1053107.jpg

Artiklar

Krönika: Se till att lära dig använda powertrim

I nummer 5 av Vi Båtägare 2015 kör vi extremt uttrimmat med nya Rupert R5 och R6, två balla ribbar. För att de ska lyfta ordentligt och gå riktigt fint krävs att du trimmar ut rejält. Men denna enkla konst, att trycka på en knapp så att motorn fälls ut några grader när du är uppe i planande fart, verkar vara något som många inte känner till.

Text: Max Carlgren • 2015-04-13 Uppdaterad 2015-04-13
TV: Vi testar nya XO 250 – och är imponerade
Krönika: Det har gått inflation i hästkrafter
TV: Expertens tips för att möta vågor med motorbåt
TV: Här kör de rakt in i den brytande vågen

Jag har åkt med många mindre vana båtförare och gemensamt för dem är att de ofta kör helt intrimmat hela tiden. Visst, det gäller säkert inte dig som läser, förmodligen är du en van förare som vet att båten släpper och går högre när du trimmar ut. Och att du oftast ska köra intrimmat i medsjö för att klyva vågorna. Men tänk gärna på det i sommar när du är ute på sjön, ofta kan man se det på gångläget, båtar som ska gå plant och fint åker runt med nosen nere i sjön.

Det går trögt och kostar mera soppa, inte bra på något sätt. Jag har åkt med folk i deras ribbåtar och fått visa dem att med ett tryck på powertrimmet går plötsligt båten många knop snabbare. Och jag har varit på båttester, främst i andra länder, där testförare kämpat med att få upp stora båtar i plan med drevet helt uttrimmat eftersom föraren innan inte trimmade in när han stannade.

Det förvånar mig lite, för de flesta motorbåtar har tre saker som påverkar framfarten, ratten, gasreglaget och trimknappen. Själv är jag sådan att jag testar alla knappar och spakar som finns, och att man inte varit på trimmet på en båt man haft i flera år förvånar mig. Kanske har man inte fått en genomgång av båten när man köpte den, kanske vågar man inte vara där och peta utan håller sig till ratten och gasen. Men jag har också upplevt raka motsatsen, jag tog med vår formgivare och lät honom köra redaktionsbåten en heldag. Han är van motorcykelförare men var vid tillfället fullständig rookie i motorbåt. Han fattade direkt vad som hände när han trimmade ut och jämförde det med känslan av att köra hoj, hur allting stämmer bättre med motorn uttrimmad. Så jag ger mig själv och er läsare en uppgift till sommaren: se till att lära någon som kör på nosen hur man använder trimmet. Inte för att det måste gå fortare. Utan för att det alltid är bättre att förbruka mindre soppa.


Text: Max Carlgren • 2015-04-13
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top