Praktiskt Båtägande

Test: Axopar 22 Revolve – vitaminpiller med V-form

"Inspirerar till att ge järnet"

Test: Axopar 22 Revolve – vitaminpiller med V-form
Det är remarkabelt att kunna hålla en hastighet på över 35 knop i en båt av denna storleksklass och vikt i motvåg // Foto: Leif Rosas

 

Båtbranschen har varit alltför konservativ alltför länge.

Inget under, alltså, att avvikande nyheter väcker så stort intresse. Samtidigt är intresset för båtliv större än någonsin.

Allt fler vill ut.

Axopar är med sina långa, smala tandpetarmodeller en av traditionsbrytarna. Det senaste påhittet från idéfabriken är Axopar 22 Spyder som nyligen haft världspremiär.

Den är tänkt att fungera som en inkörsmodell på 7,2 meter för den som vill pröva på båtlivet. 22:an kommer ut i en mängd olika konfigurationer som alla bygger på samma skrov.

Med utmärkta sjöegenskaper ska den möjliggöra framför allt vattensport och friluftsliv i skärgården. Likt sina storasystrar har också 22:an på 23 fot ett smalt, luftsmort tvåstegsskrov med markanta slag och lång vattenlinje.

Den mycket spetsiga, uppkäftiga stäven som pekar förut kännetecknar också minstingen i modellpaletten och ger en antydan till att här kan man vänta sig ypperliga köregenskaper.

Det är positivt, för entusiasmen kan ersätta kunskaperna hos unga nybörjare som gillar fartfylld vatten- sport. Skrovet som ska möjliggöra en uppsjö av olika roligheter på däck är limmat till däcket i en ny utformning.

Kåpan är tejpad, men det sitter en 200-hästare på provkörningsexemplaret. I turkos färgsättning och häftig strajpning sticker toppmodellen ut i mängden. Varför ska båtar alltid vara vita? // Foto: Leif Rosas

Förarplatserna blir alltmer avskalade i och med att fler funtioner flyttas över till plottern. 22:an är inget undantag från trenden. Den ställbara vindrutan ger god sikt // Foto: Leif Rosas

 

Ett slags uppochnedvänd U-form på däcket överlappar skrovets liknande form och skapar en designad och stark övergång mellan skrov och däck.

Lite som ett Tupperwarelock.

Under däck har man satsat mycket på att få till stånd ett styvare och samtidigt lättare skrov. Alla arrangemang på däck är modulära och kan snabbt byggas till olika layouter i fabriken. Detta sänker produktionskostnaderna.

Måtten är optimerade så att gummilist saknas för att den ska kunna fraktas i en container. Återförsäljaren fäster sedan listen.

Allt detta syftar till att hålla priset nere.

Nybörjaren lockas till kassan med basmodellen som erbjuder soffa i akter och stora förvaringsutrymmen under däck i fören och aktern, men inte mycket mer.

Axopar 22 håller föraren torr i de flesta situationer. Vattenstänk styrs åt sidan av skrovet som har ett högt gångläge // Foto: Leif Rosas

Det är Axopar X Jobe Revolve, och speciellt X Jobe Revolve XXII, som får kamerorna att blixtra till på bryggorna // Foto: Leif Rosas

 

Med Mercury 115 hk på akterspegeln och nyckelfärdig, ligger prislappen i Finland på 49 000 euro.

I flera europeiska länder med högre momssats stiger priset precis över 50 000 euro. I Sverige säljs basmodellen för 599 000 kronor med moms.

I två ytterligare konfigurationer med multifunktionssoffa/-solbädd eller U-soffa och toalett under cockpiten kan den också fås med 150- eller 175-hästars Mercury.

För nybörjaren är basmodellen en nog häftig båt. Men det är Axopar X Jobe Revolve, och speciellt X Jobe Revolve XXII, som får kamerorna att blixtra till på bryggorna.

Den bygger på samma skrov och hårdvara som basmodellen i vitt, men är med sin grönturkosa uppenbarelse till hundra procent avsedd för "Sun & Fun". X Jobe Revolve är den lite mer designmoderata versionen med vitt skrov och distinkt tejpning i neon och turkos istället.

Axopar beslöt att skjuta in sig på vattensportare och nybörjare med sin 22:a och inledde ett samarbete med nederländska Jobe. Därmed kommer X Jobe Revolve med en mängd vattenleksaker som tillvalspaket: SUP-brädor, bogserbar peakvattenleksak, vattenskidor, kneeboard, wakeboard, vattenmatta, undervattensskoter och en hammock.

I Jobeversionen rekommenderas högsta motorstyrka på 200 hk, vilket är att föredra om man drar något och samtidigt har passagerare ombord. Häftig grafik är till för att väcka uppseende, men Jobeversionen har också fungerande detaljer ombord.

Det gigantiska stuvutrymmet under akterdäck, som påminner om motorlock för inombordare, rymmer skrymmande kassar och hela vattenskidor.

X Jobe Revolve med en mängd vattenleksaker som tillvalspaket: SUP-brädor, bogserbar peakvattenleksak, vattenskidor, kneeboard, wakeboard, vattenmatta, undervattensskoter och en hammock // Foto: Leif Rosas

Skarvarna i däck vittnar om det modulära byggsättet. De fungerar också som vattenrännor och dränering // Foto: Leif Rosas

 

Akterdäcket kan fås med bland annat aktersoffa, U-soffa eller med multiförvaringsutrymmet som har en central stor solbädd. I bädden finns ett långt löstagbart ryggstöd som kan placeras så att man sitter antingen i sidled eller med ansiktet eller ryggen i färdriktningen.

Den kan också utrustas med hållare för dykarutrustning. Centralsoffan är en rolig designlösning som också lämnar däcket fritt för passage längs sidorna och är därför den aktives val.

På fördäck får peakvattenleksaken plats, och den är den självklara sittplatsen för barn, som kan sitta lågt och mjukt under färd. Båtens roligaste detalj finns också här, nämligen hängmattan som spänns över fördäck.

Förarens ansvar är här att beakta, under körning i svall förvandlas den lätt till en trampolin. Däcket har samma antislipmatta som SUP-brädan. Den påminner om gummiblandad neopren och greppar väldigt bra även som våt.

Den är en bra säkerhetsdetalj, speciellt på de stora badbryggorna när man kommer våt upp ur vattnet. Samtidigt är mattan mjuk att gå på och ett fräscht material som får teak att verka daterat som  däckmaterial.

Om det är tillräckligt slitstarkt under sandiga båtskor återstår att se.

Insteget från aktern är exemplariskt, och vattenskidbågen (7 000 kr) fungerar som ett bra grabbräcke.

I utförandet med centralsoffa med extra förvaring under durk förblir passagen till akterdäck fri. Vattenskidbågen fungerar som grabbräcke. Stolarna är måttligt skålade. Antislipmattan är behaglig att gå på // Foto: Leif Rosas

I tvärläge kan ryggstödet antingen placeras i mitten eller mot akterspegeln // Foto: Leif Rosas

 

Under cockpiten finns ett djupt krypin för toa som tillval (22 000 kr).

En nödvändighet om man vattensportar och dricker mycket.

Ni vet väl att en drill i Östersjön motsvarar en skottkärra blågröna alger?

Vid cockpiten svänger de skålade stolarna vid behov runt för umgänge med akterdäck. Fastsättningen inger dock ett lite svagt intryck på en båt som har offshoreegenskaper.

Simrad Go12-plotter (36 500 kr), joystick för trimplan (9 500 kr) och en rad tryckknappar hälsar föraren. Men det är lätt att inte fokusera på elektroniken i denna båt som har så många andra detaljer att fästa sig vid.

Vid cockpiten är det sidopanelerna som skyddar lite för bendrag. Och den ställbara vindrutan. Den tonade vindrutan ger hyfsat skydd rakt framifrån, men skyddar svagt när vinden drar från klockan tio eller två.

Däremot kan den vinklas högre eller lägre beroende på föraren. I högläge skjuts den längre från förarens ansikte.

Ställbarheten är en bra detalj då man kan optimera vinddraget och samtidigt ha fri sikt precis över vindrutans kant.

Klar sikt alltså, utan att tvingas bära körglasögon. Samtidigt är den en viktig säkerhetsdetalj när man ståkör i busvågor, för då kan vindrutans framkant istället skjutas ur vägen.

Ställbar vindruta är en bra idé även när båten huvudsakligen körs av en och samma person. Den hålls stabil också i sportig körning // Foto: Leif Rosas

Soffan i fören gömmer subwoofern och ambientbelysningen under sig. Flaskhållare är integrerade i soffan // Foto: Leif Rosas

 

Beachfärgen turkos synkroniserar med Jobe och funkar överraskande bra mot de grå vattnen utanför Helsingfors.

Palmerna, solen och de vita tandraderna får man föreställa sig denna provkörningsdag i adventstider.

Dem kan inte Finska viken bjuda på, men väl annat roligt. Nordostlig vind, 11 meter per sekund och cirka en meter höga vågor därute.

Kort krabb sjö.

Perfekt för ett skrov i 23 fot med dessa attribut, alltså. Vid cirka 15 knop går man upp i plan. 22:an med sitt smala skrov lägger sig inte oväntat aningen snett, men trimplanen korrigerar.

Den glider mjukt upp till 25 knop med en förbrukning på 22 liter i timmen vid 3 300 varv.

Oberörd tar den sig upp till 30 knop vid 3 900 varv och 30 liter per timme. Slagen i aktern lämnar vattenytan någonstans just vid 30 knop och det luftsmorda skrovet börjar funka fullt ut.

Fören styr ut mot havet. Drygt 30 knop och den vassa stäven skär igenom allting som kommer rakt emot utan att gnälla. Inga slag under skrovet heller med V-botten på 20 grader i aktern.

Det inspirerar till att ge järnet. 22:an har på grund av sin extremt spetsiga för ett aningen utdraget fördäck med välvd undersida i stil med klassiska Boston Whalers. Mot våg styrs all sprej åt sidorna och inte ens vindrutan blir våt.

Det är remarkabelt att kunna hålla en hastighet på över 35 knop i en båt av denna storleksklass och vikt i motvåg.

I lägre fart kontrar skrovet fint också våg från klockan två – så länge trimläget hålls högt och farten hyfsat uppe – utan slag eller risk för att plomberna ramlar ur tänderna.

I några tvära girar biter sig skrovet fast i vattnet som en vildmink i sitt byte, utan att släppa.

Tvärgirar man i våg är det dock bra att komma ihåg förens utformning med dess stora yta. Hugger den i kan g-krafterna överraska den ovane. Medvågs går det som alltid ännu mjukare.

 

Nej, det här är inte ett hamnkapell som sitter dåligt, utan hängmattan. Toppmodellens roligaste tillval // Foto: Leif Rosas

Cockpiten rymmer plats för toalett eller ännu mer förvaringsutrymmen // Foto: Leif Rosas

 

Enligt tillverkaren har 22:an ett skrov som är bättre än många ribbåtars – vanliga referenser när det gäller offshoreegenskaper.

Den ska kunna hoppa balanserat i grov sjö, så länge propellern hålls i vattnet.

Det stämmer inte riktigt. Den har nämligen helt hyfsad balans under en liten flygfärd också.

Propellern kippar efter vatten under ett par lågflyg, men den landar helt godkänt på sitt smala skrov. Med två personer ombord istället för en torde den lägga sig ännu bättre.

En annan sak är sedan att en kommersiell ribbåt också rätar ut en landning som går litet snett tack vare sina bärande pontoner. En offshorerib har med överdimensionerade konstruktioner heller inget skramlande eller löst ombord.

Nu lossnade soffan i fören på 22:an från sina fästen och landade på durken. Alla konstruktioner borde ha en dubbelt genomtänkt fastsättning i en båt med så här goda köregenskaper, i annat fall sjunker kvalitetskänslan bums.

Ekvationen är svår om man samtidigt vill hålla vikten nere. Hastighetsmätaren snusar snart på topp- hastigheten i 43 knop, med förbrukningen 70 liter i timmen, när den plöjer mjukt genom de sista vågtopparna.

Axopar har lyckats överföra DNA:t från de större modellerna också till den nya 22:an.

Köregenskaperna ligger som väntat i toppklass. Den turkosa rolighetshybriden Revolve XII är alltså lika häftig och tuff att köra som den ser ut.

Fullutrustad med 200 hk och med alla tänkbara tillval landar priset i Sverige på 1 100 000 kronor.

Men skulle det kanske räcka med den avskalade instegsversionen och 115 hk?

Basversionen har samma fina skrov, men tyvärr är den undermotoriserad. Den toppar ca 33 knop. Effekten tar alltså slut precis där roligheterna börjar.

Den skulle antagligen köras konstant på full gas, och det är inte att rekommendera i någon båt.

Vill man spara är tipset att istället göra det på utrustningen och välja 200 hästkrafter i aktern. Då kan man till fullo utnyttja skrovets körglada egenskaper som man betalat för.

Även om det är svårt kan ju nybörjaren då ta det litet lugnt i början. Vetskapen om att paketet erbjuder reserver man kan ta i bruk i takt med att kunskaperna ökar torde få mungiporna att åka upp en lång tid framöver.

Det är värt en hel del det också.

Text och foto: Leif Rosas

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Ja
1
0
Nej