920853.jpg

Artiklar

Lyckad båt i ny tappning

Den har undervattenskropp och rigg gemensamt med föregångaren, men Bavaria Cruiser 37 har ändå förbättrats så mycket att den känns som en ny båt. I synnerhet när det gäller design och ljusinsläpp.

Text: • 2014-02-27 Uppdaterad 2021-06-09

Bavaria Cruiser 37

Längd över allt 11,3 m
Skrovlängd 10,9 m
Vattenlinje 10,22 m
Bredd 3,67 cm
Djup 1,95 m
Vikt 7 000 kg
Kölvikt 2 080 kg (30 %)
Krysställ med fock 65 kvm
Masthöjd 16,82 m
Bränsle 150 l
Vatten 210 l
Motor Volvo Penta D1 18 hk
CE-godkänd i klass A, oceangående, för 6 personer
Design Farr Yacht Design & Design Unlimited
Pris från 994 000 kronor fritt varvet, men levererad hemma i Sverige och med några tillval cirka 1 150 000 kronor.
Info www.bavariasverige.se

FLER DRÖMBÅTAR

Superyachten Adastra

Bavaria Cruiser 37

Cigarette Bullet

Oceanis 38

[http:// http://www.livetombord.se/artiklar/artikel/20140227/grand-banks-som-ett-gediget-hantverk/ Grand Banks]

Text: Joakim Hermansson Foto: Joakim Hermansson & Peter Meyer

Ur: Båtnytt nr 2 2014

Båtar i storlekar kring 37 fot är storsäljare, speciellt hos en volymtillverkare som sydtyska Bavaria. Deras Cruiser 37 ersatte i somras föregångaren på 36 fot, som egentligen inte hade speciellt många år på nacken, den sjösattes 2010. Men i den hårdnande konkurrensen höjer varven utvecklingstakten och lanserar nya modeller i en aldrig sinande ström.

En efter en fasas nu de BMW-designade båtarna ur Bavarias förra cruisergeneration ut och ersätts av nykomlingar signerade engelska prestigebyrån Design Unlimited. Borta är de höga och kantiga stridsvagnsöverbyggnaderna med sina skottgluggsliknande sidorutor, som inte alls släppte in så mycket ljus i salongen som man kunde önska. Borta är också de babyblå dekorationslinjerna på skroven och de plastiga interiördetaljerna, men dessa försvann ju redan i den förra generationen. I stället ser vi nu en återgång till mer traditionella exteriöra segelbåtslinjer, med den mjukt sluttande överbyggnaden som smälter ihop med de något mindre markerade sittbrunnssargarna på ett mer harmoniskt sätt. Inredningen appellerar även den till dagens modernare segelbåtsköpare, med mattare finish, ljusare trä, stramare linjer och en hel del rostfria detaljer.

 

 

Lyckad båt i ny tappning
Läcker även interiört.

De tydliga förändringarna till trots har dock Cruiser 37 fortfarande mycket gemensamt med gamla 36:an. Skrovet, som ritats av Bruce Farr Yacht Design, är exempelvis identiskt:
– Ja, så är det faktiskt, erkänner Bavariavarvets Peter Meyer, och tillägger att även kölen, roderbladet, riggen och segelplanet hämtats direkt från föregångaren.

Tricket verkar alltså vara att återutnyttja så många gamla detaljer som möjligt för att uppnå kostnadseffektivitet, samtidigt som man försöker göra såpass genomgripande förändringar att helhetsintrycket ändå ska bli “wow, vilken snygg ny båt!”. Och i det här fallet tycker jag att Bavaria har lyckats med trolleritricket. Den gamla 36:ans seglingsegenskaper var det heller inga större fel på, så varför ändra något i undervattenskropp eller rigg och segel?

Båtnytt premiärseglar, som en av världens första tidningar, Bavaria Cruiser 37 en blåsig sensommardag utanför Henån på Orust. De hårda västvindarna ger god skjuts och förhoppningar om en utslagsgivande provsegling.

Bavariaagenten Bernt Lindquist är med på noterna och rullar trots kulingvindarna ut fullt krysställ “för det ser ju så tråkigt ut på bilderna med revade segel”. Jag kan inte annat än hålla med. Efter några riktigt schyssta halvvindsrepor, som ger fartiga bilder i den byiga vinden runt Nöteviks både, ska dock den för aktuell vindstyrka (byar uppemot 17 m/s) alltför stora segelytan straffa sig. När en överraskande by slår till och gastarna inte är tillräckligt alerta med att slacka storskotet, blir det inte oväntade resultatet att rodret tappar greppet i vattnet och rorsman drabbas av ett rejält uppställ.

Hela styrsystemet inklusive roderblad, mekanism och piedestaler från danska Jefa är annars väl dimensionerat och ger god känsla, så det finns ingen större anledning för normala semesterseglare att vara oroliga för dylika missöden. I alla fall inte så länge man revar i tid. Med både rullmast (tillval för 25 000 kronor inklusive rullstorsegel) och rullfock (standard), ges ju alla möjligheter att justera segelytan och inte fresta gränserna så som Båtnytt gör vid tester och fotosessioner. Det är också den konfiguration som nio av tio Bavariaägare seglar med. Mastliket är också lika långt oavsett om du väljer konventionell mast eller rullmast.

Ett skäl till att gastarna inte hänger med riktigt kan vara det lite annorlunda storskotssystemet, helt utan skena och i stället med ett läskot och ett lovartsskot som leds via block och avlastare till varsin vinsch på rufftaket. Arrangemanget medför att minst en person, gärna två, bör avdelas för att sköta de båda storskoten, liksom att det är helt omöjligt för rorsman att själv nå dem. Varvet överlåter till varje återförsäljare att själv leda bak skotet till rorsman, en lösning som Båtnytt rekommenderar.

Fockskoten leds däremot redan i standardutförande bak på sittbrunnssargen på respektive sida via skenor uppe på rufftaket som ger snäv skotvinkel och bra höjdtagning. Men om det hade varit min båt hade jag satsat på de kraftigare 45-vinscharna (tillval för 5 300 kronor, standard är 40-vinschar) för att inte trötta besättningen i onödan.

 

Lyckad båt i ny tappning

Som rorsman sitter man bra på kanten med god överblick förut. Med lite ansträngning kan man också krångla ner ena benet framför ratten, för mer ergonomiskt riktig styrning, men skymmer då med låret det nedersta av två instrument som sitter monterade i sittbrunnssargens bakkant. Dessa är lättare att läsa av om man i stället står bakom ratten och styr, med spjärn mot någon av de fotklossar som skickas med från varvet för att skruvas fast av varje ägare efter individuellt önskemål. Från stående position är också den centralt placerade navigatorn, integrerad i sittbrunnsbordets bakkant, lätt att se. Sittbrunnen känns rymlig, med gott spjärn för sittande gäster mot det fast monterade bordet (tillval för 13 500 kronor), som också har en specialutformad bordslampa att sätta upp när man ligger i hamn. De dubbla rattarna möjliggör god passage akteröver till den stora badplattformen, som fälls ner och upp på enklast möjliga sätt med ett par linor. Passagen till fördäck underlättas av att fockskenorna sitter på rufftaket, medan innervanten är dragna ända ut i skrovsidan och därför kan vara i vägen en aning.

Bavariabåtarna är certifierade av Germanischer Lloyd och byggs på beprövat sätt med handrullad glasfiber och polyesterplast i en sandwichkonstruktion runt en skumkärna av Divinycell, och med segare vinylester i det yttersta skiktet. Strukturell styrka uppnås dels genom att skotten är laminerade i skrov och limmade i däck, dels med en innerliner som limmas fast på däckets insida. Även i skrovet svarar en avancerad innerliner som sträcker sig från för till akter, och som kölen bultas fast i, för en stark konstruktion.

Inuti båten kan man välja en enklare tvåkabinslösning med stort och rymligt stuvutrymme samt toalett med gott om plats för dusch (dusch är tillval för 12 500 kronor) akter om nedgången på babordssidan, och en separat navigationsplats om babord mittemot pentryt. Eller så gör du som alla andra och tar tre kabiner (tillval för 22 700 kronor) och får då toaletten mittemot pentryt, och en navbordsskiva som kan skjutas in från salongen och in under handfatet på toaletten.

Oavsett vilket du väljer får du en trivsam interiör med en av de största volymerna och högsta ståhöjden (1,90 meter) som en båt i den här storleksklassen kan erbjuda, och med ljusinsläpp i både överbyggnad och skrovsidor som gör att eventuell källarkänsla försvinner all världens väg.


Text: • 2014-02-27
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top