150930.jpg

Artiklar

Så förlänger du livslängden på seglen

Använd alltid segelkapell när du ligger förtöjd. När seglet är beslaget, låt det inte utsättas för fukt någon längre tid. Och rata motorgång med fladdrande segel. Det är några tips för att kunna öka seglens livslängd med flera år. Artikeln är tidigare publicerad i Praktiskt Båtägande 2010.

Text: Redaktionen • 2015-01-12 Uppdaterad 2015-01-12
Så budgetmålar du din lilla båt
TV: Så vinterförvarar du i sjön
TV: Praktiskt Båtägandes polerskola

Urban Paulin på Segelhuset menar att det finns en klar koppling när det gäller segelskötsel och seglets livslängd:

– Segel som rullas in eller förvaras i segelsäck med fukt orsakar jordslagsliknande fläckar. Fläckarna försvagar inte seglet, men det ser fult ut. Mindre mögelfläckar kan man försiktigt ta bort själv med hjälp av lite klorinlösning, säger Urban Paulin.

Värstingen när det gäller att förstöra segel är att under motorgång och motvind köra med fladdrande segel.

– Om ett nytt storsegel i hård vind fladdrar i 20 minuter kan det motsvara fem års användning. Mest stryk tar seglets akterlik, som bokstavligen förlorar sin styvhet, medan seglets mastlik inte påverkas så mycket, säger Mikael Olesen, delägare på segelmakaren UK Syversen.

Laminatdukar är känsliga för så kallade mikrovibrationer vid akterliket. De här vibrationerna kan vara svåra att upptäcka eftersom de inte behöver ge ifrån sig något ljud. Rorsman kan eliminera mikrovibrationerna med rätt skotning eller genom att justera seglets snörplinor.

Stefan Haraldson på båtmäklaren Maxibryggan:

– Solens UV-strålar påverkar segeldukar negativt. Många seglare slarvar med att använda segelkapell, framför allt genua-kapell, när de lägger till vid en natur- eller gästhamn, säger han.

Om man har rullgenua bör man släppa på genuafallet när man inte seglar. Likaså gäller det att släppa på bomuthalet och cunninghamen när man inte seglar. Gör man inte det står seglet i spänn hela tiden och det förstör formen i seglet.

När man beslår segel, eller vid segelvikning inför en vintersäsong, bör man undvika att få vecken på samma ställe.

Flitiga semesterseglare bör varje höst även lämna in seglen för en översyn, så att de kan repareras innan det blir en större skada. Man kan också montera slitskydd på de ställen där spridare och mantågsstöttor kan orsaka nötskador. Vid stagvändning ska man se till att genuan inte trycks in mot vantspridaren. Om du får saltvatten på seglen gäller det att efter förtöjning spola av dem med sötvatten.

Av: Johan Cooke


Text: Redaktionen • 2015-01-12
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top