1198162.jpg

Artiklar

10 bästa tipsen för ett lyckat begagnatköp av aluminiumbåt

Aluminiumbåtarna fortsätter att öka i popularitet, vilket innebär att det nu också finns ett digert utbud av begagnat. Några saker skiljer sig dock från att leta efter den begagnade drömbåten i plast. Så här ger vi dig några bra tips på vägen mot ett lyckat begagnatköp av aluminiumbåt.

Text: Praktiskt Båtägande • 2015-12-14 Uppdaterad 2021-06-09
Tipsen är ett utdrag från ett längre tema om aluminiumbåtar i tidningen Praktiskt Båtägande nummer 13-2015.
 
1. Korrosion är en mäktig fiende. Se upp för felaktigt monterad elektronisk utrustning och felaktiga material i bland annat skruvar (ska vara i syrafast stål, inte vanliga rostfria) och genomföringar (ska vara gjorda i aluminium eller plast, inte i brons)
2. Välj hellre en olackad än en lackad båt. Vatten kan tränga in bakom lacken och starta en korrosionsprocess.
3. Aluminiumbåtens svagaste punkt är under vattenytan, så där vill man ha så få genomföringar och fastskruvade saker som möjligt. Kan vara värt att titta efter inför köpet.
4. Aluminiumbåtar är en favorit hos yrkesfolk. Tänk på att en yrkeskörd båt förmodligen levt ett hårdare liv än en fritidsbåt.
5. Provkör alltid. En aluminiumbåt kan upplevas som mer bullrig än en plastbåt och det kan skilja mycket mellan tillverkarna hur man jobbar med ljudisolering.
6. Vad ska du ha båten till? Vissa tillverkare satsar på smala, snabba skrov. De kan upplevas som något rangliga. Inte optimalt om du ska köra med mycket last. Ytterligare en anledning att alltid provköra.  
7. En aluminiumbåt upplevs som extra robust och tålig och därför körs de ibland hårdare av sina ägare än en motsvarande plastbåt. Var därför extra noga med att kolla motorns skick.
8. Aluminiumbåtar har generellt ett högre andrahandsvärde än motsvarande plastbåtar. Tänk därför på att jämföra priserna med andra alubåtar, inte plastbåtar.
9. Det finns två vanliga legeringar för marinaluminium. AWEN 5083 (AlMg 4,5) har högst prestanda av de två, med bäst motståndskraft mot saltvattenskorrosion och kemikalieangrepp. AW 5754 (AIMg 3) är likvärdig men har något sämre motståndskraft mot korrosion och något lägre brottgräns. Den förstnämnda är att föredra för saltvattenbruk.  
– Om två aluminiumbåtar med de olika marinlegeringarna körs lika lång tid på västkusten kan det märkas på sikt. Den med snäppet sämre kvalitet kan sannolikt få små korrosionsgropar i skrovet, säger Erik Hedlund, universitetsadjunkt i materialteknik vid Högskolan i Dalarna.
10. Av någon anledning satsar många aluminiumbåtstillverkare på fjädrade stolar. Spana efter båtar utrustade med dessa. Dels ger det en superskön åkkomfort och dels blir det en lyx som du nog inte skulle unna dig att eftermontera då stolarna lätt kan kosta 20 000 kronor – styck.

Husky R6, Husky R7 och Husky R8 – Finnmasters nya aluminiumbåtar

Båttest: Yamarin Cross 75 BR, Buster Super Magnum, Anytec 750 SPD och XO 240 RS Open

Här är nya aluminiumbåten som ska utmana Targa och Sargo


Text: Praktiskt Båtägande • 2015-12-14
ArtiklarLivetOmbordKöpguiderMotorbåt
Scroll to Top