Praktiskt Båtägande

Gör det själv: Så snyggar du till snobbranden

Även små förbättringar på båten kan göra stor skillnad. Ska du piffa upp inför försäljning, vill du byta komplementsfärg på båten eller vill du bara snygga till den i största allmänhet? Att fixa till snobbranden ger ny karaktär åt båten med ganska enkla medel. Här beskriver tidningen Praktiskt Båtägande hur du går till väga – steg för steg.

Gör det själv: Så snyggar du till snobbranden
Som ny. Eller i alla fall lite uppiffad. En ommålad snobbrand kan göra stor skillnad för helhetsintrycket på båten. Samtliga bilder: Johan Cooke.

Det första intrycket är viktigt. Det gäller även för båtar. En solblekt och på sina ställen skavd snobbrand på en i övrigt fräsch segelbåt drog ner helhetsintrycket. Det var orsaken till att jag ville piffa upp snobbranden på min båt, en Bavaria 33, årsmodell 2005. 

Den gamla marinblå snobbranden – längs överbyggnad och sittbrunnssarg – var originallackad och har nu en ny fin finish, i en något mörkare kulör än originalet. 

Det finns i princip tre metoder för att fixa en ny snobbrand: Sprutlackering, klistra på en dekor eller penselmåla med lackfärg. Jag valde det sistnämnda. Hur lackfärgen ska målas på skiftar beroende på vem du rådfrågar. Några varianter är skumgummiroller, lackpensel av hög kvalitet, vanlig roller eller planstrykare. 

En proffsmålare tipsade mig om att rolla ut färgen för att därpå försiktigt stryka ut den med lackpenseln.  

Jag valde Internationals produkt Toplack, en enkomponents lackfärg med långvarig högglans. Toplac finns i olika kulörer.
Kulören, kallad Oxford blue, är alltså något mörkare än originalet och har en identisk nyans med den smalare randen på friborden nedanför. Den gamla originalsnobbranden på överbyggnaden och sittbrunnssargen var alltså redan då båten var fabriksny något ljusare än fribordens rand. Med tiden har solens blekande strålar gjort skillnaden ännu större. 

Ett optimalt arbetsförhållande för att stryka på lackfärgen är en temperatur på omkring 20 grader i skuggan och vindstilla. Om jobbet görs inomhus ska det vara dammfritt. Färgen kan spädas med förtunning. Bäst resultat ger tre lacklager med våtslipning emellan. Varje lager ska härda ett dygn. 

Det är viktigt att ytan där snobbranden ska målas över inte har repor eller ojämnheter. I så fall måste de först spacklas och slipas tills de blir släta. Annars överförs ojämnheterna till den nymålade snobbranden. 

Det är bra att börja vattenslipa med 1 200-papper för att mellan strykningarna använda 2 000-papper. Siffrorna anger antal korn per kvadratcentimeter.

Förvisso var projektet relativt lätt, men det var svårt att få ett perfekt resultat. Hur jag än försökte blev det några små penseldrag som syns på vissa ställen när färgen har härdat.  

När jag tog bort maskeringen med skyddsplast och vattenlinjetejp upptäckte jag två ställen där lackfärgen hade runnit ner på skarndäckets halkskydd av gelcoat. Det bidrog till ytterligare två timmars extra arbete för att få bort färgresterna. Därför är det viktigt att maskera noggrant. 

Nästa sida: Steg för steg – så fixar du till snobbranden