1305874.jpg

Artiklar

Lyxig norrbagge blir folklig

Norska Cormate har gjort sig ett namn för sina snabba, exklusiva öppna båtar i samma lyxiga kategori som de likaledes norska Hydrolift och Goldfish.

Text: • 2016-06-10 Uppdaterad 2021-06-09

I vår ändrar dock varvet kurs och ska vända sig till en bredare publik. Då kommer nya Cormate Utility 23, som ska vara både prisvärd folkbåt och exklusiv racingmaskin, beroende på vilken version man väljer. Utility 23 är en öppen båt, med en liten kabin där det ryms två kojer och en toalett. Fördäcket är smart planerat med en enda stor solbädd. I sittbrunnen ryms sex personer.

Skrovet har 24,5 graders V-botten och är med andra ord som klippt och skuret för höga farter och stora vågor. För att få bra prestanda – men också ett bra pris – har Cormate skurit ned på vikten och förenklat båten så mycket som möjligt.

– Vi har gjort allt vi kan för att ta bort det som väger och kostar pengar. Till exempel har vi väldigt få rostfria detaljer, som onödiga räcken. Rostfritt både väger och kostar pengar, säger Cormates Egil Ranvik.

Resultatet är att en grundutrustad Utility 23 med en 115 hästars Mercury-utombordare kostar 500 000 svenska kronor – men också gör hela 42 knop, enligt Egil Ranvik. För de pengarna blir Utility 23 en bra dagtursbåt med grymma sjöegenskaper. I marschfart på strax över 20 knop lovar Egil Ranvik en bränsleförbrukning på 0,55 liter per sjömil – smått revolutionerande siffror om de visar sig hålla på produktionsbåtarna.

För den som vill ha mer prestanda kan Utility 23 dock bli en riktig värstingbåt. Lägg till 250 000 kronor så får man versionen Sport Utility med extra teak, större navigator men framförallt en Mercruiser 350 MAG på 350 hästar som ska ge 62 knop på topp. För den som verkligen vill vara värst i viken finns också utombordarversionen R-Sport med Mercury 400R, motorhiss och toppfart på 80 knop!

Just nu provar Cormate ut prototypen och Båtnytt är inbokade på en provkörning i sommar.

TV: Nya Goldfish 38 SuperSport gör 100 knop


Text: • 2016-06-10
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top