150878.jpg

Artiklar

Scanmar 33 var före sin tid

Ett tiotal år efter att Rolf Magnusson ritat storsäljaren Albin Ballad lämnade Scanmar 33 hans ritbord. Scanmar hade alla rätt 1980. Med 30 år på nacken är det mesta fortfarande helt rätt. Artikeln publicerades först i Praktiskt Båtägande 2010.

Text: Redaktionen • 2015-02-06 Uppdaterad 2021-06-09
Bilder: Klassiska America's Cup-båten Endeavour till salu
Fullt ställ med Carrera Helmsman
Guide: Så seglar du i Thailand
Hyr båt och njut av båtlivet på Mallorca

I slutet på 1960-talet ritade Rolf Magnusson Joker S30. I händerna på rätt skeppare visade sig Joker vara ett ess på kappseglingsbanan. Eftersom Albin Marin kände igen en succé när de såg den var de inte sena att skynda till undsättning när varvet där Joker byggdes inte klarade att möta efterfrågan. Albins intåg på arenan betydde mer än dekaltrimning. Rolf Magnusson fick i uppdrag att putsa till konstruktionen och vid återlanseringen var Joker omdöpt till Albin Ballad.

Tio år efter Balladens tillkomst fick Rolf Magnusson ett uppdrag från Nils-Erik Olofsson och Scanmar Boats att rita en uppföljare till deras storsäljare Compis 28. Resultatet av hans ansträngningar vid ritbordet – Scanmar 33 – låg helt rätt i tiden.

Håller än idag

En dag i början av juli begav sig PB till Fjällbacka – den plats i Bohuslän som med största sannolikhet kan stoltsera med flest fiktiva mord per capita. Av deckardrottningen Camilla Läckberg såg vi inte ett spår. Men vid en av de välfyllda bryggorna i gästhamnen fann vi Scanmar 33:an Naviculare.

Det råder fortfarande ett stilla lugn kring Ingrid Bergmans torg i denna arla timma. Efter hand som solens värmande strålar letar sig över kanten på klipporna som omger torget och hamnen är det allt fler festprissar som vaknar till liv. Gårdagskvällens rumlande i den bohuslänska pärlan kräver sina offer.

Scanmar 33 var före sin tid

 

– Vi köpte båten på våren 2006, så det här är vår femte säsong, berättar båtens ägare, Börje och Elisabeth Grentzelius, samtidigt som kaffet kommer på bordet i den rymliga sittbrunnen.

Tidigare hade Börje och Elisabeth en Maxi Fenix som de var väldigt nöjda med. Men döttrarna blev äldre och sedan ett par år tingar även barnbarn plats ombord, och de behövde helt enkelt en större båt.

– Jag hade några kriterier. Det skulle vara 7/8-dels rigg. Det skulle vara akterruff, och inte med nedgång utifrån, det ville vi inte ha eftersom det stjäl plats i sittbrunnen. Och så skulle det gärna vara rattstyrning, säger Börje.

Få tänkbara alternativ

Med den upprättade önskelistan framför ögonen påbörjades sökandet. Rätt snart stod det klart att det inte fanns någon uppsjö av 32-33-fotare som uppfyllde deras kriterier.

– Nej, jag vet inte om det blev så mycket att välja på, skrattar Börje. Men när vi hittade Scanmar 33 fastnade jag direkt. Och så tycker jag att den är rätt snygg också.

Scanmar 33 är inte direkt ovanlig men inte heller någon dussinbåt. Av de cirka 500 båtar som tillverkades vid Bröderna Börjessons varv i Bjästa gick ungefär hälften på export.

– Den här båten är av 1987 års modell, men den är levererad i september 1986. Om man kollar så har båten alla de attribut som fanns på 87:orna, vilket var sista året de tillverkades, säger Börje, som tippar att deras båt är en av de sista som stannade i Sverige.

Scanmar 33 var före sin tid

 

Scanmar 33 såldes aldrig i halvfabrikat. Eftersom samtliga båtar är byggda på varv betyder det att det är tidigare ägares skötsel och omsorg som avgör skicket snarare än den första ägarens skicklighet med såg och skruvdragare. Och byggkvaliteten är det inget fel på.

– Båten är ändå rätt så gammal nu, men det är inget som går sönder, flisar eller fransar sig, säger Börje och får medhåll av sin fru.

– Det är rejält, det är absolut ingen dålig kvalitet på lådor och dörrar. Inredningen känns stabil.

Lätt att stuva

Utöver lådor och hyllor i pentry och salong finns det gott om stuvutrymmen. Det är inga problem att få med sig allt som behövs för ett par veckors semester. Och är det gäster med ombord så ryms deras prylar också utan problem, konstaterar Elisabeth.

– Framför allt är stuvutrymmena i förpiken jättestora, de sväljer hur mycket som helst.

Scanmar 33 var före sin tid

 

Det första intrycket av Scanmar 33, både in- och utvändigt, är att den känns väldigt okonstlad. Det är liksom inga krusiduller – från de första stegen på det lättillgängliga fördäcket via klivet ned i sittbrunnen och vidare ner i båten. Trappan ned i ruffen är bred med stabila steg och inredningens disposition bjuder på få överraskningar. Allt finns – och på “rätt” plats.

När båten kom i familjens ägo 2006 så var den enligt Börje “använd men inte underhållen”. Sliten är fel ord, för det fanns potential att till priset av idogt arbete få puts och studs på grejerna.

– Nu är allting iordninggjort utvändigt. All löpande rigg är bytt och samtidigt tog vi bort all vajer. Det behövs inte idag när det finns så bra tampar. Jag har också polerat upp plasten och fått ordning på och slipat all teak. Sedan har vi ny sprayhood, bomkapell och nytt sittbrunnskapell, säger Börje.

Bra plastarbete

Hela skrovet är med andra ord väl nagelfaret utvändigt. Börje har inte funnit några tendenser till böldpest eller andra åldersrelaterade skador i glasfibern. Ett generellt omdöme om Scanmar 33 är att modellen har för klen bottenstruktur med för få bottenstockar, vilket resulterar i så kallad svajköl.

– Det där är ett rykte som Scanmar 33 har fått dras med. Det var visserligen ett problem med svajköl på de två första årsmodellerna. Men sedan, när det uppdagats, åtgärdade man det på varvet och på den här båten är det inga problem med svajande köl. Det är stabila stockar hela vägen ned. Tyvärr finns det många som uppfattar saken som att det är ett problem alla Scanmar 33 dras med, men det stämmer inte.

I de första årsmodellerna satt det en Volvo Penta på 23 hästkrafter. Men från och med 1984 är det en trecylindrig Volvo Penta 2003 på 28 hästkrafter. De extra hästarna gör gott, konstaterar Börje Grentzelius.

– I hamn är det lite problem att backa. Hon måste ha lite skjuts för att rodret ska ta. Det problemet hade jag inte med Fenixen, som styrde direkt så fort hon rörde sig. Och det tog ett tag att lära om eftersom jag var så bortskämd med Fenixen. Med den båten vågade vi gå in vart som helst och bara vända. Annars tycker jag vår Scanmar är stabil att gå in med i hamn. Just att det är en stor maskin, man kan skicka till och det händer något direkt.

Interiör
Tål att tittas på

Utvändigt är Scanmar 33 en typisk 1970-talskonstruktion. Inredningen däremot följer i princip samma mönster som en båt från innevarande decennium.

Scanmar 33 har stämplats som en flytande sommarstuga för båtägare som när seglarambitioner. Börje Grentzelius skrattar gott samtidigt som han plockar fram ett vältummat test från 1980-talets början som följde med båtens övriga dokumentation, som fastslår just det.

– Det stämmer rätt bra än idag, tycker jag. Den seglar väldigt gôtt i alla fall, säger Börje.

– Det är en bra seglare och en bra bobåt, fyller Elisabeth i.

Scanmar 33 var före sin tid

 

Skrovet, som är byggt i sprutat enkellaminat och mäter 3,30 meter där det är som bredast, har en för tiden traditionell design. Det spetsiga förskeppet ger en stadig och stabil gång i sjön medan bredden akteröver ger en generös volym i salongen. I det vinklade pentryt går det utmärkt att ta stöd med ryggen mot trappan för matlagning under gång.

Toalettens placering, direkt vid trappan, får positiva omdömen – särskilt de dagar då väder och vind blöter ner sjökläderna. Över lag har de svårt att hitta några svaga punkter på sin båt.

– Kanske saknar vi garderober i förpiken. Men annars är salongen bra planerad. Totalt sett är den bra, säger Börje.

– Det är ingenting som jag känner att jag vill ändra på eller som jag skulle vilja ha annorlunda om vi köper en annan båt, säger Elisabeth.

Scanmar 33 var före sin tid

 

– Lite mer plats inunder här, fortsätter Börje, med en gest mot durken i sittbrunnen, skulle man kanske önska sig. Men så länge man orkar krypa så går det att ta sig in där.

– Och den dag man är så stel att man inte klarar det längre får man börja sova i förpiken i stället, säger han med ett skratt.

Det Börje åsyftar är det faktum att akterruffen i Scanmar 33 är placerad inunder hela sittbrunnen. Entrén sker genom en dörrlös öppning i akterskottet. För att ta sig in i akterruffen, där det inte är ståhöjd men gott och väl sitthöjd, måste man kröka rygg ordentligt. Och nog finns det mål och mening med denna färd, för vid målet bjuds det nattlång rast i en king size-bädd i hela båtens bredd.

Scanmar 33 var före sin tid

 

Det finns ytterligare fem kojplatser i båten – två i förpiken och tre i salongen.

– Vi saknar en dyna, men om man sänker bordet i salongen kan man bädda för två där och sedan finns det en koj till på andra sidan, säger Börje.

Inredningen i Scanmar 33 är tillverkad i mahogny. Snickeriarbetet är gediget med bra passform på alla skåp och luckor.

– Det finns gott om förvaringsmöjligheter i hela båten. Förpiken inrymmer två kojer med stuvfack under “som sväljer hur mycket som helst”.

När mat-och-sovklockan indikerar att det är matdags går det – genom en fiffig kombination med bordsskivorna i salongen och sittbrunnen – utan problem att duka upp till middag för ett korplag i fotboll.

Riggen, som vilar på kölen, naggar lite av framkanten i bordet men är placerad vid sidan av passagen fram till förpiken.

Exteriör
Som båtar såg ut förr

Enklare kan det knappast bli. Med alla fall neddragna i sittbrunnen, självslående fock och alla övriga tampar inom räckhåll för skepparen så seglar hon sig nästan själv.

Ratt eller rorkult? En inte helt okomplicerad fråga som ofta delar seglare i två läger. För Börje Grentzelius del, som inte vill ta ställning för något läger, var det rent praktiska överväganden som fick honom att överge rorkult för ratt.

Scanmar 33 var före sin tid

 

– Det var en omställning i sig. Första året styrde jag konsekvent åt fel håll. Det som avgjorde saken var att jag ville ha utrymme för en plotter intill mig när jag styr och det är svårt med rorkult. Därför fick det bli en båt med ratt.

I den inte speciellt rättvisa jämförelsen med Maxi Fenix konstaterar Börje och Elisabeth att det är betydligt “torrare” att segla Scanmar 33. Den drygt fem ton tunga 33-fotaren går mycket tyngre och stabilare i sjön än Maxin, som blev blöt så fort det gick lite vågor.

– Här har man lite mer tryck och lite mer längd. Det är den stora fördelen tycker jag, säger Börje.

Skillnaden mellan båtarna märks under segel och den blir ännu tydligare för motor.

– I vår Fenix var det en väldigt liten maskin, bara 7 hästar. I den här är det 28. Och det gör stor skillnad. Var det lite blåst eller motsjö så stannade Fenixen nästan. Med den här båten märks inte det, den bara trycker på.

Till årets sommar har de uppgraderat segelgarderoben med ett nytt storsegel. Det gör också stor skillnad.

– Det känns direkt, det blir ett helt annat tryck i riggen, säger Börje,

7/8-delsrigg var ju också en detalj som var viktig i valet av båt. Det förklarar Börje med att han inte vill ha för mycket duk att förflytta fram och tillbaka över fördäck. Med ett mindre försegel blir båten på köpet mer lätthanterlig.

Scanmar 33 var före sin tid

 

Förstavalet i segelgarderoben är givetvis genuan på rulle. På fördäck tronar annars en skena som möjliggör segling med självslående fock. Notera möjliggör. När självslående fock kommer på tal börjar Elisabeth Grentzelius först fnittra för att sedan bubbla av skratt.

– Många tycker att det är kanon – att inte behöva skota själv – med självslående fock. Men jag ser inget problem med det. I och med att den är konstruerad så att vinscharna sitter så långt bak så når jag allting från ratten. Jag kan skota både storen och genuan därifrån. Och jag har seglat så pass mycket att jag gärna vill ha lite koll. Jag ser gärna själv till att grejerna används rätt. Men så har jag kappseglat i 15 år också. Elisabeth tycker nog att jag kappseglar jämt, säger Börje. Skrattande erkänner han att det finns ett visst mått sanning i det.

Frågan hur Scanmar 33 står sig mot likvärdiga båtar i samma storleksklass bemöter Börje själv med ett garv:

– Det är ingen som har seglat om mig ännu. Skämt åsido, det är inte så att vi ligger och jagar, men ser jag en båt som seglar ifatt oss så börjar jag ju kolla i riggen vad jag gör för fel.

Scanmar 33 var före sin tid

 

Eftersom akterruffen stjäl allt utrymme under sittbrunnen finns det inga stuvfack i de längsgående tofterna. I gengäld finns det ett stuvutrymme modell större längst bak i aktern.

– Jag kan alltså krypa ned och sätta mig där och om jag vill kan jag stänga om mig också. Så stort är det, säger Börje. Det är underbart, det är bara att trycka ned grejer där.

Av: Text och foto Thomas Hyrén

Faktaruta

Scanmar 33
Längd: 10,10 meter
Längd i vattenlinjen: 8,30 meter
Bredd: 3,30 meter
Djup: 1,75 meter
Deplacement: 5 000 kilo
Stor + genua: 63 kvm
Masthöjd: 15,30 meter
LYS-tal: 1,13
Vatten: 120 liter
Bränsle: 40 liter
Motor: Volvo Penta MD 11C, 25 hk
Kojplatser: 6
Konstruktör: Rolf Magnusson
Tillverkare: Scanmar Boats/Bröderna Börjesson, Bjästa
Tillverkad: 1980-1986
Antal tillverkade: Cirka 500
Rolf Magnusson har också ritat Albin 79, Albin 57,
Joker, Albin Ballad, Mamba 34 och Gambler 35.

Scanmar 33 var före sin tid Scanmar 33 var före sin tid Scanmar 33 var före sin tid

Scanmar 33 var före sin tid Scanmar 33 var före sin tid Scanmar 33 var före sin tid Scanmar 33 var före sin tid Scanmar 33 var före sin tid Scanmar 33 var före sin tid Scanmar 33 var före sin tid


Text: Redaktionen • 2015-02-06
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top