Artiklar

Stor risk för piratattacker i seglingsparadis

En årlig rapport som pekar ut risken för piratattacker världen över visar att ett paradis för chartersegling ligger i en av de största riskzonerna.

Text: Jens Augustinsson • 2016-02-03 Uppdaterad 2021-06-09

TV: Grekiska kustbevakaren sänker båt med 60 flyktingar

TV: Här stoppar kustbevakningen båtfesten

Varje år sammanställer kris- och riskkonsulterna NYA International en karta över de områden i världen där det är störst risk för piratattacker och kidnappningar. Och tittar man på årets karta så är det fortfarande så att riskerna för piratattacker är väldigt stora utanför Somalias kust, vid Nigerias kust och vid Singapore, Malaysias och Indonesiens kuster.
Trots att det inte skett några piratangrepp mot större komersiella fartyg vid dessa kuster sedan 2012, så har mindre båtar angripits och risknivån räknas därför fortfarande som väldigt hög.

Tittar man på andra områden som utmärker sig genom att det varnas för piratattacker så hittar vi ett område som kan ge anledning till oro för de som planerar att segla charter på semestern. Södra delen av karibien, ner mot Venezuelas kust pekas ut som ett område där det finns risk att angripas av pirater. I rapporten nämns att hela området längs Venezuelas kust är ett riskområde då det skett upprepade attacker där, främst mot mindre båtar.
I området hittar vi väldigt välkända öar som Trinidad och Tobago, Grenada, Curacao och Aruba.

Läs mer hos NYA International

 

Stor risk för piratattacker i seglingsparadis
Färgkoder för var det finns risk för piratattacker.
Stor risk för piratattacker i seglingsparadis
I södra Karibien (det prickade fältet) varnas det för piratattacker. I området ligger populära seglingsdestinationer som Aruba, Curacao, Trinidad, Tobago och Grenada.
Stor risk för piratattacker i seglingsparadis
Kartan visar fler områden i världen där det finns risk för piratattacker. I de tätast prickade områdena är risken som störst. De övriga färgmarkeringarna visar risken för kidnappningar i olika områden.

Text: Jens Augustinsson • 2016-02-03
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top