Artiklar

TV: Vi kollar in nya Viggo C8

Viggo C8 är en värsting inom hyttbåtssegmentet. Den bygger på samma skrov som Viggo X8 som kom förra året. Tanken är att du ska kunna färdas tryggt i riktigt hög fart.

Text: Redaktionen • 2015-09-18 Uppdaterad 2021-06-09

Bilder: Här är nya Viggo C8

TV: Vi testar Viggo X8 i 58 knop

Från årsskiftet kommer du att -kunna få både X8 och C8 med Mercurys nya 400-hästare. Viggo har sett till att akterspegeln kommer att klara denna jättemotor. Tillverkarens tester av X8 med 400-hästaren visar att du får ut någon knop till på maxfart jämfört med Yamahas 350-hästare. Toppfarten kanske inte är det mest intressanta, utan snarare ballhetsfaktorn att ha en utombordare på 400 hästar.

Viggo har alltså tagit skrovet från X8 och satt på en hytt. Den är utrustad med två rejäla stolar för förare och en passagerare/navigatör. Stolarna är dämpade och ger bra stöd i sidled. Bakom finns två soffor för passagerare, med ett ilägg framför dörren ryms fyra personer i baksätet.

Hytten känns rymlig, mycket tack vare stora takfönster och rejäla sidorutor. Trots det har man lyckats behålla det stora fördäcket och utöver det även fått till ett akterdäck. Det är inte jättestort men det gör att båten är lätt att hantera vid tilläggning och det går lätt att ta sig ombord även från aktern. Eller upp i båten om du tar ett dopp. Till fördäcket kommer du genom en rejäl dörr som fälls uppåt och låses med rejäla handtag.

Tillverkaren har jobbat mycket med ljudisolering inne i hytten. Det är alltid en utmaning när du bygger hyttbåtar i aluminium, eftersom motorljud och skrovljud lätt fortplantar sig och förstärks in i hytten. Viggo C8 är utrustad med bullerdämpande material på alla väggar och i taket. Det gör att det nästan känns som att sitta i en radiostudio. Ljudet är dämpat och sugs nästan in i väggarna. Priset ligger på cirka 1,4 miljoner kronor.

 


Text: Redaktionen • 2015-09-18
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top