151318.jpg

Artiklar

Nybörjaren 4: Nybörjarbåten i hamn

Äntligen. Efter nio månaders letande har vi nu köpt vår nybörjarbåt. Det blev en något mindre och nyare båt än vi ursprungligen tänkt oss. Och det känns helt rätt.

Text: Redaktionen • 2008-02-19 Uppdaterad 2022-03-14

Nu ligger den där. Besiktigad, betald och förtöjd på vår båtplats i Fisksätra. Efter nio månaders letande är det med blandade känslor av både glädje och lättnad som det är dags att sätta punkt för den här delen i projektet. Den flitige läsaren av Praktiskt Båtägande har kunnat följa hela förloppet med nitlotter och omvärderingar av nybörjarbåtens önskade egenskaper.

Det hela började en regnig dag i september förra hösten när vi provkörde en Corall 28. Efter det har mängder av annonser granskats och ett antal objekt fingranskats och provkörts. Till en början gick jakten efter ett lagom stort renoveringsobjekt. Helst en kabinbåt med inombordsmotor. Under arbetets gång har vi sedan blivit tvungna att tänka om både en och två gånger. Vad är en bra nybörjarbåt? Hur tung får den vara för att vi ska kunna dra den på en kärra? Vilka önskemål bör prioriteras och hur mycket tid och pengar är försvarbart att lägga på renovering och reparationer? Budgeten på 100000 kronor har satt en tydlig gräns för köpet och det är bara att konstatera att det är svårt att hitta en fräsch kabinbåt med nyare motor för det priset. Om jag fick önska skulle båten vara av ett välkänt och etablerat nordiskt märke som en Flipper 620 eller liknande men det har inte dykt upp något sådant objekt under den här tiden. Istället har letandet riktats in på mer udda tillverkare.

Snabba beslut

Efter att ha provkört en Shetland 570 i slutet av maj och strukit den modellen som möjlig nybörjarbåt började tiden rinna ut. Det var dags att tänka om. Istället för att leta efter den mest önskade båten gick jakten vidare med inriktning på vad vi kunde få. Storleken på båten krympte och det var inte längre aktuellt med en inombordare. De gamla tvåtaktsmotorerna kändes inte heller intressanta med tanke på miljön och därför blev det främsta kriteriet att hitta en säker båt men en nyare fyrtaktsmotor. När de nya önskemålen väl var formulerade gick det ganska snabbt att hitta intressanta objekt.

En sökning i annonserna på internet gav två träffar värda att gå vidare med. En Flipper 570 från 1976 med en Mercury på 50 hästkrafter från 2001 för 90000 kronor och en Crescent 535 från 2001 med en Yamaha fyrtaktare på 50 hästkrafter för 105000 kronor. Båda modellerna är klassiska och välbeprövade HT-båtar.

Provkörning bokades med båtägarna och först på tur att granskas blev Crescent 535.
Och det uppstod kärlek vid först ögonkastet. Efter alla besvikelser med de risiga 1970-talsmodeller som jag tittat på var det skönt med en fräsch och välvårdad liten båt. Trots sin relativa litenhet kändes Crescenten ändå rymlig. Med lite god vilja kan två vuxna och två små barn övernatta i båten men det är inget för den som vill göra längre turer.

Dynorna i förpiken behövde kläs om men i övrigt var allt snyggt och i god kondition. I en så liten båt saknas toalett och pentry och elsystem är inte mycket att tala om vilket ger mindre valmöjligheter men också mindre bekymmer. En ingående granskning gav inget att slå ner på. Återstod bara provturen. Och det är det moment som tidigare under det här projektet varit avgörande för att det inte blivit någon affär. Även om båtarna varit risiga har det ändå funnits en möjlighet att åtgärda felen men när de inte fungerat i vattnet har det inte varit intressant att köpa någon av dem.

Crescenten däremot var en dröm. Snabb, säker och stabil. Den var behaglig att åka med både i höga och låga farter och den hade inga tveksamheter vad gäller planingströskeln runt tolv knop. En nackdel var dock att den i farter runt 25 knop hade en benägenhet att hoppa fram. Men med lite vaksam körning gick det att parera.

Nybörjaren 4: Nybörjarbåten i hamn

Efter en vända på fjärden utanför Saltsjö-Duvnäs bultade mitt hjärta lite snabbare. Skulle det äntligen bli affär? Ett telefonsamtal till tidningens chefredaktör Tom Knutson var det sista som behövdes för att slutligen avgöra om det skulle bli ett båtköp. Alla båtköp är för de flesta någon form av kompromiss. Så även här. En nästan ny Crescent 535 är mindre och kräver inte lika mycket underhåll och reperationer som en kabinbåt från 70-talet. Därmed går vi på redaktionen miste om en del projektmöjligheter och artiklar med en nästan ny HT-båt. Men den är en bra plattform för oss att genomföra våra tester på och den är en utmärkt nybörjarbåt. Samtalet blev kort. Vi bestämde oss för att köpa båten med förbehållet att vi ville genomföra en besiktning. Om besiktningen visade på några allvarliga fel skulle köpet hävas.

En grundlig besiktning

Affären genomfördes och när pengarna satts in på säljarens konto fick vi nyckeln till båten. Det kändes oerhört skönt. Äntligen. Efter månader av misslyckanden och nitlotter var nybörjarbåten inköpt. Därefter var det bara att ta en tur från marinan i Saltsjö-Duvnäs till båtklubben i Fisksätra.

En vecka senare genomförde Eje Wåhlstedt besiktningen av båten. Trots att vår Crescent 535 är så liten och relativt ny kändes det viktigt att få full kontroll på vad det var vi hade köpt. En första granskning kan du alltid göra själv men om du bestämmer dig för att göra affär är det alltid relevant att genomföra en besiktning. Det handlar trots allt om mycket pengar.

En besiktning talar inte enbart om vilka fel som finns på objektet. Många besiktningsmän är väldigt kunniga och pedagogiska och de ger ofta en intressant lektion om båtens fördelar och nackdelar. Eje är en av dem och han menar att båtar är konsumtionsvaror. Om de inte underhålls och uppdaterar blir de slutkörda efter 20-30 år.

Han genomförde en grundlig kontroll av båten, från för till akter, och han hittade en del mindre saker som var värda att notera. Det fanns sprickor i gelcoaten vid infästningen av styrpulpiten vilket kan vara ett varningstecken på skador i laminatet. Elkablarna till båtens lanternor var endast enkelisolerade och med tiden räcker det inte till. De bör vara dubbelisolerade. I aktern var två tätningsbälgar trasiga och när motorn tiltades upp vid styrbords gir skrapade styrlänkens gängade ände mot gelcoaten. Infästningen på ett av grabbräckena på rufftaket gav efter och behöver bytas och det var fuktskador på bordet. Han noterade även några andra mindre fel men inget mer som behövde åtgärdas.

Nybörjaren 4: Nybörjarbåten i hamn

Några dagar efter besiktningen kom besiktningsprotokollet som ett kvitto på att vi gjort ett bra köp. Nybörjarbåten är nu införskaffat och projektet går in i nästa fas. Vi kommer att fortsätta skriva om hur man utrustar och handhar en båt ur nybörjarens perspektiv. Vi kommer även att testa utrustning på båten. Där emellan hoppas vi hinna med en hel del båtåkande också.

Månadens lärdom

Fundera över din budget och dina behov. Leta efter det du kan få och inte det du mest önskar dig. Bättre med mindre och billigare i bra skick än stor, dyr och i behov av renovering. Låt dig aldrig stressas till en affär. Om det är brist på tid begär att få utföra en besiktning efter köpet och att affären hävs om några nya alvarliga fel upptäcks. Anlita alltid en besiktningsman. Kontrollera säljarens identitet och att båten inte är stulen. Efterlysta båtar finns bland annat på webbsidan: www.larmtjanst.se .

Nybörjaren 5: Från allergimedicin till öskar

Av: Samuel Karlsson

Nybörjaren 4: Nybörjarbåten i hamn Nybörjaren 4: Nybörjarbåten i hamn Nybörjaren 4: Nybörjarbåten i hamn

Nybörjaren 1: Hjälp – jag vill köpa en båt!

Nybörjaren 2: Många nitlotter och möjligen en vinstlott

Nybörjaren 3: Ett inställt båtköp är också ett båtköp

Nybörjaren 5: Från allergimedicin till öskar

Nybörjaren 6: Nybörjartur

Nybörjaren 7: Bli säkrare på sjön


Text: Redaktionen • 2008-02-19
ArtiklarLivetOmbordGuider
Scroll to Top