Dags att vårrusta båten Foto: Johannes Nordemar

Artiklar

7 steg för att vårrusta båten

Redan mars och hög tid att börja tänka på att vårrusta båten inför säsongen. Praktiskt Båtägande ger dig några handfasta tips inför sjösättningen.

Text: Redaktionen • 2014-04-14 Uppdaterad 2022-03-15
Läs mer: Vad kallas en ö-älskare?
TV: Här kör vi järnet med värstingen Axopar 28
TV: Här kör vi i sju meter höga vågor

Lilla checklistan

För inombordsmotorer:
• Kontrollera oljenivå (olja byts med fördel på hösten med varmkörd motor).
• Byt bränslefilter.
• Tappa ur vatten ur vattenavskiljare.
• Inspektera bränsletank för att upptäcka beväxning.
• Lufta bränslesystemet (för dieselmotor).
• Kontrollera kylvattennivå (om färskvattenkylning finns).
• Kontrollera offeranod i färskvattenkylning.
• Töm ur glykol ur sjövattenkretsen och lämna till miljöstation.
• Montera/byt impeller.
• Kontrollera vakuumventilens funktion.
• Kontrollera och rensa sjövattenfilter och sjövattenintag.
• Kontrollera att växel- och gasreglage går lätt. Smörj med fett vid behov.
• Kontrollera drivrem till generator. Den ska vara utan sprickor och ha ett spel på 10–15 mm när man trycker på den med tummen.
• Kontrollera att bränsletanken, däckpåfyllning, rör och avluftning är jordade till motorblocket för att undvika statisk elektricitet (gäller inombordsmotor).

Den grundlige kan fördjupa sig i vår stora checklista i Praktiskt Båtägande som kommer ut 1 april

Mars månad innebär att våren nu äntligen är i antågande och båtsäsongen närmar sig med stormsteg. Praktiskt Båtägandes Johannes Nordemar guidar dig genom de viktigaste momenten från vinterdvala till sjösättning.

Gör rätt prioriteringar

– Motorn är en vital del som bör prioriteras vare sig det gäller motor- eller segelbåt. Oljeservice görs med fördel på hösten, men bränsle- och kylsystemet kontrolleras gärna på våren.

– Också delar i anslutning till motorn, som propeller, drev, reglage och styrning är viktiga att se över inför varje säsong.

– Att måla båtbotten för att slippa beväxning bör prioriteras och båtens säkerhetsdetaljer som läckagetestare för gasolen, länspump och brandsläckare bör kontrolleras.

– Efter allt detta kommer det kosmetiska underhållet och det prestandabetonade. Men sätt inte ribban för högt. Det som blir bra är det som blir gjort.

Avsätt två helger

– En vårrustning kan ta allt ifrån 5 till 50 timmar. Som nybörjare är det lämpligt att reservera två helger för vårrustningen och till exempel fokusera på de sju områden vi beskriver nedan. – Att polera och vaxa är egentligen inte nödvändigt, men eftersom det är ett jobb som ger synligt resultat är det ett tacksamt moment för nybörjaren.

 

 

7 steg för att vårrusta båten
Kontrollera gasolanläggningen varje år.

7 områden att prioritera

1. Säkra gasolen – Gasol är ett bra bränsle, men anläggningen behöver underhåll för att vara säker i alla situationer. Kontrollera därför din anläggning varje år. Gummislangar och packningar åldras och ska bytas ut regelbundet.

2. Montera propeller – Kontrollera att propellern är i gott skick, att anoderna har tillräcklig tjocklek och att propellern sitter ordentligt monterad. Att plötsligt tappa ett propellerblad kan leda till en farlig situation.

Ny propeller i vår

 

3. Inspektera genomföringar och slangar – Båtens genomföringar är potentiella läckagepunkter. Därför är det bra att hålla koll på dem. Ryck i genomföringarna från insidan av båten för att försäkra dig om att de är hela. Kontrollera att det sitter dubbla motmonterade slangklämmor.

7 steg för att vårrusta båten
Impellern – hjärtat i motorns kylsystem.

4. Montera impeller – Impellern är hjärtat i motorns kylsystem. Med sina skovelhjul skjutsar den runt kylarvattnet i sjövattenkretsen. Sjövattenkretsen möter färskvattenkretsen i en värmeväxlare och färskvattnet kyler i sin tur motorn. Sjövattenkretsen avslutas i avgaslimpan där den kyler avgassystemet och följer med avgaserna ut.

5. Kolla olja, bränsle och glykol – Olja och oljefilter brukar som regel bytas på hösten när motorn är varmkörd. Men kontrollera för säkerhets skull oljenivån i motor och backslag. Det är ett enkelt sätt att försäkra sig mot haveri. Lätta även på oljepluggen i botten av drevet och tappa ur några droppar olja. Oljan ska vara gyllenbrun och klar. Är den grå eller grumlig behöver oljan bytas och drevet packas om.

6. Polera fribod – Polering och vaxning är ett tacksamt jobb eftersom det ger ett synligt resultat. Syftet är att skydda gelcoaten mot UV-strålning. Börja med att rengöra båten med en mjuk svamp och ett alkaliskt tvättmedel. Tvätta nerifrån och upp så rinner smutsen snabbt av den nytvättade ytan. Nästa steg är polering och vaxning. 

Se: Laga gelcoat
Läs: Ny glans på friborden
7 steg för att vårrusta båten

 

7. Bottenmåla – För att vattenväxande organismer i form av slem, gräs och snäckor inte ska växa på din båt behöver botten skyddas varje år. Beväxning under båten drar nämligen ner farten, försämrar manöverförmågan och ökar bränsleförbrukningen. Börja med att skrapa bort löst sittande färg med en spackelspade eller liknande. Tips: Det finns två typer av färg. Kemiskt verksamma färger fungerar genom att utsöndra ett ämne som växter och djur inte tycker om. Fysikaliskt verksamma färger fungerar i stället genom att bilda en yta där djur och växter inte får fäste.

 

TIPS! Var ute i god tid så blir vårrustningen lustfylld och gör jobbet ordentligt, det har du igen senare. Exempel på bra grejer att göra nu i mars är att lämna in kapellet på tvätt och lagning.

Lästips:
Ge nytt liv åt kapellet
Tvätta kapellet själv

 

Masta på båten

I nummer 4 av Praktiskt Båtägande som kommer ut 1 april får du fler tips. Bland annat på hur du mastar på båten på bästa sätt. Att masta på båten kräver god planering och lite vana. Som nybörjare är det bra att tänka igenom alla moment noga och låta bli att masta på i stark vind. Läs de värdefulla strategierna i nya numret. Skaffa din preumeration här

Kika in vår checklista för inombordsmotorer längst upp till höger. Den grundlige nybörjaren kan fördjupa sig i vår stora checklista i nya numret av Praktiskt Båtägande som kommer ut 1 april,  för en mer fullständig genomgång av båten. Där hittar du också underhåll som bör göras vartannat eller var tredje år.

 


Text: Redaktionen • 2014-04-14
ArtiklarLivetOmbordVårrustningVårrustning
Scroll to Top