Praktiskt Båtägande

TEST: Silver Viper

Fin båt för lilla familjen

TEST: Silver Viper
Havets Viper är en både praktisk och sportig dagtursbåt, som kan ge många skandinaviska familjer stor nytta och mycket nöje på vattnet // Foto: Joakim Hermansson

 

Bland dem som gillar amerikanska muskelbilar med potenta motorer är klassiska tvåsitsiga sportracern Viper från Dodge ett ikoniskt modellnamn. När tillverkningen av den legendariska bilens femte generation avslutades 2017 hade det sista utförandet en varken snål eller speciellt miljövänlig 8,4-liters V10-motor, men vid 6 150 varv utvecklade den åtminstone imponerande 640 hästkrafter.

Den minst sagt kraftfulla maskinen skickade iväg bilen från stillastående till 100 km/h på 3,5 sekunder, och till 200 km/h på 11,9 sekunder, med en toppfart på sanslösa 332 km/h. Sportbilsprestanda i särklass alltså, och så långt från en präktig familjekombi man kan komma.

Båtvärldens Viper byggs av finländska Silver, som bildades på 1990-talet när en kvintett medarbetare hos en av de större aluminiumbåtsproducenterna bestämde sig för att starta eget med en helt ny båtkonstruktion, där höghållfast marinaluminium i skrovet kombinerades med en interiör av glasfiberarmerad plast. Metoden lever fortfarande i Silvers Y-serie, medan X-serien byggs helt och hållet av aluminium.

I den nyaste Z-serien är det däremot traditionell glasfiberarmerad polyesterplast som gäller, och dit hör såväl nyheten Silver Viper som hennes lillasyster Tiger och storasyster Raptor. Alla tre är designade av norska Eker Design, som även har ritat åt landsmännen på Hydrolift.

Den nedfällbara stegen och de båda kraftiga rostfria hajfenorna gör det lätt att häva sig upp i fören. Sedan leder halkskyddande kompositteak över fördäck fram till vindrutans öppningsbara mittsektion // Foto: Joakim Hermansson

Förarplatsen är föredömligt utformad, med god runtomsikt och reglagen lättåtkomliga och helt rätt placerade. Möjligen kunde plottern varit mer centrerad. Standard är niotums Ray- marine Axiom, med tolvtummare som tillval för 16 500 kronor // Foto: Joakim Hermansson

 

Z-trion består främst av daycruisers eller DC-båtar, ett lika klassiskt som älskat båtkoncept, som funnits nästan sedan båtar för fritidsbruk överhuvudtaget började byggas. Båttypen karaktäriseras av ett ganska lågt fördäck med ett par enkla sovplatser under, i begynnelsen helt öppet men numera med såväl dörr att stänga som mer komfort. En vindruta över hela båtens bredd, bakom den ett par stolar eller en hel soffa, och sedan ännu en soffa i aktern. Och så längst akterut det nästan viktigaste av allt, en kraftfull motor med resurser nog för kvicka dagsutflykter eller sportiga aktiviteter.

Precis så är Silver Viper också utformad, men dessutom fylld av många praktiska detaljer som förhöjer upp- levelsen ombord. Det börjar redan när vi kliver upp i fören och hittar en finurlig utfällbar stege som ligger flushad i en recess i däck. Tillsammans med de båda kraftiga rostfria hajfenorna gör den det till en barnlek även för farmor att häva sig upp i fören. Sedan leder en bred remsa av halkskyddande kompositteak över fördäck, fram till den stadigt förankrade vindrutans öppningsbara mittsektion, där rejäla lås och gummilister håller eventuellt skvättvatten på rätt sida. Nedgångs- trappans båda steg sitter smart ihop med den skjutbara nedgångsluckan av mörkt röktonat plexiglas och försvinner alltså ur vägen åt sidan, ihop med luckan.

 

Skrovrutorna ger en hel del ljus in under fördäck, där ett par vuxna och ett barn kan sova bekvämt med den extra iläggsdynan på plats i mitten. På styrbordssidan ingår en elspolande vattentoalett i standardutrustningen // Foto: Joakim Hermansson

CE-godkännandet i område C gäller för åtta personer, och då finns det hyfsat bekväma sittplatser till alla. Den främre passagerarsoffans ryggstöd kan flippas runt // Foto: Joakim Hermansson

 

Framme i stäven är den trubbiga stötfångaren standard, och ger Silver Viper ett lite uppkäftigt utseende, men för strålkastaren från Zaurac får man däremot be- tala 8 800 kronor extra. Även de likadant tonade skrovrutorna adderar till den yttre designen och ger också en hel del ljusinsläpp till den lilla hytten under fördäck, där ett par vuxna och ett barn kan sova bekvämt med den extra iläggsdynan på plats i mitten. Väskorna stuvar de då in i utrymmet akterut under sittbrunnen.

En däckslucka hade såklart bidragit till ytterligare ljus och ventilation, och en läslampa på styrbordssidan saknar vi också, liksom knappar eller kardborre för att hålla fast den sladdrigt tunna mattan på durken. På styrbordssidan ingår dock i standardutrustningen en elspolande vattentoalett under akterändan av dynan, men mycket mer bekvämligheter än så hittar vi inte, och det behövs förmodligen inte heller.

Jo, förresten, så här i pandemitider är ju handtvätten viktigare än någonsin, och den lilla vasken med tryck- vatten ingår i färskvattensystemet som kostar 7 100 kronor extra. Ho och kran samt avlopp placeras då i en färdig konsol mellan vindrutan och den främre passagerarsoffan. Vi lyckades inte få locket över vasken att stå öppet, men det lilla problemet har tillverkaren förhoppningsvis löst på de båtar som producerats efter vårt testexemplar. Alldeles intill vasken är ytterligare ett hålrum förberett för en gasplatta som noteras för 1 700 kronor i tillbehörslistan och som duger för enklare matlagning eller snarare uppvärmning.

Under den aktre passagerarsoffans uppfällbara ryggstöd kan både kapell och bågar döljas smidigt, men går ändå snabbt att fälla upp om vårt omväxlande skandinaviska väder så kräver // Foto: Joakim Hermansson

I Silver Viper utnyttjas vartenda utrymme, inte bara på sedvanlig plats under sittbänkarna. Under luckorna på akterflyglarna har exempelvis fendrarna sin givna plats // Foto: Joakim Hermansson

 

Silver Viper är CE-godkänd för åtta personer i område C – kustfarvatten och inomskärs – och lika många ryms också hyfsat bekvämt i den generösa sittbrunnen. Den främre passagerarsoffans ryggstöd kan flippas runt, och förarstolen snurras akterut, så att alla ombord har en sittplats med varandras ögonkontakt när båten ligger stilla. Praktisk utdragbar 30-liters kyllåda för 18 000 kronor extra kan placeras under det främre passagerarsätets sits, och under samtliga övriga dynor är utrymmena välutnyttjade för att man ska kunna stuva undan alla personliga tillhörigheter och utrustning som krävs för ett aktivt och sportigt båtliv.

När vi lyfter på de gasfjädrade luckorna framträder ett propert och välordnat inre, med hög finish även i utrymmen som normalt döljs. Batterierna är stadigt förankrade, huvudströmbrytarna åtkomligt men ändå skyddat placerade, pumpen till den hydrauliska styrningen likaså, och här finns också specialhållare för det bordsunderrede med tillhörande bordsskiva som ingår. Perfekt att slippa ha det skramlande omkring när det inte används.

Under den aktre passagerarsoffans uppfällbara ryggstöd kan både kapellet och de kraftiga bågarna döljas smidigt, utan att fladdra i fartvinden eller vara i vägen, men kan ändå snabbt fällas upp om vårt omväxlan- de skandinaviska väder så kräver. Ett par, tre avsatser, som i likhet med hela sittbrunnsdurken klätts i halk- skyddande kompositteak, leder på styrbordssidan ner till en av de båda badplattformar som sticker akterut på utombordarens respektive sidor. Här finns ännu fler smart utnyttjade utrymmen, såsom att fendrarna har sin givna plats dolda under gasfjädrade luckor på akterflyglarna.

Ett väldimensionerat elektriskt ankarspel från Engbo kan varvsmonteras i babords aktre stuvfack, som förstås är dränerat. Spelet kostar 43 500 kronor inklusive 30 meter lina och 7,5 kilo ankare, som vilar på en dävert på badplattformen. Den andra badplattformen är försedd med en teleskopiskt utdragbar bad- och säkerhetsstege som kan nås även av en person som befinner sig i vattnet.

Silver Viper erbjuder riktigt bra bett i sjön och förträfflig acceleration upp till maxhastigheten på 47,5 knop // Foto: Joakim Hermansson

Ett väldimensionerat elektriskt ankarspel från Engbo kan varvsmonteras i babords aktre stuvfack. Det kostar 43 500 kronor inklusive 30 meter lina och ankare på 7,5 kg // Foto: Joakim Hermansson

 

Förarplatsen är föredömligt utformad, med skön justerbar stol, god runtomsikt och reglagen lättåtkomli- ga och helt rätt placerade. Möjligen kunde plottern varit mer centrerad, men den förskjutna monteringen är väl en eftergift för att också kunna få in Fusionstereon; ett populärt tillval för 10 000 kronor. Raymarines Axi- omplotter med niotums pekskärm ingår vid leveransen, med möjlighet att byta upp sig till testbåtens dito tolvtummare för 16 500 kronor i mellanskillnad.

Hela Silvers Z-serie har nyutvecklade skrov med patenterad svensk Petestep-teknologi, vars tes är att låta stegen i botten sträcka sig diagonalt från köllinjen och utåt sidorna. I jämförelse med skrov som har traditionella längsgående steg ska detta enligt Petestep föra vattenmassorna akterut och nedåt, vilket uppges ge mer lyft och framåtriktad kraft. Då ska den våta ytan minska, och därmed även vattenmotståndet och bränsleförbrukningen. Huruvida denna teori stämmer eller ej kan vi inte bedöma efter endast en kortare provkörning på de förhållandevis stilla vattnen utanför Dyvik Marina.

Vi kan emellertid konstatera att Silver Viper erbjuder riktigt bra bett i sjön och förträfflig acceleration upp till maxhastigheten på 47,5 knop, som nås vid 6 100 varv och en förbrukning på knappt 1,9 liter/sjömil, med en 250-hästars Honda på akterspegeln. I 29 knops marschfart, vid 4 000 varv, klarar man sig på drygt en liter per sjömil.

Även om halva släkten och full packning skulle finnas med ombord anar vi att båten inte behöver skämmas för sig när det gäller prestanda. Vårt sammantagna intryck är att havets Viper är en både praktisk och sportig dagtursbåt, som kan ge många skandinaviska familjer stor nytta och mycket nöje på vattnet. Silver Viper är dock så väsensskild från sin adrenalinstinna amerikanska bilnamne, att vi förundrat måste fråga oss varför i all världen en trevlig familjebåt som denna har givits det prestigefulla och traditionstyngda sportbilsepitetet Viper.

Fotnot. Texten är tidigare publicerad i Praktiskt Båtägande 2020/11

Den trubbiga stävens stötfångare är standard och ger Silver Viper ett lite uppkäftigt utseende. För strålkastaren från Zaurac får man däremot betala 8 800 kronor extra // Foto: Joakim Hermansson

Ja
3
0
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!