Praktiskt Båtägande

Unika tolvan Princess Svanevit tillbaka i Sverige – nu ska hon totalrenoveras

Nio års tjat gav resultat. Äntligen har vackra tolvan Princess Svanevit från 1930 återvänt till sin barndoms skärgård.

Unika tolvan Princess Svanevit tillbaka i Sverige – nu ska hon totalrenoveras
Tolvan Princess Svanevit såldes till utlandet i början av 1960-talet. Tills för bara ett par år sedan var det ingen som visste vart hon hade tagit vägen. Då fann den båthistoriskt mycket bevandrade båtbyggaren Bobby Cyrus henne på en kaj i England. Foto: Sjöhistoriska museet/Anna Sandgren

 Det är en tidig septembermorgon. Den krispiga höstluften blandas med spända nerver. Efter 59 år har Princess Svanevit just återvänt till hemmaplan. Piren utanför Stockholms Båtsnickeri i Fisksätra domineras av en enorm lastbil och på trailern vilar tolvan som så länge engagerat de båda båtsnickarna Bobby Cyrus och Andreas Millde. Nu ska hon först lastas av till en enorm kranbil och sedan via en modern lift sakta, sakta och med millimeterpassning baxas in i hallen där hon kommer att vara de närmaste tre, fyra åren. 

Redan som barn hörde Bobby Cyrus talas om en mycket speciell träbåt, en segelyacht längre och vackrare än de flesta, som hade byggts bara några sjömil från Stockholms Båtsnickeri. Båten hade sålts utomlands på 1960-talet och sedan dess försvunnit. 

... tillsammans med Andreas Millde se fram emot drygt 10 000 timmars renoveringsarbete.

Bobby Cyrus är en av eldsjälarna bakom Princess Svanevits hemkomst och kan nu...

– Min pappa hade en liknande tolva, men den förstördes sorgligt nog i en brand. Det kan ha varit då som mitt eget intresse och sökande efter den försvunna skönheten började. Jag har levt med drömmen om Princess Svanevit i decennier, så det är smått overkligt att hon nu äntligen är här hos oss på snickeriet, ler Bobby stort.

Läs mer: Historien om de vackra J-båtarna

Princess Svanevit ritades av Gustaf Estlander och byggdes och färdigställdes av Carl och Bengt Plym på Neglingevarvet. Beställare var förläggaren, publicisten och entreprenören Erik Åkerlund. 1906 hade han grundat tidningsförlaget Åhlén & Åkerlund, som han 1929 sålt till familjen Bonnier. Erik Åkerlund var en sann seglingsvän och ägde under sin livstid flera stora yachter, bland annat Stella Marina, Sea Song och skärgårdskryssaren Britt-Marie samt sexan (6mR) Bissbi, döpt efter favoritdottern Britt-Marie, som gick under smeknamnet Bissbi. Med konstruktören Tore Holm vid rodret på Bissbi var Eriks son Olle med och kammade hem OS-guld 1932.

 

Efter flera års arbete och enträget uppvaktande har Bobby Cyrus och Andreas Millde lyckats köpa Princess Svanevit. I början av september kom hon åter hem till Sverige och nu väntar några år av renovering. Foto: Anna Sandgren

Den betydligt större R-båten, tolvan (12mR) Princess Svanevit stod klar 1930, dagarna före KSSS:s hundraårsjubileum. Det sparades inte på krutet under bygget, vare sig i kvalitet eller sett till storlek. Den nästan 22 meter långa tolvan är den längsta som byggts. 

– Under jungfruturen stod två män nere i kölsvinet beredda att täta läckor, men inte en enda droppe kom in. Det enda de behövde göra var att borsta bort dammet, säger Andreas Millde, ägare till Stockholms Båtsnickeri.

Nästa sida: Inredningen är ett konstverk i sig