Praktiskt Båtägande

Stajla båten: Åtta entimmesfix för under 500 kronor

Du kan snabbt och enkelt förbättra båtens intryck, för ditt eget nöjes skull eller inför försäljning.
Här är åtta entimmesfix för under femhundra kronor per styck.

Stajla båten: Åtta entimmesfix för under 500 kronor
Använd Praktiskt Båtägandes knep för att fräscha upp båten, eller stajla den inför en försäljning // Foto: Johannes Nordemar

 

Home staging har nog de flesta hört talas om, men "boat staging"?

Ja, för att ge ett gott intryck när båtspekulanterna har fem andra likvärdiga båtar att välja mellan kan det ibland behövas annat än lite puts på friborden för att ge det lilla extra. Därför har vi samlat åtta användbara tips som du kan utnyttja för att fixa detaljerna och höja helhetsintrycket på din båt.

Målet har varit att lista detaljåtgärder som var och en kostar under 500 kronor i material och samtidigt inte tar längre tid än en timme att utföra. Och ska du inte sälja båten kan det vara bra att fixa detaljerna, om så bara för den egna njutningens skull.

 

FÅ UPP LYSTERN I TRÖTT AVBÄRARLIST

Tid: 1 timme.

Kostnad: 100 kronor.

Material/Verktyg: Aceton, paraffinolja, handskar, trasor, skyddsglasögon.

Tänk på: Använd skyddsglasögon och handskar. Undvik att få aceton
på gelcoaten.

Avbärarlister i pvc eller hårdgummi brukar kunna se ganska bedagade ut efter ett antal år med nedbrytande UV-strålning och föroreningar från luft och vatten som bitit sig fast. Listen på bilden är jämnt smutsfärgad, och därför tänker man inte särskilt mycket på att den är smutsig förrän man börjat gnugga. När den väl är rengjord lyfter den intrycket på hela båten // Foto: Johannes Nordemar

På med handskar. Dränk in en trasa i aceton så att den är fuktig. Tvätta listen med långa, jämna drag tills missfärgningen försvinner. Aceton dunstar snabbt, så man behöver fylla på trasan ofta. Men undvik att få aceton på gelcoaten, då den kan ta skada. Är listen starkt uttorkad kan det behövas lite kraft för att få bort smutsen. Byt trasa ofta om listen är mycket smutsig. När listen är rengjord, låt den torka och stryk sedan på ett tunt lager paraffinolja som skydd. Eftertorka listen noggrant så att all överflödig paraffinolja försvinner // Foto: Johannes Nordemar

Här kan man tydligt se resultatet och det behandlade området där listen återfått sin forna lyster och glans // Foto: Johannes Nordemar

 

POLERA MATTA RUTOR

Tid: 15 minuter.

Kostnad: 60 kronor.

Material/Verktyg: Polermedel, polermaskin med mjuk rondell, trasa.

Tänk på: Lite värme är bra, men kör inte på för högt varvtal, så att det blir hett. Akrylplast blir nämligen mjuk vid höga temperaturer.

Fönster, ruffluckor och skylights brukar vara tillverkade i akrylplast, eller plexiglas som det kallas i folkmun. Med tiden blir de repiga och matta, särskilt skylights som man ibland kliver på. De djupa reporna kan man inte göra så mycket åt, men de små reporna som gör att plasten upplevs som matt kan man polera bort // Foto: Johannes Nordemar

Ta fram polermaskinen. Lägg en klick polermedel, till exempel Autosol, på en mjuk polerrondell. Arbeta in polermedlet över hela ytan på lågt varvtal och öka sedan varvtalet så att akrylplasten blir lite varm. Observera, den ska inte bli het, men lite värme behövs // Foto: Johannes Nordemar

När du är nöjd, ta en torr trasa och polera bort överflödigt polermedel för hand. Vips, så har du fått en blank och vacker skylight igen // Foto: Johannes Nordemar

 

POLERA ROSTFRITT

Tid: 45 minuter.

Kostnad: 50 kronor.

Material/Verktyg: Polermedel, trasa.

Tänk på: Arbetet är ganska enformigt, men det ger å andra sidan snabbt tydliga resultat.

Rostfritt är i princip underhållsfritt, men det kan ändå vara en god idé att gå över båtens rostfria detaljer ibland. För rostfritt betyder inte att det aldrig kan rosta. Har du fått grova repor i till exempel pulpit kan rosten faktiskt få fäste på ytan. Blanka rostfria detaljer är också sånt som förhöjer utseendet på båten // Foto: Johannes Nordemar

På rostfria rör gör man bäst i att polera för hand. Det kan vara ganska mödosamt att
få bort grova repor, men smårepor går snabbt att få ordning på. Lägg på lite polermedel,
till exempel Autosol, på en trasa. Polera fram och tillbaka tills ytan är blank. Efterpolera med torr trasa // Foto: Johannes Nordemar

Med lite tålamod går det att få bort de flesta små repor. Pulpit blänker som ny, med undantag för en grov repa som var för svår att få bort. Med vinkelslip och polertrissa kan man få bort även grova repor, men då bör man vara van vid den typen av arbete, så att man inte skadar godset // Foto: Johannes Nordemar

 

FRÄSCHA TILL HÄSTSKOBOJEN

Tid: 10 minuter.

Kostnad: från 240 kronor.

Material/Verktyg: Nytt överdrag.

Tänk på: Det finns vita överdrag att köpa, men det är viktigt att bojen syns i vattnet. Orange eller gult är alltså att föredra.

Det är väl inget fel på den här livbojen, säger du. Nej, den fungerar faktiskt perfekt.
Men många måsars spillning och solens UV-strålar har fått den att se en aning bedagad ut. Och när det handlar om detaljer så är hästskobojen ett lysande exempel på något som är lätt och billigt att fräscha upp. Varför inte passa på att byta färg när du ändå håller på? // Foto: Johannes Nordemar

Klä av hästskobojen. Dra på det nya överdraget och trä på säkerhetslinan // Foto: Johannes Nordemar

Ett otränat öga skulle kanske inte märka skillnaden, men båten upplevs som fräschare och bojen har en klarare färg som syns bättre om olyckan skulle vara framme // Foto: Johannes Nordemar

 

LAGA PLASTSKYDDET PÅ MANTÅGET

Tid: 1 timme.

Kostnad: 30–500 kronor.

Material/Verktyg: Mantågs­skydd, varmluftspistol eller ugn.

Tänk på: Att krympa mantågs­skyddet med varmluftspistol tar lång tid. Undvik att värma för nära, för då kan plasten brännas.

Ett mantåg med trasigt överdrag drar ner intrycket på hela båten ganska mycket. Men det finns mantågsskydd att köpa för 30 kronor per meter. Ska du ha nytt överdrag på hela mantåget är det enklast att ta loss vajern, trä på mantågsskyddet, rulla ihop till en ring och lägga i ugnen på 125 grader och vänta tills skyddet dragit ihop sig // Foto: Johannes Nordemar

Behöver du bara laga en liten bit kan det vara lättare att göra det på plats. Skala bort det skadade området, lossa mantåget, trä på nytt mantågsskydd och värm försiktigt med en varmluftspistol tills plasten krympt // Foto: Johannes Nordemar

När plasten dragit ihop sig ser mantåget fräscht ut igen // Foto: Johannes Nordemar

 

FÖRTÖJ SNYGGT

Tid: 10 minuter.

Kostnad: från 169 kronor.

Material: Nya förtöjningsrep.

Tänk på: Förtöjningsrep ska vara lite elastiska. Använd t.ex. inte skot­linor. Välj inte för grovt rep för tillfäl­lig förtöjning. Ett rep med onödigt hög brottstyrka är klumpigt att handskas med.

Tillhör du också dem som bara köper nya rep när de gamla fallit över bord? I så fall kan det vara läge att investera några hundralappar och förhöja intrycket vid bryggan. Tågvirke bryts ner av UV-strålning och försvagas med tiden, vilket kan vara ännu ett argument för att byta. Försäkringsbolagen rekommenderar byte av permanenta förtöjningar vart fjärde år, vilket kan ses som en måttstock. De vanligaste förtöjningsrepen är av treslagen polyester. Det finns också flätade förtöjningsrep i olika färger // Foto: Johannes Nordemar

Här ser man skillnaden mellan den gamla luggslitna tampen och den nya. Vad som inte syns är hur styrkan påverkats under åren. Men man kan vara säker på att tampen inte tål lika mycket som den en gång gjorde // Foto: Johannes Nordemar

Det nya förtöjningsrepet är treslaget och
tillverkat i polyester med inflätade ryckdämpande fibrer. Om dina rep bara är smutsiga går det förstås att bara tvätta dem rena, vilket går att göra på låg värme i tvättmaskinen // Foto: Johannes Nordemar

 

UNDERHÅLL TRÄET

Tid: 45 minuter.

Kostnad: 250 kronor.

Material: Slippapper, slipkloss, mjuk stålborste, träolja med Tung tree oil, pensel.

Tänk på: Torka av överflödig olja, så att ytan inte blir blank. Ska gärna oljas en gång extra under säsongen.

Det kan tyckas som en självklarhet att olja in teakdetaljerna på båten, men det tål ändå att lyftas fram som ett tips eftersom det gör så mycket för intrycket. Dessutom kan det vara bra att göra det en gång mitt under säsongen // Foto: Johannes Nordemar

Slipa träet lätt med ett sandpapper, eller borsta med en mjuk stålborste i fibrernas riktning. Olja sedan in träet med en olja som innehåller Tung tree oil. Den kallas ibland också kinesisk träolja. Fördelen med den oljan är att molekylerna är mindre än hos andra oljor. Därför tränger den ner djupare i träet och skyddar bättre // Foto: Johannes Nordemar

Eftersom olja baserad på Tung tree oil tränger ner så bra i träet kan man ofta olja i flera omgångar och få träet att hålla sig fint länge // Foto: Johannes Nordemar

 

FÖRNYA SKOTBESTÅNDET

Tid: 15 minuter.

Kostnad: Från 350 kronor.

Material: Skotlina.

Tänk på: Skot- och fallinor ska ha så låg töjning som möjligt. De finare med Dyneema har minimal töjning.

Vid det här laget har du säkert redan tänkt på dina egna skot- och fallinor som kanske gjort sitt. Blekta och trista skot som löper över rufftaket drar ner helhetsintrycket. Och ett gammalt trist storskot i sittbrunnen är inte roligt att fästa ögonen på. Fall och skot i Dyneema har hög styrka och extremt låg töjning, men de är dyra. Tio millimeters standardskot kan man köpa för runt tjugo kronor per meter. Varför inte byta de mest urblekta redan nu? // Foto: Johannes Nordemar

Vårt storskot såg verkligen trist ut. Vi köpte ett färdigt skot med en kaus i ena änden. Sedan var det enkelt att dra bort det gamla och trä i det nya på samma sätt // Foto: Johannes Nordemar

Visst känns det som ett lyft i sittbrunnen med ett nytt skot med klara och fina färger? // Foto: Johannes Nordemar

Ja
20
2
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!