Buster XL Foto: Samuel Karlsson

Artiklar

Köpguide: Buster XL

Nya Buster XL ligger precis i kölvattnet på den finska tillverkarens premiummodeller. Inte på något sätt sämre. Bara lite mindre. (Test från 2012)

Text: Redaktionen • 2014-12-22 Uppdaterad 2024-03-27
Nya Buster XL ligger precis i kölvattnet på den finska tillverkarens premiummodeller. Inte på något sätt sämre. Bara lite mindre. (Test från 2012)

Gratis: Alla våra tester av Buster

Buster XL firar i år tjugo år. Modellen lanserades redan 1992 men har sedan dess genomgått flera ansiktslyft. Senaste stora lyftet fick den 2003 då inredningen gick från kantigt i aluminium till rotationsgjuten plast. Formerna blev mjukare och båtarna fick ett behagligare helhetsintryck. Skrovet blev 30 centimeter längre och färgsattes. Drygt 3 000 båtar har tillverkats av denna mycket populära modell. Fram tills nu har den varit ett enklare alternativ till sina större syskon XXL och Magnum. Med 2012 års modell tar man ett nytt grepp. Nya Buster XL är inget annat än en mindre version av syrrorna. Borta är plexiglasrutorna, de enkla stolarna och den trista inredningen. Nu sitter det laminerade glasrutor på de helt nya pulpeterna som på passagerarsidan rymmer ett stuvfack under lock och vid förarplats utrymme för fast navigator. Dörrgardinen är utbyttmot en öppningsbar glassektion och en lexandörr stänger mot durk. Stolarna är nya och har en smart vikfunktion av sittdynan. Med ett enkelt handgrepp skjuts den bakåt och man får en sittstående körställning. Skönt om det går lite sjö. För även om Busterbåtarna över lag har mycket goda sjöegenskaper är de något stötiga när sjön blir krabb.

Testbåten var utrustad med en Yamaha F100. En trevlig kombination om man inte lastar för tungt. Max motor är 115 hästkrafter. Kanske ett bättre alternativ om man vet med sig att båten kommer att gå lastad. Båten är godkänd för sju personer. Fyller man den kvoten blir det segt med för klen motor. I toppfart skiljer det bara knappa två knop mellan 100- och 115-hästaren. Den 15 hästar svagare motorn skickar upp en tvåmansbesättning i 38 knop medan den starkare snuddar vid 40-strecket. På papperet har nya XL ytterligare 30 centimeter på längden. Det är dock inte hela sanningen. Skrovlängden vid vattenlinjen är densamma men nya badplattformar på vardera sidan om motorbrunnen har ett utstick. Nu är XL lika badvänlig som Magnum.

Buster Låter dig bygga din båt som du vill ha den. Vår testbåt saknade toften i förbrunnen. Den består annars i en stor dynförsedd plastlåda som löper längs babordssidan och skruvas fast i durk. Den blir din för det nätta priset av 5 600 kronor. Den mindre toften med stuv som placeras framför pulpeterna kostar 2 845 kronor. Buster XL börjar på 329 000 kronor med en Yamaha F100. Tyvärr drar det i väg rätt snabbt om man börjar plocka lite godis från listan över extrautrustning. Läser man vad som ingår i standardutrustningen känns den mer som en minimispecifikation över vad som krävs för att kalla det en komplett båt. Det enda som möjligen kan tillskrivas något form av generositet är hydraulstyrning som ingår. Eller vad sägs om räcken, självlänsande durk och plats för radio/CD-spelare (!). Så vill du komplettera din XL något följer här några exempel ur tillbehörslistan. Akterkapellet går lös på 9 922 kronor. Vindrutetorkare 2 364 spänn. Ett bord till sittbrunnen kostar 2 123 kronor. Har man sedan spenderbrallorna på sig och tycker att en targabåge är ett måste står det 12 061 svenska kronor på den prislappen. I standardutförande kommer Buster XL i färgen Black pearl metallic. Den är oslagbart effektiv vad gäller förmågan att accentuera saltstänk. Andra alternativ finns, såsom orange och tre olika nyanser av blått. Extra kostnad 2 200 kronor. Nu ska man inte luras att tro att detta är en något billigare variant på till exempel Buster Magnum. Nej, det är ett stort steg upp till den finska tillverkarens flaggskepp bland deras öppna koncept. Magnum är hela 1,30 meter längre vid vattenlinjen, 23 centimeter bredare över midjan och bär med fördel en 225-hästare på rumpan. Prisskillnaden står i paritet med skillnaden i mått. Cirkus 200 000 kronor. Give or take ett par Vasa-porträtt.

Okej, Buster har aldrig varit några billiga båtar, men å andra sidan får man vad man betalar för. De är oerhört välbyggda och har ett mycket bra andrahandsvärde. Med uppgraderingen av nya XL har man på alla sätt knuffat upp modellen ett pinnhål. Känslan man finner i de större modellerna finns där. Från förarplats till gångegenskaper via kvalitetskänslan. För ganska exakt ett år sedan (ViB 4/2011) skrev jag att Busters lilla LX var producentens bästa modell. Över det hela taget. Jag ber härmed att få revidera den åsikten något. Nya finslipade Buster XL med en 100-hästare är den just nu bästa modellen. Punkt!

Av: Anders Jelving

Läs mer från vårt historiska arkiv från 1963 och framåt!

Den här artikeln är en del av vårt premiummaterial. Du betalar snabbt och enkelt med Swish eller kort. Sedan får du tillgång till artikeln via en länk som vi skickar till din mejladress.


Text: Redaktionen • 2014-12-22
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top