Artiklar

Nu kan det bli straffskatt på färgade båtskrov

Politikernas regleringsiver av båtlivet har varit en het potatis de senaste åren. Nu kommer ett förslag till en ny lagbomb som ytterligare vill begränsa vår frihet på sjön.

Text: Jens Augustinsson • 2016-04-01 Uppdaterad 2021-06-09

Körkort för vattenskoter kan bli verklighet redan i år

En av politikerna bakom lagförslaget menar att de färgade båtskroven ställt till med problem i våra skärgårdar länge nog nu och att det är dags att sätta ner foten en gång för alla.

– Vi har kommit fram till att en straffskatt på de färgade skroven är en metod som snabbt kommer ge stor effekt för att bli av med dem. Vi blir förhoppningsvis av med många gamla risiga båtar när ägarna tycker det blir för dyrt att behålla dem. Och det kommer ju i sin tur också ge en bra skjuts till nybåtsförsäljningen.
– Tittar vi tillbaka på främst 70-talet, så såg ju våra skärgårdar ut som ett enda stort flower power-konvent. Orange, gult, grönt och rött i en enda salig röra. Den här okontrollerade färgblandningen väcker också anstöt och nu är det dags att sätta stopp för det – en gång för alla.

Förutom att bli av med gamla båtar och att de rent estetiska värdena ska försvaras, så handlar det också enligt lagmotionärerna om att värna djurlivet till havs. En oberoende forskningsrapport som politikerna lutar sig emot visar att vissa djurarter ändrat sina levnadsmönster på ett alarmerande sätt. 

Hos havsörnen har man till exempel noterat mycket fler misslyckade häckningar i områden med hög andel färgade båtskrov än i andra områden som deltagit i studien. Forskningsrapporten visar att fåglarna i dessa områden letar byggmaterial i samma färger som skroven, vilket innebär att bona numer mest består av färgglatt plastskräp som spolats upp på stränderna. Detta i sin tur leder till att fåglarnas bon blir mindre hållbara och ungarna faller ur och dör. I flera fall har ungarna också fått i sig plastskräp och kvävts.
Fortsätter den utvecklingen så går flera av våra djurarter som lever i marina miljöer en mycket oviss framtid till mötes.

Ytterligare ett problem som följer i spåren av en eventuell färgskatt är att det sätter den fria konkurrensen ur spel och slår ut handlare som säljer båtmärken med annat än vita skrov.
– Jag kommer ju få lägga ner min verksamhet direkt om det införs en straffskatt. Båtmärket som jag säljer har ju inget annat än blåa skrov. Men jag får väl glädja mig åt att jag har ett annat ben att stå på också för att sätta mat på bordet. Jag har ju en byggfirma också, och hus får ju målas i vilka färger som helst – än så länge i alla fall, säger Anders Westergren, som idag är svensk agent för det franska båtmärket Avrilune.

Enkätsvar: Så många vill ha båtkörkort

Så har det gått med toatömningen under säsongen

Romson: Toatömning inget prioriterat brott

Klantiga tjuven slangade från avloppstanken


Text: Jens Augustinsson • 2016-04-01
ArtiklarLivetOmbordMotorbåtSegelbåt
Scroll to Top