150973.jpg

Artiklar

Test: Ryds 568 GTS

Här bjuder vi på ett test från 2009 av en verklig folkbåt. Ryds 568 GTS tillverkas inte längre, men är ett utmärkt köp begagnat.

Text: Redaktionen • 2014-09-09 Uppdaterad 2021-06-09
TV: Vi kollar in Arronet 24 5 SXO
TV: Vi kollar in Paragon 25 Ranger
TV: Vi testar Nimbus 21 Nova
TV: Vi testar öppna Axopar 28
Test: Ryds 568 GTS Test: Ryds 568 GTS Test: Ryds 568 GTS

Test: Ryds 568 GTS

Skrovet gör båten. Det är en sanning som stämmer bra med Ryds 568 GTS. Vi tog en provtur med den populära modellen för att se vad den går för.

Det är svårt att sätta fingret på vad som skiljer ett lyckat skrov från ett mediokert. Det är inget som går att urskilja med blotta ögat. Först när skrovet får möta vattnet och vågorna känns det om konstruktören lyckats med modellen. Bottenvinkeln, längden och bredden måste harmoniera med det flyktiga underlaget. Har konstruktören inte träffat rätt blir körningen krävande. Du får parera båtens beteende med powertilten för att undvika att den skär ner i vågorna med fören eller gräver sig fast i aktern.

Ryds modeller med sifferkombinationen 568 och 18 har alla samma lyckade skrov. Det är en vidareutveckling av skrovet till 550 GTS och 550 DC. Det nya 568-skrovet bildar plattform till modellerna GTI, GTS, DC, 18 GTS och 18 DC. De två sista anges i fot istället för meter och levereras med inombordare istället för utombordare. Och det känns som en väldigt vettig strategi. Varför ändra på något som funkar? Det är bättre att förändra i överbyggnad och interiör och använda samma plattform. Mannen bakom de olika interiörerna är den mångårige medarbetaren på Ryds John HV Lindblom.

En riktig svenssonbåt

Vi tittar närmare på en Ryds 568 GTS med en 115 hästars Mercury hängande i aktern. Det första jag lägger märke till när jag kliver ombord på båten är det inbyggda peket och den rejäla pulpiten i fören. Här kan både farfar och lillkillen på ett lätt och säkert sätt gå på båten. Ett inbyggt trappsteg på insidan underlättar också bordningen. Väl på båten kan passagerarna välja mellan att slå sig ner på den inbyggda u-formade sittplatsen i fören eller den lite mjukare soffan i aktern. Det finns även två lite skönare stolar som går att ställa i alla led vid mittkonsolen. Totalt kan man få med sex passagerare på båten. Är gastarna av mindre modell är det möjligt att klämma ner någon mer i fören. Friborden är föredömligt höga för oss som är småbarnsföräldrar och vill ha kvar ungarna i båten. Men jag efterlyser någon form av hinder i aktern, där det är alltför enkelt att kliva ut i vattnet vid sidan av passagerarsoffan och motorn.

Stuvutrymmena under durken och sittbänkarna i fören är vad vi kan förvänta oss i den här storleken av båt. Men under soffan i aktern finns ett rejält utrymme där du kan stoppa ner en mindre EU-moppe om du vill. Vid förarplatsen sitter reglagen där jag vill ha dem. Det är överskådligt och lättmanövrerat. Här finns även utrymme för en plotter. Helhetsintrycket av interiören är förnuftigt utan överdåd.

Provtur utan överraskningar

Vi provkör båten under ganska behagliga förhållanden. Vågor och vind ställer inga större krav på båten och det känns inte rätt att kalla vår utflykt för ett riktigt test. Däremot kan jag snabbt konstatera att båten ligger väldigt säker i sjön. Det känns som att sitta bakom ratten på en gammal hederlig Volvo 240. Inga överraskningar. Trots tvära girar i hög fart biter den fast bra i vattnet.

Ryds har varit kungar på segmentet styrpulpetbåtar under 2000-talet. På bara några år har man mångdubblat omsättningen. Nu har visserligen framgångsvågen bromsats något av den finansiella krisen men det är troligen en tillfällig svacka. Ryds båtar har ett koncept som är tilltalande för många som söker ett enklare båtliv. Med styrpulpetbåt får du tillgång till sjön utan några större krav på avancerade förkunskaper eller underhåll. Det är bara att vrida på nyckeln och köra. Allt från fritidsfiskare till barnfamiljer kan hitta sin egen favorit i Ryds modellprogram. Många väljer en 568 och det är ett klokt val. Jag skulle vilja ge båten ett helhetsomdöme som trygg och lättkörd samtidigt som den är rolig att köra.

För några år sedan var jag hemma hos konstruktören John HV Lindblom i hans villa i Åsa söder om Göteborg. Vi ägnade en hel dag åt att prata skrov. Tanken var att det skulle bli en artikelserie i Praktiskt Båtägande. Men ju mer vi fördjupade oss i ämnet desto svårare var det att hitta någon bra avgränsning.

Det är en hel vetenskap som ligger bakom ett lyckat skrov, och det är inte helt lätt att samla ihop alla paramet-rar till några lättförståeliga tidningsartiklar. Jag funderar fortfarande på hur vi ska få till den där serien. Tills vidare får det räcka med att ett bra skrov ger sig tillkänna i vattnet. Och Ryds 568 GTS har ett skrov som du kan lita på. Modellen är ett mycket bra alternativ för den som är ute efter det enkla båtlivet.

Av: Text: Samuel Karlsson Foto: Philip Pereira dos Reis


Text: Redaktionen • 2014-09-09
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top