Praktiskt Båtägande

KLASSIKERN: Beneteau First 31.7

Sann seglingsglädje - få båtar i den storleksklassen kan segla om henne.

KLASSIKERN: Beneteau First 31.7
Seglingsegenskaperna hos First 31.7 matchar helt eller delvis snabbseglarna X-302, Elan 31 och J92 // Foto: Johan Cooke

 

De flesta andra Beneteaumodeller tillverkas bara i fem år. Sedan lanseras en ny modell för att varvet ska kunna behålla sin framskjutna marknadsposition. Undantaget är First 31.7 som tillverkades 1997–2010 och blev en av varvets storsäljare.

– First 31.7 har alltid känts modern och har snygga, tidlösa linjer. Hittills har ingen konkurrent lyckats kombinera snabbhet och rymlighet hos en kappseglingsfamiljebåt i den storleksklassen så bra, säger Per-Anders Malmgren.

Under First 31.7:ans tillverkningsår var han svensk generalagent för Beneteau i Helsingborg.

Få båtar i storleksklassen kan segla om en First 31.7. Hennes seglingsegenskaper matchar helt eller delvis snabbseglarna X-302, Elan 31 och J92. First är varvets prestandaserie, medan segmentet Oceanis är inriktat mot cruisingseglare.

Som världens största tillverkare av fritidsbåtar gör Beneteau även motorbåtar, katamaraner och lyxiga seglingsyachter. Omkring 1 500 First 31.7 byggdes, och Per-Anders Malmgren sålde ett 80-tal i Sverige:

– Modellen tilltalar framför allt par eller en mindre familj som prioriterar seglingsprestanda och samtidigt vill ha en bra boendekomfort, säger Per-Anders.

Det L-formade pentryt har en tvålågig gasolspis samt ugn, kylbox och diskho med blandare för färsk- och sjövatten. Men förvaringsskåpen kunde vara större // Foto: Johan Cooke

Ovanför navigationsbordet på styrbordssidan finns elpanel, vhf, färdator, loggar och en stereoanläggning // Foto: Johan Cooke

Sittbrunnen är optimal för segling, men sargkanterna för ryggstöd är låga // Foto: Johan Cooke

 

Beneteaus strategi innebär att i princip inte göra några förändringar under en modells tillverkningsår. De små förändringar som ändå gjordes i modellen var att träinredningens lackade körsbärsfaner ersattes av ljus ek.

– Köparna kunde även välja en rigg som var 40 centimeter högre än standardmasten på 14,5 meter. Den riggen var mycket efterfrågad hos svenska kunder. Man kunde också välja en grund köl på 1,45 meter. Men vad jag känner till blev aldrig någon 31.7:a med en sådan köl såld i Sverige, säger Per-Anders.

En majoritet har Volvo Penta-diesel, men i slutet av tillverkningsåren utrustades de med Yanmar. Den sänkkölsförsedda och snabbseglande First 27.7 var en av efterföljarna. Idén var att kunna fälla upp kölen när rorsman skulle lägga till vid en grund naturhamn.

– Men First 27.7 fick aldrig något genombrott. Många ansåg att sänkkölen var en smula krånglig att hantera. Några gillade heller inte att det kom vatten på durken när kölen hissades upp, säger Per-Anders.

En annan efterföljare var First 30, som lanserades 2010. Modellen, som är mycket ovanlig i Sverige, utrustades med dubbla roder och T-formad köl.

När Henrik Lundqvist Rådmark hade köpt sin First 31.7 sommaren 2018, seglade han den för första gången. På Jungfrufjärden i Stockholms skärgård hissade han storsegel och genua. Vindbyarna ökade sedan till elva meter per sekund.

Då fick han en kraftig broach, en okontrollerad upplovning:

– Min första skräcktanke var att jag hade tappat rodret. Innan hade jag en IF, en långkölad båt, som inte alls uppförde sig så under hård segling. Men jag lärde mig att reva vid åtta meter per sekund för att få balans i min First 31.7, säger Henrik. 

First 31.7 har alltid känts modern och har snygga, tidlösa linjer, tycker Per-Anders Malmgren // Foto: Johan Cooke

Fall och trimpampar löper via brytblock och avlastare på rufftaket. De kan nås och justeras från sittbrunnen // Foto: Johan Cooke

 

Det gäller att reva tidigare än i de flesta andra segelbåtar, om man inte är snabb med att släppa skotet eller har en besättning som kan sitta på relingen och burka som motvikt till krängningarna. I gengäld är seglingsegenskaparna fantastiska. Det är som att segla en stor jolle, menar Henrik:

– Hon reagerar direkt på segeltrim och vindändringar. Allt rorsman gör får direkt konsekvenser för hur hon uppför sig. För att kunna segla båten optimalt gäller det att trimma löpande. Hon går mycket högt på kryss och ger då en fart på hela 7 knop vid gynnsamma vindar, berättar Henrik vars 31.7:a tillverkades år 2000.

Fullängd. Här används iläggningsskivan för att förlänga sovplatserna. Under sovplatsen finns vattentanken // Foto: Johan Cooke

Bakom nedgångstrappan sitter inombordaren, en Volvo Penta MD2020. Det finns gott om plats för servicejobb // Foto: Johan Cooke

Ventiler på överbyggnaden och skrovsidorna bidrar till ett utmärkt ljusinsläpp i salongen. Sex personer får plats runt klaffbordet när det är uppfällt // Foto: Johan Cooke

 

INTERIÖR

För att vara en 30-fotare känns interiören i First 31.7:an mycket rymlig. En småbarnsfamilj bor utan bekymmer bekvämt. 

– Interiört är jag mycket nöjd med planlösningen. Min flickvän och mina två barn kan samsas på ytorna utan att det blir för trångt, säger Henrik Lundqvist Rådmark.

Salongen har två längsgående soffor, klädda med beigefärgat konstläder. I salongens mitt finns ett klaffbord. På skrovsidornas insidor och skott sitter körsbärsfaner. Ett lågt kölsvin bidrar till en bra ståhöjd på 1,85 meter. Det vita salongstaket består av en innerliner i ett stycke med smala träribbor.

Fyra ventiler i salongen och två långsmala ventiler på skrovsidorna ger ett fint ljusinsläpp. Babord om nedgångstrappan finns ett vinkelpentry med spis, ugn, kylbox, diskho och utrymmen för förvaring. Snygga, höga trälister av ljusare snickerier runtom gör att disk och andra lösa föremål håller sig på plats.

Det enda Henrik kan anmärka på i salongen är att klaffbordet är något för stort i uppfällt läge:

– Om den som sitter ytterst ska hämta något ur kylboxen, när vi äter tillsammans vid bordet, får man åla sig ut. Bordet skulle vara perfekt om det vore fem centimeter smalare, säger Henrik.

På några snickeridetaljer finns stötmärken, och överbyggnadens ventiler har krackelerat så det är svårt att se ut. Slitaget uppkom troligtvis när båtens tidigare ägare använde den som kappseglingsbåt i England. 

Akter om pentryt finns en rymlig ruff med en dubbelkoj och garderob. Styrbord om nedgångstrappan finns toalettutrymmet med ståhöjd samt dusch och garderob för sjökläder. Mellan toautrymmet och soffan på styrbordssidan är ett navigationsbord med separat sittplats placerat. Förpiken består av två kojer och en garderob till babord.

– Tack vare en iläggningsskiva kan jag förlänga sovplatsen till skotten mellan salongen och förpiken. Men garderoberna i förpiken och akterkojen är för små, anser Henrik. 

Förskeppet är smalt. Originalmotorn, en 19-hästars Volvo Penta, är fullt tillräcklig, tycker Henrik Lundqvist Rådmark // Foto: Johan Cooke

Praktiska fotlister att ta spjärn mot när rorsman sitter på den vinklade sittplatsen // Foto: Johan Cooke

Att finna en optimal plats för plottern är svårt. Henriks är monterad längst fram i sittbrunnen, men den är svår att avläsa vid rorsmansplats. Därför måste han även använda sjökort i telefonen och komplettera med papperssjökort // Foto: Johan Cooke

 

EXTERIÖR

Sittbrunnen i First 31.7 får högsta betyg. Den är öppen, efter samma principer som hos en renodlad kappseglingsbåt. Smarta sittplatser och fotlister i sittbrunnen kryddar seglingen ytterligare. 

Den öppna, breda sittbrunnen är det första som skvallrar om att First 31.7 är byggd för prestandasegling. På sargerna finns vinklade sittplatser för rorsman som kan ta spjärn mot fotlister på de breda sittbrunnsbänkarna när båten lutar.

– Sittbrunnen fungerar optimalt. Den enda nackdelen är att sargernas ryggstöd är för låga, säger Henrik Lundqvist Rådmark.

Storskotsskenan löper tvärs i mitten av sittbrunnen. Storskotet har möjlighet till en rejäl utväxling med dubbla linor. Fall och andra trimlinor är dragna till sittbrunnen vid nedgångstrappan. Fördelen med rorkulten är att kunna göra snabba kursändringar. Och den kan fällas upp för att öka ytan eller för att lättare kunna kliva ner på badplattformen.

– Båten är lättdriven och reagerar direkt på vindvridningar och på minsta vindby.

När jag ensamseglar till Gotland är det i princip omöjligt att hinna med att både parera en hög våg, hålla kursen och släppa eller ta hem skot. Därför är en bra autopilot oumbärlig, menar Henrik. Själv använder han den avancerade autopiloten Raymarine 150/400. (Nu heter modellen Raymarine EV100). Den är utrustad med bland annat kompass och en dator som räknar ut och korrigerar kursen. I segelgarderoben finns storsegel, genua, fock och gennaker.

– På kryss är det bäst att använda fock. Men i halv- eller undanvind är det smidigare med en gennaker, anser Henrik.

Den höga 9/10-delsriggen är standard, 14,5 meter, och utrustad med två bakåtsvepta spridare. Det finns gott om plats för fötterna på skarndäck, och mantågstöttorna känns stabila. På fördäck finns Facnor rullsystem och som vanligt en ankarbox strax framför. Förskeppet är smalt. Originalmotorn, en 19-hästars Volvo Penta, är fullt tillräcklig, tycker Henrik. På s-drevet snurrar en tvåbladig foldingpropeller. 

Ja
3
2
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!