Praktiskt Båtägande

När åskan går för nära

Hur farligt är det egentligen att vara till sjöss när åskvädret brakar loss och blixtarna lyser upp hela skyn?
Och vad kan du göra för att minska risken att bli träffad av blixten?

När åskan går för nära
Det inträffar långt fler blixtnedslag över land än till sjöss. Blixten söker urladdning och finner det bäst i land.

 

När jag korsade Atlanten för några år sedan hade vi ett stort lågtrycksområde, som vi följde med Grib-filer och uppdateringar via satellittelefon. Vi försökte segla söderut för att ta oss förbi det, men lågtrycket låg kvar väster om oss. Och dess svans närmade sig alltmer.

En dag såg vi svarta molnformationer vid horisonten, och vinden började uppföra sig underligt. Vindriktningen skiftade fram och tillbaka och till sist blev det helt stilla. Skrämmande stilla.

Molnen började torna upp och bre ut sig över himlen. Vi gick för både motor och segel i några timmar, men insåg till slut att vi inte hade mycket att vinna på att köra slut på dieseln för att vinna några få sjömil. Det var 350 sjömil till Kap Verde-öarna, så det var milt uttryckt en bra bit till land. Så vi halade seglen och beslutade oss för att vänta in ovädret.

Medan vi höll på med seglen kom de första åskknallarna rullande över havet. Strax efteråt såg vi skenet från den första blixten vid horisonten.

Molntäcket la sig över oss och det blev mörkt.

Blixtar är enorma, oberäkneliga urladdningar. Det finns inget fullständigt säkert sätt att skydda sig.

 

När man i en sådan situation ser ut över det ändlösa havet och inser att det enda som sticker upp ovanför vågtopparna är ens egen mast, som dessutom är av metall, så undrar man förstås vad i all världen som skulle kunna hindra blixten från att slå ner i masten – den är ju den enda naturliga punkten för en blixt att slå ner på.

Fatalism kallas det lugn som infinner sig när man vet att det inte riktigt finns något sätt att slippa undan. Det som sker, det sker. Vi gick under däck, kopplade ur alla instrument och la in all mobil elektronik i ugnen.

Jag visste inte riktigt hur det fungerade, men jag hade läst någonstans att metallramen i ugnen skulle kunna vara ett slags skydd. Vi packade var sin grab-bag, så att vi kunde hoppa i vattnet ifall vi skulle sjunka. Sedan satte vi oss i salongen, så långt bort som möjligt från masten, som var genomgående, och väntade. Samtalet gick lite trögt i början, men vi var alla tre rätt lugna.

Allteftersom tiden gick kom skämten allt tätare och vi hade det faktiskt riktigt trevligt. Det kanske inte skulle bli så illa ändå, och vi kunde ju ändå inte göra något för att påverka situationen.

På öppet hav går blixten oftare tvärs över himlen eller uppåt, men även till havs förekommer det nedslag "på ytan"

 

Själv räknade jag sekunder mellan blixt och muller. Varje gång hela havet omkring oss lystes upp av en blixt räknade jag: Ett, två, tre, fyra ... Det tar tre sekunder för ljudet från blixten att färdas en kilometer. Det verkade som att åskvädret omringade oss, men det fortsatte gå ett flertal sekunder mellan blixt och åskmuller.

Till sist, sent på natten, klarnade det långsamt upp, och när solen gick upp var det hela förbi. Bara några timmar senare vände vinden igen och vi kunde sätta segel och fortsätta mot sydväst.

Situationen blev aldrig riktigt akut, men upplevelsen fick mig att tänka över situationer med åskoväder till sjöss.

Det rör sig främst om tre saker:

Hur stora är riskerna egentligen?

Vad sker om båten träffas av blixten?

Och vad kan man göra för att minska riskerna och förebygga eventuella skador?

De flesta dödsolyckorna orsakade av åskväder till sjöss sker i öppna motorbåtar. Men stora segelbåtar träffas oftare, i synnerhet katamaraner.

 

Blixtnedslag till sjöss. Det inträffar långt fler blixtnedslag över land än till sjöss. Blixten söker urladdning och finner det bäst i land.

På öppet hav går blixten oftare tvärs över himlen eller uppåt, men även till havs förekommer det nedslag "på ytan". Det sker oftare nära kusten än långt från land.

I Sverige inträffar ungefär 100 000 nedslag per år, men variationen är stor mellan olika år och mellan olika platser i landet. Generellt har västra Götaland flest åskdagar och de nordvästra fjällen färst. 85 procent av nedslagen sker under sommarmånaderna, och då mest på eftermiddagarna.

I USA har man beräknat risken för att en båt träffas av blixten till 1:1 000, alltså en promille.

Båtar med mast drabbas oftare än motorbåtar, och värst av dem drabbas katamaraner, av någon anledning. Stora båtar med höga master drabbas oftare än små båtar.

De flesta dödsfallen inträffar i öppna motorbåtar, där personerna ombord är högsta punkterna ombord. Skulle du hamna i ett åskväder i en öppen motorbåt är det bra att ligga lågt, bokstavligen.

Även för svenska vidkommanden är det enligt äldre forskning ungefär en promilles risk att drabbas, om båten är en segelbåt med tio meter hög mast.

TEXT & FOTO: ØIVIND BORDAL

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Har hamnat i åskoväder långt från land?
Ja
13
18
Nej