Praktiskt Båtägande

Test: Jeanneau Sun Loft 47
Sun Loft 47 lämpar sig väl för flera familjer som vill segla tillsammans, eller kanske för ett gäng ungdomar på seglingsäventyr // Foto: Jerome Kelagopian

Test: Jeanneau Sun Loft 47

En kölbåt full av hytter under däck, med allt umgänge uppe i den gigantiska sittbrunnen.
Välkommen till franska Jeanneaus annorlunda monocat: nya Sun Loft 47.

 

Det franska fritidsbåtsvarvet Jeanneau har sedan premiären 1990 lanserat inte mindre än ett 30-tal olika versioner av familje- och semesterbåtskonceptet Sun Odyssey.

För ett par år sedan tog designern Philippe Briand, som trots sitt franskklingande namn faktiskt huvudsakligen är verksam i London, ett minst sagt djärvt steg med nya Jeanneau Sun Odyssey 440. Båten försågs med en walkaroundlösning, med sidodäck som från sitt- brunnen och akterut sluttar ner till samma nivå som sittbrunnsdurken. Tack vare detta slipper man ta det många gånger höga klivet över sargarna och bänkarna, och kan istället promenera utan problem ända bak till rorsmansplatsen, runda ratten och slå sig ner i sittbrunnen.

Detta hade aldrig tidigare skådats på en segelbåt i massproduktion.

2019 kom så ytterligare en annorlunda innovation från Briands ritbord, en så speciell skapelse att den inte ens kunde få en plats i det ordinarie modellprogrammet, med epitetet Sun Odyssey. Den nya båten kallas istället Sun Loft, har en skrovlängd på drygt 14 meter, är CE- godkänd för att segla med hela 13 personer över alla världens hav, men framför allt har Briand vänt upp och ner på alla traditionella begrepp om hur utrymmena ombord ska disponeras. Under däck finns nämligen endast boendeutrymmen, med kojplatser för samtliga 13 i besättningen, och under den delvis takförsedda sittbrunnen samsas pentryt med dubbla bord och sittplatser för långt fler än så.

– En av kvällarna på Marstrand Boat Show hade vi gemensam pizzamiddag för hela personalen, med 18 personer som satt och käkade samtidigt. Det klarar vi inte ens på de stora katamaranerna, som är över
50 fot, berättar Björn Harkell, försäljningschef hos charteroperatören Navigare Yachting.

Passagen mellan sittbrunn och fördäck sker längs ett ganska smalt skarndäck som hålls snubbelfritt tack vare att skot och trimlinor löper längs sidan på överbyggnaden // Foto: Joakim Hermansson

Pentryt hittar vi uppe i sittbrunnen, på ömse sidor om den centralt placerade nedgången, med hoar samt lådor för kyl och frys och en gasolplatta med barbecuebord // Foto: Joakim Hermansson

Uppe i sittbrunnen förvaras pentryts torrvaror bakom luckor med gummilister som ska hålla regn och fukt ute. Räcker möjligen i Medelhavet, men skulle det funka här hemma? // Foto: Joakim Hermansson

 

Det är nämligen just för charter som Sun Loft 47 i första hand är utvecklad. Båten säljs endast komplett utrustad för charter, inklusive segel, elektronik, bottenmålning och allt från linne till städutrustning. Den lämpar sig väl för flera familjer som vill segla tillsammans, eller kanske för ett gäng ungdomar på seglingsäventyr.

Fler och fler nordbor investerar i båtar som läggs i charter på varmare destinationer än de skandinaviska hemmavattnen, för att finansiera de veckor under året som ägarna själva har möjlighet att segla sin egen båt. Eller kanske istället någon annan båt i charteroperatörens utbud. Jeanneau Sun Loft utgör då ett konkurrenskraftigare alternativ till de annars mycket populära katamaranerna, som tidigare har varit de enda flytetygen att kunna erbjuda så många bäddar i samma båt.

– Flera svenska ägare har redan nappat på Sun Loft 47, som ska kunna chartras bland annat ifrån Seget och Dubrovnik i Kroatien, i Agios Kosmas Marina utanför Aten, och troligen även i Palma på Mallorca, säger Björn Harkell, och tillägger att Navigare Yachting har tilldelats 11 av de 50 båtar som ska byggas under det första produktionsåret.

I Sun Loft 47 kliver man nedför nedgångstrappan till en mörk och smal korridor, där traditionella enskrovsbåtar istället brukar erbjuda salong och pentry. Ska man få in sex dubbelhytter, och den eventuella skepparens enkelhytt längst fram i fören, blir det onekligen inte så mycket svängrum kvar.

På babordssidan finns här en hytt med våningssäng, på styrbordssidan en med dubbelsäng, och där man normalt hittar förpiken delar istället ett längsgående skott utrymmet i två hytter med varsin dubbelbädd. Dessa fyra hytter delar tillsammans på två toaletter med dusch, en på skrovets vardera sida. Ytterligare fyra sovplatser fördelas på de båda akterhytterna, som är likadana fast spegelvända.

De båda dubbelhytterna i aktern har varsin egen privat entré, via däckslucka och trappa direkt från sittbrunnen // Foto: Joakim Hermansson

Det är den aktre delen som är Sun Loft 47:s stora behållning, med de generösa umgängesytorna, badplattformen för vattenaktiviteter och dävertarna att hänga jollen i // Foto: Rick Tomlinson

 

De har varsin privat entré från sittbrunnen, med egen nedgångslucka och trappa, samt även varsin egen toalett med dusch. Slutligen kan alltså en eventuell skeppare bo i den minimala singelhytten omedelbart akter om stävens ankarbox, med entré genom en däckslucka och med tillgång till handfat och toalett i samma utrymme.

Hytterna är förvisso både funktionella och propra, med ljusinsläpp genom skrovrutorna och ventilation och ljus genom de öppningsbara däcksluckorna, men det är ändå inte under däck som den främsta behållningen med Sun Loft 47 finns. Nej, för att förstå finessen med den här båtens koncept ska man vara ett gäng som umgås uppe i den gigantiska sittbrunnen, längst akterut.

Där erbjuder två rejäla bord mängder av plats för måltider och mysig samvaro, med badplattformen för vattenaktiviteter och dävertarna som jollen hänger i inom bekvämt räckhåll. Två längsgående taksektioner skyddar mot solstrålning eller regn, och kapelltaket mellan dem justeras snabbt och lätt fram och tillbaka. Skulle platsen ändå inte räcka till här i aktern, tar man sig enkelt fram till fördäck längs det ganska smala skarndäcket, som hålls snubbelfritt tack vare att skot och trimlinor löper uppe på överbyggnadens sida.

För att förstå finessen med den här båtens koncept ska man vara ett gäng som umgås uppe i den gigantiska sittbrunnen, längst akterut // Foto: Jerome Kelagopian

De båda akterhytterna är likadana fast spegelvända, har varsin dubbelbädd och egen toalett med dusch, samt nås direkt från sittbrunnen via varsin egen nedgångslucka // Foto: Joakim Hermansson

Rattarnas placering kräver att rorsman står upp för att kunna se förut genom sprayhoodens rutor. Annars kan man också sitta på kanten och titta längs skarndäcket.

 

Pentryt hittar vi uppe i sittbrunnen, under sprayhood och targabåge på ömse sidor om den centralt pla- cerade huvudnedgången. På styrbordssidan av mittgången finns här diskmöjligheter i dubbla hoar, med sopnedkast och avställningsytor strax intill, och även kyl och frys i stora rostfria utdragslådor. På babords- sidan tillreds måltiderna på ett stort gasoldrivet barbecuebord, eller på den rejäla kokplattan bredvid.

Så långt tror undertecknad nog att allt kan fungera väldigt väl, men jag är lite tveksam till att ha skafferiskåp för torrvaror här uppe, skyddade endast av plastluckor med gummilister som ska hålla regn, skvätt och fukt ute. Visst kan det fungera på varmare breddgrader, men även där kommer ju en regnskur då och då, och kapell är sällan hundraprocentigt täta. Kanske är det ändå bättre att förvara det ömtåligaste någonstans under däck istället?

Någon egentlig sittplats har rorsman inte att tillgå, men akter om de båda rattarna finns en kraftig kro- mad båge, som en förlängning av bordsstativet, att ståsitta emot när man styr. I den positionen ser man hjälpligt förut genom sprayhoodens rutor, men genom att flytta ut rumpan på relingskanten kan man istället kika längs skarndäck vid sidan av överbyggnaden. Alla fall, skot och trimtampar är dragna hit längs överbygg- nadens sida och samlas i ett batteri avlastare snett framför ratten. Storskotet leds från bommen via block uppe på targabågen och hit, så det finns aldrig några linor som stör i sittbrunnen, och focken är lätthanterligt självslående. Perfekt anpassat för lat segling alltså.

Själva seglingsupplevelsen är kanske inte direkt sensationell, men i jämförelse med konkurrerande katama- raner står den sig väldigt fint. Sun Loft 47 är en riktig kölbåt med ett modernt utformat skrov, visserligen aningen tungt och överlastat, men skjuter ganska god fart genom vattnet. I sex–sju meter per sekund och moderat sjö vid vår provsegling utanför spanska Port Ginesta når vi både fart och vinklar som är klart i klass med traditionella enskrovsbåtar i samma storlek.

Och med hela sittbrunnen full av ett dussin goda vänner är det väl ändå inte bara seglingen som ska ta hela uppmärksamheten?