Capelli Tempest BR65 har ett brett fartregister, tack vare den låga planingströskeln. Den uppför sig lika väl på makliga utflykter som när det går undan // Foto: TERJE BJØRNSEN

LivetOmbord

TEST: Capelli Tempest BR65 – en tämligen unik skapelse

Vi tar av oss overallerna och tar en fikatur med familjen, enbart iförda shorts och kortärmat. Men kan man verkligen göra det i en ribbåt?

Text: Praktiskt Båtägande • 2021-09-06 Uppdaterad 2022-06-08

 

När Capelli Tempest BR65 dök upp på marknaden för en tid sedan utgjorde den något ovanligt på båtmarknaden. En ribbåt på 6,5 meter är ingen ovanlig båttyp. Det är inte heller en bowrider i samma storlek – i glasfiber eller aluminium har detta länge varit ett av de allra mest populära båtkoncepten i storleksklassen. Det är alltså Capelli Tempests kombination av ribbåt och bowrider som gör den till en tämligen unik skapelse.

Det ska sägas direkt att en ribbåt av den här typen inte kommer till sin rätt en surmulen vår- eller höstdag, när det är rått i luften och vinden blåser rakt igenom märg och ben. Vi sammanstrålar därför med en återförsäljare i mitten av juli för att få nycklarna till en Capelli Tempest BR65 med en 150 hästars Suzuki DF150 i aktern. Väderprognosen för de närmaste dagarna ser gynnsam ut för att vi ska kunna lära känna både båttypen och modellen bättre.

TEST: Capelli Tempest BR65 – en tämligen unik skapelse
Lättkörd, smidig och bekväm. Det är Tempest BR 65:s främsta egenskaper. En riktig sommarbåt // Foto: TERJE BJØRNSEN
TEST: Capelli Tempest BR65 – en tämligen unik skapelse
De bekväma sittplatserna gör att man gärna tar längre turer. Mot fyren! // Foto: TERJE BJØRNSEN

 

Några saker med RIB-konceptet gör det svårare att bygga en lyckad bowriderhybrid än man först kan tro. Utgångspunkten är Capellis öppna 6,5-meters ribbåt, där inredningen i stort sett begränsar sig till en slank pulpet, en liten aktersoffa och solningsvänliga säten i fören.

Pontonerna gör att den tillgängliga bredden invändigt blir mindre än i en glasfiberbåt. Själva RIB-konceptet gör att själva båten och friborden blir lägre. Alltså har du utmaningar med utrymme, sitthöjd och design.

Jag har tidigare testat Tempest BR65 i en annan färgställning, men den här nya, nordiska kombinationen fungerar mycket bättre. Pontonernas mörka färger ger bättre tryck i utseendet och överhuvudtaget är det mer glöd i interiörens färger. Det bidrar till att höja kvalitetskänslan – intrycket blir mer harmoniskt.

De kommande dagarna gör vi precis det som man skulle ha gjort med vilken 6,5 meters bowrider som helst: vi tar en tur med familjen, kör till matbutiken, åker och besöker några vänner, tar en sväng förbi den lokala restaurangen och ger oss ut på en ren nöjestur, där vi lattjar runt bland vågorna.

Vi har hela tiden 10 000-kronorsfrågan i bakhuvudet: Hur förhåller båten sig till en bowrider i motsvarande storlek från norska märken som Askeladden eller Yamarin?

Svaret är enkelt, men samtidigt komplext: Det är annorlunda. Ofta på ett bra, men ibland på sämre sätt.

TEST: Capelli Tempest BR65 – en tämligen unik skapelse
Lättkörd, smidig och bekväm. Det är Tempest BR 65:s främsta egenskaper. En riktig sommarbåt // Foto: TERJE BJØRNSEN
TEST: Capelli Tempest BR65 – en tämligen unik skapelse
Förarplatsen hör inte till de bredare, men plottern är stor nog och det elektroniska gasreglaget ger jämnt och fint gaspådrag // Foto: TERJE BJØRNSEN

 

En av sakerna vi på förhand trodde skulle bli den största utmaningen vänjer vi oss fort vid.

Nej, utrymmenna invändigt är inte som i en bred glasfiberbåt. Men de är inte heller någon begränsande faktor, så länge man inte vill ha fler än fem personer bakom vindrutan. I den mån det finns komfortbegränsningar rör det sig mer om stoppningen i dynorna, eller att det saknas ryggkudde på platsen bakom det främre passagerarsätet.

Båten är godkänd för tio personer, men även om man räknar med de två sittplatserna i fören är det inte lätt att veta var de sista tre ska få plats.

Vi tar en lång skärgårdstur, efter en snabb tripp förbi bageriet för kaffe och bullar. Båten är ju färdigfendrad, så det är lätt att lägga till och lätt att komma i land och ombord igen. Så långt har ingen av oss drabbats av alltför mycket glasfiberlängtan.

När vi rundar udden, lämnar den lugna viken och ger oss ut på öppet hav har det blåst upp. Då känner framför allt de i aktersoffan att vindrutan inte skyddar lika bra som på de bästa glasfiberbåtarna. Bowriderupplagan av Tempest 65 går mycket lugnare än konsollversionen av samma båt, men den kan inte riktigt mäta sig med de bäst avskärmade konkurrenterna.

Föraren och passageraren bredvid skyddas hyfsat mot elementen. De flesta vuxna kommer att föredra att kika över vindrutan under gång, men i normala sommartemperaturer utgör inte det något problem. För dem som sitter i fören är situationen densamma som på de flesta bowriderbåtar: Det är luftigt och en del av vitsen med just den båttypen.

TEST: Capelli Tempest BR65 – en tämligen unik skapelse
Man sitter bra i den slimmade och snyggt form- givna förarstolen // Foto: TERJE BJØRNSEN
TEST: Capelli Tempest BR65 – en tämligen unik skapelse
Invändigt är det mer kompakt än i en motsvarande glasfiberbåt. Men det duger fint för fyra, fem personer // Foto: TERJE BJØRNSEN

 

Vi har släppt av dem som tycker att båtturer är som bäst i makligt tempo, med en kaffe i ena handen och en glass i den andra. Det är hög tid att härja lite i vågorna ute på öppet hav, en gren som ribbåtar oftast presterar mycket väl i. Jag ska bespara läsaren alltför detaljerade beskrivningar av tuffa girar och hopp från vågtopp till vågtopp, utan nöjer mig med att konstatera att en mer komfortinriktad inredning inte förtar den RIB-typiska körglädjen.

I detta sammanhang är det bra att minnas att de sportiga egenskaperna också påverkar komforten positivt. Den mjuka gången, låga planingströskeln och pontonerna håller stänket borta. Det kan alla i familjen njuta av.

Motormässigt rekommenderas motorer på 140 till 200 hk till Capelli Tempest BR65. I Norden är Suzuki leverantör, vilket innebär fyrcylindriga fyrtaktare, där de tre största alternativen har väsentligt mycket mer cylindervolym och vridmoment.

Det är inte svårt att räkna ut att vi ska undvika 140-hästarsmodellen. Inte för att den är dålig, utan för att den här båttypen behöver mer tryck för att visa sig från sin bästa sida. Och prisskillnaden är moderat.

Med de tre största motorerna ligger toppfarten mellan 40 och 45 knop. Vår båt, med 150 hästar i aktern, kommer precis upp i 40 knop under idealiska förhållanden.

 

TEST: Capelli Tempest BR65 – en tämligen unik skapelse
// Foto: TERJE BJØRNSEN
TEST: Capelli Tempest BR65 – en tämligen unik skapelse
Platserna i fören är hett eftertraktade soliga dagar med lugn sjö // Foto: TERJE BJØRNSEN

 

Det kan förvisso förbättras efter ordentlig inkörning och finjustering av propellern.

Accelerationen är god, och även med många personer i båten behöver vi aldrig dra på särskilt mycket för att komma upp i plan. Vår 150-hästare (och alla motorer på den svenska marknaden, reds anm) är utrustad med elektroniskt gasreglage, vilket vi uppskattar eftersom det ger det mest behagliga gaspådraget.

Så som är fallet med de allra flesta båtar av den här typen befinner man sig oftast i hastigheter mellan 20 och 30 knop. Då är motorljudet snällare och förbrukningen relativt låg.

Stora fyrcylindriga motorer är inte kända för att ha ett vackert motorljud på höga varv, och denna 2,9 liters Suzuki är inget undantag. I typisk marschfart genom skärgården är den däremot from som ett lamm.

 

TEXT & FOTO: TERJE BJØRNSEN

BEARBETNING: FREDRIK OLSSON

TEST: Capelli Tempest BR65 – en tämligen unik skapelse
Den är mer bekvämt inredd, men det betyder inte att de sportiga köregenskaperna har försämrats // Foto: TERJE BJØRNSEN
TEST: Capelli Tempest BR65 – en tämligen unik skapelse

PRENUMERERA PÅ PRAKTISKT BÅTÄGANDE

BESTÄLL HÄR

TEST: SEAir på Zodiak 5,5

5 tips: Så förbereder du ribbåten för vinterförvaring


Text: Praktiskt Båtägande • 2021-09-06
LivetOmbordTestarkivTesterBåttestLivetombord.seMotorbåtPraktiskt BåtägandeRib
Scroll to Top