Artiklar

TV: Miss America IX var först över 100 mp/h

Under 20-30-talet så var det USA som var landet att bege sig till om man gillade snabba båtar. Gar Woods Miss America-båtar hör till de mest klassiska och 1931 var han först med att passera drömgränsen på 100 mp/h.

Text: • 2015-10-22 Uppdaterad 2021-06-09
TV: Miss America IX var först över 100 mp/h
De fyra V12 Packardmotorerna på sammanlagt 7200 hästkrafter på Gar Woods sista båt Miss America X.

TV: Här bärgas superträbåten SVERIGE

Historien om den svenska superbåten SVERIGE och drömmen om 100 knop

Garfield Wood, eller som han kom att kallas Gar Wood, var en av de främsta konstruktörerna och förarna av träbåtsracers under den gyllene eran under 20-30-talet. 1916 köpte han sin första racingbåt Miss Detroit som han efter ombyggnationer lyckades få upp världsrekordfarten 74, 8 mp/h (65 knop). 

Gar Wood hade gjort sig en förmögenhet på en uppfinning som gjorde det lättare att lasta kol på tågvagnar. Med friheten pengarna innebar, hade han fått smak på racingbåtar och världsrekord. I början av 20-talet använde Wood sina båtar åt att tävla mot tåg. Den något okonventionella tävlingsformen gick dock strålande och han slog bland annat ett tåg på sträckan Miami till New York, men med den blygsamma marginalen tolv minuter. 

Med sina båtar som efter 1920 alla fick namnet Miss America, prenumererade han på den i racingsammanhang tunga titeln Harmsworth Trophy. Loppen kördes nästan alltid på hemmaplan i Detroit river och slutade nästan alltid med vinst för Gar Wood. 1931 hade en miljon åskådare samlats för att se Gar tävla med Miss America IX och vinna mot sin bror George i Gars gamla båt Miss America VIII. Med i tävlingen var också den irländske fartfantomen Kaye Don. Gar var först över mållinjen då den hårde konkurrenten Kaye Don kraschat under loppet, men eftersom Gar hade tjuvstartat gick vinsten denna gång till brodern.

1931 var trots den försmädliga förlusten ett år Gar Wood skulle minnas med glädje. då han med Miss America IX inför tävlingen på Detroit river äntligen lyckades komma över drömgränsen på 100 mp/h (87 knop). I rekordbåten satt två V12:or från Packard på 2800 hästkrafter. Under de här åren tävlade Gar mot Kaye Don och hans Rolls Royce-drivna Miss England II om att slå nya världsrekord. En månad efter Gars världsrekord, svarade Kaye Don med att köra i hela 110 mp/h på Gardasjön i Italien. Kraftmätningen den emellan tog dock slut när Gar lyckades komma upp i 111 mph. När USA drogs in i andra världskriget tog marinen motorerna från Miss America IX och använde dem som förebild för motorer till snabba patrullbåtar i kriget mot Japan. 

TV: Miss America IX var först över 100 mp/h
Gar Wood i sin racermundering.

När man i Sverige 1929 ritade racingbåten SVERIGE så var det just Gar Wood man ville försöka klå. Av de planerna blev det tyvärr inget då den ekonomiska krisen gjorde att bygget av SVERIGE fick vänta 80 år. Tyvärr sjönk ju SVERIGE i somras när hon visades upp under Powerboat Weekend på Sandhamn. 

Den ekonomiska krisen påverkade även Gar Wood och Miss America X som stod klar 1932 blev Gar Woods sista racingbåt. Det här var ett monster med fyra V12:or från Packard på sammanlagt 7200 hästkrafter. Med Miss America X kom han upp i nya och för honom slutgiltiga världsrekordtiden 124,8 mp/h (108 knop). 1947 slutade hans firma att helt att tillverka båtar. Resten av sitt liv ägnade han sig åt att bygga långsamma trygga lastbilar. 

Miss America IX finns fortfarande kvar, men motorerna har bytts ut till chevrolet och har nästan bara en tredjdedel av sina hästkrafter kvar. Men motorerna vrålar fortfarande bra, vilket man kan höra i de här filmerna. 

 I den här filmen ser vi Gar Wood vinna Harmsworth Trophy mot Kaye Don 1932 med sin sista racingbåt Miss America X. 

Bilder: 75-åriga Thunderbird har dubbla V12:or på 3000 hk


Text: • 2015-10-22
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top