Praktiskt Båtägande

Jänkarnas comeback!

Kan Trophy 22 CC eller Trophy 20 CX ändra på Bayliners tidigare något skamfilade rykte?

Jänkarnas comeback!
Fiskevarianten CC och familjemodellen CX av res­pektive båtstorlek bygger på samma grundkonfigura­tion, och det är egentligen bara den extrautrustning man väljer att plocka på som tydliggör inriktningen // Foto: Joakim Hermansson

Sedan 1957 har amerikanska Bayliner försett fritidsbåtsmarknaden med allt från mindre, öppna motorbåtar och daycruiser till större, bobara semesterbåtar. Under 1970-talets oljekris försökte man sig till och med på segelbåtar, men det blev ingen långlivad satsning.

I samband med finanskrisen 2008 skalades sortimentet ner, och då fick den populära Trophyserien stryka på foten, men den gjorde ifjol storstilad comeback på Miami Boat Show, med två mittkonsolbåtar på 20 respektive 22 fot. Båda storlekarna kommer i en CC-version utrustad för fiske och en CX-dito som har tydligare inriktning på familjeliv och vattenaktiviteter. De ska nu relanseras även på skandinaviska vatten, så vi har kikat närmare på Baliner Trophy 20 CX och Bayliner Trophy 22 CC.

Mittkonsolbåtar har alltid varit mycket populära på Bayliners amerikanska hemmavatten, men funkar väldigt väl också i skandinaviska skärgårdar. Mellan de nya skrovstorlekarna, 20-fotarens 6,22 x 2,43 meter och 22-fotarens 6,88 x 2,59 meter, skiljer som den matematikkunnige snabbt kan konstatera endast 66 centimeter på längden och 16 centimeter på bredden. Skillnaden kan på pappret förefalla ha liten betydelse, men faktum är att den märks mer än du tror när du kliver ombord. Eftersom båda båtstorlekarna är snarlikt uppbyggda och inredda erbjuder 22-fotaren helt enkelt lite extra rymlighet och manöverutrymme, och den känns inte alls lika trång som lillasyster stundtals kan upplevas.

Den större båten är dessutom CE-godkänd för åtta personer, en person mer än det tillåtna antalet i minstingen. Längre vattenlinje och bättre bärighet medger också att en snurra på upp till 300 hästkrafter monteras på akterspegeln på Bayliner Trophy 22, medan 20-fotaren får nöja sig med 175 hästar som starkaste motoralternativ.

Trophymodellernas lite bredare och mer utlagda förskepp ger gott om plats för solbädd eller kanske ett extra drinkbord. Plockas ryggstöden och dynorna bort får fiskaren istället ett finfint kastdäck att stå på // Foto: Joakim Hermansson

Storleksskillnaden mellan 20 och 22 fot kan förefalla hårfin, men märks ändå i lite extra svängrum när man är ombord // Foto: Joakim Hermansson

Bayliner Trophy 20 respektive 22 är i stort sett identiska i skrovformen och har en förhållandevis vass V- botten med beprövad 18 graders vinkel akterut. Förskeppet är brett, utbyggt och rundat ovan vattenlinjen, vilket håller undan skvättvatten, och vid körning i medsjö bidrar det också till att förhindra dykningar in i vågen framför. Med en extradyna för 3 000 kronor ger bredden rejäl plats för en stor solbädd, och man kan även komplettera med ett drinkbord för 4 250 kronor. Plockas ryggstöden och dynorna bort får fiskaren istället ett finfint kastdäck att stå på.

Styrkonsolen är likadan oavsett storlek och modell av Bayliner Trophy och har i framkant en liten sits med ryggdyna för den som älskar att åka båt med fart­ vinden i ansiktet. En lucka på styrbordssidan öppnar det oinredda innandömet som erbjuder gott om plats att för­ vara vattensportutrustning eller personliga tillhörig­ heter. Här kan det djupare skrovet i 22­-fotaren också ge plats i styrkonsolens inre för en portabel toalett, vilket är extrautrustning för 3 500 kronor. Visserligen lär en lätt klaustrofobisk känsla kunna infinna sig på den minimala bekvämlighetsinrättningen, men det sägs ju att nöden inte har någon lag. I 20­-fotaren är toalett­lösningen dock inte ens ett alternativ. 

För den båtägare som önskar ett bättre skydd mot väder och vind än vad den lilla vindrutan av svagt tonat plexiglas kan åstadkomma finns en stöddig T-­top av gro­va målade aluminiumrör att tillgå för 38 500 kronor. Vid behov kan den fällas framåt på några sekunder, bara ge­nom att två rattar skruvas loss, exempelvis vid trailer­transport eller för den som måste komma under en gångbro för att kunna nå sin båtplats. Ett alternativ är annars den enklare biminitoppen för mer moderata 8 500 kronor.

I aktern erbjuder fiskeversionen CC två löstagbara sitsar med uppfällbara ryggstöd på var sida om en sump för agn eller fångst // Foto: Joakim Hermansson

Medan familjemodellen CX har en bredare soffa med mugghållare och passage till badplattformen bredvid // Foto: Joakim Hermansson

I aktern erbjuder CC i grunden två enklare och gan­ska tunna löstagbara sitsar med uppfällbara ryggstöd, på var sida om en sump för agn eller infångad fisk. Fa­miljemodellen CX har en bredare och bekvämare soffa för 8 800 kronor och strax intill mugghållare och passa­ge till badplattformen. Vill man ändå ha sumpen under dynan får man den för 1 750 kronor extra. Sumpen mås­te ju inte heller användas till just fiskförvaring, utan kan lika gärna fungera som dränerat stuvfack eller isbox för kalla drycker.

Badplattformarna sticker ut i aktern med motorbrunnen emellan och är snyggt integrerade i skro­vets design. Oavsett storlek och modell kan Bayliner Trophy extrautrustas med färskvattensystem och tillhö­rande dusch i aktern för cirka 5 500 kronor, eller kanske en kraftig rostfri stolpe för 6 200 kronor som passar bra till wakeboarding eller vattenskidåkning.

Fiskevarianten CC och familjemodellen CX av res­pektive båtstorlek bygger på samma grundkonfigura­tion, och det är egentligen bara den extrautrustning man väljer att plocka på som tydliggör inriktningen. Va­len i tillbehörslistan kan man å andra sidan blanda och ge ganska friskt med, nästan helt efter eget huvud, så intrycket blir ändå att gränsen mellan CC och CX är mer eller mindre flytande. Ett exempel på det är att även CX är standardutrustad med spöhållare, under relingen längs skrovens insidor.

Mellan Trophy 22 CC och Trophy 20 CX skiljer det bara 66 centimeter på längden och 16 centimeter på bredden. Trots att det på pappret kan verka futtigt märks skillnaderna ändå när man väl kommer ombord. Båda storlekarna kan extrautrustas med T-top för 38 500 kronor eller biminitop för 8 500 kronor // Foto: Joakim Hermansson

Oavsett storlek och modell kan Bayliner Trophy förses med bekvämligheter som färskvattensystem med dusch vid badplattformen för cirka 5 500 kronor. Även i CX finns spöhållare som standard under relingen längs skrovens insidor // Foto: Joakim Hermansson

Eftersom styrkonsolen är densamma oavsett storlek och utförande blir också förarplatserna identiska. Babordssidans rostfria ratt kan vinklas i flera steg, för att passa såväl stående som sittande körning, och i det senare fallet har föraren snyggt och praktiskt integrerade fotstöd klädda med kompositteak att ta spjärn emot. Det behövs, eftersom sittsoffan snarare är en ståsoffa och därför har sitsen så högt placerad att fötterna annars skulle dingla fritt.

På ryggstödets baksida är fyra spöhållare och tre mugghållare integrerade i den grova aluminiumramen, och under en lucka i konsolen finns även här en sump eller isbox att tillgå. Framför ratten hittar vi en bra yta för en plotter med upp till tolv tums skärm, eller så kan sju- eller niotumsskärmar dubbelmonteras bredvid varandra. Bayliner erbjuder fabriksinstallerad elektronik från Simrad.

Med två personer ombord och halvfull tank provkör vi först Bayliner Trophy 20 i CX-utförande, bestyckad med maxmotorn Mercury ProXS på 175 hästkrafter, och når som mest 36,5 knop vid 5 600 varv. Då drar motorn 63,4 liter i timmen, vilket innebär 1,74 liter/sjömil.

Betydligt rimligare förbrukning uppnås vid 4 000 varv och marschfarten 24,7 knop, då snurran bara sörplar i sig drygt en liter per sjömil. Medelhavet ligger blankare än någonsin, men ekipaget uppför sig tryggt och stabilt när vi lattjar i häckvågen efter storasyster eller tar en flygtur i nyttotrafikens svallvågor.

När turen kommer till Bayliner Trophy 22 CC, visar loggen 37 knop vid 5 800 varv, men då med den 200-hästars Mercury V6 som är ett mellanalternativ på den här båten. Även här är vi två personer ombord, utan packning och med halvfull bränsletank, och kan notera en bensinåtgång på 1,85 liter/sjömil.

I 25 knops marschfart vid 4 000 varv sjunker förbrukningen till 1,25. Iakttagelserna från körningen är i stort sett desamma som i lillasyster, möjligen med skillnaden att uppträdandet i vattnet är något värdigare och ännu stabilare. Inga konstiga ljud eller andra protester kommer från båten, som känns långt mer välbyggd än vad Bayliners ibland något skamfilade gamla rykte kunde antyda.

Hur grejerna funkar efter några års användning kan jag visserligen inte förutspå, men den här båten skulle jag i alla fall inte ha något alls emot att äga här och nu.

Bring it on!

 

Kolla in Bayliners video om sin T22 CX här nedanför.

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Ja
4
0
Nej