Praktiskt Båtägande

Steg för steg: Gör din egen mastkrage

Alla segelbåtar med genomgående mast dras med behovet av mastkrage. Men att köpa är dyrt, och de flesta kragar kräver avmastning för montering. Men det finns sätt att fixa det själv, och det är både enkelt och billigt.

Steg för steg: Gör din egen mastkrage
Det är både enkelt och billigt att tillverka din egen mastfot // Foto: Martin Leisborn

 

Vad som är bäst, det tvista de lärde om. Genomgående mast lär vara stabilare, och det går att spänna av vant och stag utan att masten faller ner, en fördel vid avmastning och kö vid mastkranen. Men mast på rufftaket har också sina fördelar, inte minst att problem med vattenläckage kan undvikas helt, något som en genomgående mast inte kan skryta med.

De behöver en så kallad mastkrage.

Mastkragen ska vara mjuk och flexibel samt hindra regn och översköljande vågor att rinna in. Men om kragen går sönder mitt i säsongen kan det bli knepigt. De flesta fabriksgjorda produkter på marknaden har ingen fog och kräver att masten plockas bort för att kunna trä på kragen. Dessutom kostar de en hel del.

I och för sig kan den klippas upp och limmas på nytt, men det kanske man inte vill chansa på med en så pass kostsam sak. Ett alternativ är vulkaniserande mastkragetejp som säljs i handeln, men den kan vara knepig att få hållbar och tät, den kostar en hel del och är bara för engångsbruk.

Det låter nedslående, men ge inte upp. En mastkrage kan du lätt tillverka själv och det kostar varken mycket tid eller pengar. Det enda som behövs är en innerslang i rätt storlek.

 

 

Båten som i detta fall behöver en ny krage är en Ballad. Det är mitt i juni, och avmastning kommer nu inte på fråga. Istället letar vi upp någonstans där innerslangar i olika dimensioner för mindre hjul, typ skottkärra, säljs. Biltema är en av dem, och efter att ha mätt upp vad vi behöver köper vi en sådan, och jobbet kan börja.

Innan du ger dig av till butiken är det viktigt att först mäta tre saker: mastens diameter, däcksringens diameter samt höjden från däcksring till ovankant av mastkragen. Lägg till lite grann för flexibilitet och överlappning. Innerslangens innerdiameter (fälgdiameter) måste överstiga mastdiametern, och slangens ytterdiameter måste vara lite större än däckringens.

Välj inte en för liten slang utan hellre en för stor. Den del av slangen där ventilen sitter ska klippas bort och inte användas, så den användbara diametern blir mindre även av den anledningen.

 

 

Viktigt att veta är även hur innerslangars dimensioner anges av tillverkarna, det är nämligen inte helt lätt att lista ut. Oftast anges de i tum, inte centimeter. En tum är cirka 2,5 cm. Måtten anges så här: bredd, höjd, fälgdiameter. Eller bredd och höjd (om samma) följt av fälgdiameter. Eller i vissa fall ytterdiameter, bredd, innerdiameter.

Det finns dock fler sätt att ange innerslangars dimensioner, så fråga helst personalen om du är osäker.

För oss självutnämnda mastkragetillverkare blir fälgdiametern samma som mastens diameter, och om inte slangens ytterdiameter anges kan den räknas ut så här: fälgdiame- tern + (slangens tjocklek/höjd x 2). På Balladen blev en 3,5–8 (3,5 tum tjock och 8 tum innerdiameter) perfekt.

När slangen är tillskuren behövs endast en liten tub Sikaflex för tätning, det har du kanske redan i någon stuv, alternativt kontaktlim eller rentav vulklösning för att vulka samman fogen i innerslangen. De två slang- klämmor som du säkert redan har kvar från den gamla mastkragen kan du återanvända. Rätt monterad så har du en mastkrage som varar i flera år och som bara kostade runt en femtiolapp.

Fotnot. Texten är tidigare publicerad i Praktiskt Båtägande 2020/10

Klicka på bilderna för att göra dem större.

 

Ja
7
0
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!