita fogen mot den orange dynan är en miss på just denna båt, och ska göras om // Foto: Joakim Hermansson

När förar- och passagerarstol svängs runt bildas, tillsammans med det uppfällbara bordet och aktersoffan, en skön sittgrupp för en handfull personer // Foto: Joakim Hermansson

 

De stillsammaförsommarvattnen utanför Långedrag bjuder inte på några större utmaningar vid vår provkörning, och Nimbus T8 accelererar snabbt till toppfarten 45 knop med Mercurys 300-hästars Verado V8 där bak.

Våra hopp i vågorna efter skärgårdstrafiken ger inte ifrån sig minsta gnissel eller knarr i Nimbus T8, bara några dova smällar. Inte heller när vi följer efter en Anytec A30 som rusar fram och tillbaka blir det problem att hålla kursen stabil eller sidlutningen i schack.

Interceptorernas automatik gör helt enkelt sitt jobb. Och stegen i botten, som ska föra in luft och minska vattenmotståndet, verkar fungera lika fint nu som på Nimbus sportiga R-båtar. 42 nya T8 ska levereras före semestrarna, så arvet förs vidare.

Fotnot. Texten är tidigare publicerad i Praktiskt Båtägande 2020/7

Vill ha?
Ja
21
10
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!