956033.jpg

Artiklar

Så seglar du runt jorden helt gratis

Segla runt jorden utan att det kostar en krona. Låter det som en utopi? Det är det inte, du behöver inte ens vara särskilt duktig på att segla. Patrik Holmberg är det levande beviset.

Text: • 2014-05-30 Uppdaterad 2014-05-30
TV: Sven Yrvinds tips till ett extraordinärt båtliv
TV: SSRS övning med livflotte
TV: Så åkte man vattenskoter i Swinging London

Drömmer du om att långsegla men saknar både båt och budget? Det behöver inte vara kört för det. Patrik Holmberg hade länge velat sticka ut på långsegling, men inte kommit till skott. Han har själv båt, en Maxi 77, som han seglar med i Mälaren och i Stockholms skärgård, men han drömde om en längre resa till varmare länder. Men hur komma i väg?

För Patriks del började äventyret vid en vanlig semestersegling i Stockholms skärgård. Han pratade med en båtgranne i en naturhamn som hade erfarenhet av långsegling och berättade om sina planer, planer som innefattade väldigt många utmaningar på vägen till världshaven, till exempel att hitta en bra båt och utrusta den. Hans nyfunne vän i grannbåten satte honom dock på ett annat spår.

– Åk bara. Planera inte för mycket sa han, berättar Patrik.

Det fick honom att börja tänka i lite andra banor, han gick med i Oceanseglarklubben och började följa diskussionerna på deras forum och fick där kontakt med en man som seglade en Fortissimo 33 i Karibien och som behövde en gast tämligen akut. Fortissimoskepparens vän ombord hade brutit en arm i en gipp och han behövde hjälp för att segla vidare mot Europa.

Patrik tog tjänstledigt från jobbet och tog ett flyg till Karibien och mönstrade på. Ett par veckor senare hade de nått Bermuda och Patrik tackade för sig och mönstrade av Fortissimon. I stället fortsatte han resan mot Europa med en 47-fots Beneteau Oceanis. Båtens ägare var en 75-årig sailor från Storbritannien med många atlantöverfarter bakom sig, så seglingen skulle knappast bli någon svår sak.

Men efter någon veckas segling från Bermuda fick plötsligt skepparen en besvärlig hosta. Konstigt tyckte han själv, han hade aldrig varit sjuk i hela sitt liv och något som liknade hosta hade han aldrig upplevt. Det som började som en skön havsseglats utvecklade sig sedan till en resa med stora problem.

– Vi befann oss 8 dygns segling från Bermuda, mitt i Atlanten och han blev bara sämre och sämre, han hade andningsproblem och hela kroppen svullnade upp. Dessutom hamnade vi i utkanten av ett extremt lågtryck och tvingades segla bidevind i stormvindar, berättar Patrik.

De befann sig då tre dygn från Azorerna och skepparen kunde knappt andas. De tog sig dock fram till Azorerna och den brittiske skepparen blev inlagd på sjukhus direkt.

– Läkaren sa att hade han en virusinfektion i hjärtmuskeln och hade han inte fått vård hade han överlevt högst två dagar till.

Plötsligt befann sig Patrik ensam och utan båt på Azorerna och han började fundera på att flyga hem när han råkade få syn på en lapp. “Crew wanted” stod det, och när han såg vilken båt det var så kunde han inte låta bli, det var en otroligt vacker 112 fot lång ketch som heter Signe.

Att han trots seglingen med den dödsjuke skepparen, seglade vidare är ingenting han ångrar.

– Att stå vid rodret på Signe, som förutom att det är ett vackert fartyg också seglar otroligt bra, var fantastiskt.

De såg valar och delfinerna leka runt båten i solnedgången, allt var precis så enastående som segling kan vara när det är som bäst.

– Det var så att man fick nypa sig i armen, ‘händer verkligen det här’, säger Patrik.

Han seglade med båten till Gibraltar och flög därifrån tillbaka hem. Flygbiljetten hem betalade Signes skeppare som tack för hjälpen.

Efter två månader med tjänstledigt återvände Patrik till sitt jobb med fantastiska minnen efter sina seglingar, men med ett ganska litet hål i plånboken. De två månaderna inklusive flygbiljetter, mat och allt hade kostat honom mindre än 20 000 kronor, varav det mesta gick åt till flygbiljetten ner till Karibien från Sverige.

Men vad krävs då för att man ska vara gångbar som crew ombord på båtarna?

– Absolut viktigast är att man är socialt smidig och samarbetsvillig. Du måste kunna vakna med ett leende klockan fyra på morgonen och ställa dig vid ratten när det är din vakt.

På frågan om man måste vara en otroligt duktig seglare svarar Patrik ett tveklöst: Nej! Även om han själv har seglat en hel del så är det mest med den lilla Maxin i skärgårdsmiljö, den längsta seglingen före Atlanten var till Gotland.

Var han aldrig rädd?

– Nej, men man blir ödmjuk när vågorna är 5–7 meter höga, eller när 50–100 meter långa havsdyningar rullar in. Vid ett tillfälle slogs jag av att vi befann oss 900 sjömil från närmaste land och att det var tre kilometer djupt under oss.

Patrik ser egentligen inga hinder för någon som vill ge sig ut på samma sätt som han själv gjort, möjligen om man lider av någon allvarligt kronisk sjukdom. Man kommer ju att befinna sig långt från civilisationen.

Den kanske viktigaste förberedelsen ligger enligt Patrik på det psykologiska planet.

– Man blir totalt nedkopplad från omvärlden under flera veckor och det kan vara ganska ensamt att sitta själv under stjärnorna och styra i natten. Man får bli kompis med sig själv, säger han.

Enligt Patrik finns det hur mycket möjligheter som helst att ge sig ut.

– Det finns många pensionärspar som behöver ett par extra händer under sina jordenruntseglingar, många av dem är svenskar, och det finns massor med leveransseglingar mellan Europa och Karibien beroende på var säsongen är.

Han tycker att det är ett bra alternativ till tågluffning eller backpackerresa för den seglingsintresserade. Det finns flera sajter på nätet, det är bara att söka på crew wanted eller crew for hire för att hitta en ingång, det finns också grupper på Facebook för dem som letar besättning.

Skulle han själv kunna tänka sig att ge sig ut igen?

–Absolut, jag skulle kunna göra om det i morgon.


Text: • 2014-05-30
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top