Artiklar

Chockstart för sjöräddningen i Storsjön

Den som trodde att båtliv i insjöar är en lugn och behaglig tillställning trodde fel. Ett larm om dagen blev facit efter första veckan för den nya sjöräddningsstationen i Storsjön i Jämtland.

Text: Jens Augustinsson • 2016-07-11 Uppdaterad 2021-06-09

Ett av de senaste tillskotten i Sjöräddningssällskapets verksamhet är den nya stationen i Storsjön i Jämtland. Och de fick en svettig första vecka med i princip ett larm om dagen under premiärveckan, berättar Östersundsposten.

Storsjön må vara en insjö, men en stor sådan och väderförutsättningarna kan ändras snabbt. När sjöräddningsstationen i Storsjön med båten Stina Sore kickade igång sin verksamhet så droppade uppdragen in direkt. Bärgning av en havererad vattenskoter, bogsering av en båt med motorhaveri och länspumpning av en halvsjunken båt som slog mot klipporna var några av de saker som Östersjöns sjöräddare fick ta sig an fösta veckan.

Stationschefen Peter Allansson berättar för Öatersundsposten att de vanligaste orsakerna till att folk hamnar i fara på Storsjön är för att inte är tillräckligt förberedda och förutsättningarna på vattnet ändras snabbt.

Detta är något som några bittert fick erfara under gångna veckan. Två av räddningsuppdragen handlade om att undsätta någon form av bad- eller partyflottar, som kanske inte riktigt uppfyller den sjövärdighet som man kan önska. Den ena hade slitit sig och ombord på den andra så hade besättningen tappat årorna i sjön.

Peter Allansson passar också på att ge några tips på hur man förbereder sig för att minimera risken att hamna i akut nöd ute på sjön.

– Titta alltid på väderprognoserna innan ni ger er ut och lär er läsa sjökort ordentligt så ni inte kör på grund. Ha ett ankare i båten för den händelse att motorn skulle stanna och följ alltid hastighetsbegränsningarna där det finns sådana, säger han.

Han nämner också ett annat problem i Storjön som är båtrelaterat. Många båtförare struntar i hastighetsbegränsningarna som finns runt hamnen och något som heter Surfbukten. Detta medför en stor fara för de som badar eller andra som rör sig i vattnet. Så här säger han avslutningsvis till Östersundsposten.

– Man blir förbannad och orolig när man ser båtar dra upp farten och vattenskotrarna köra i 40 knop där det kan ligga simmare i vattnet. 5 knop är hastighetsbegränsningen. Det är långsammare än 10 kilometer i timmen och gäller alla, säger Peter Allansson.

 

Sjöräddningen: Fem saker du ska låta bli på sjön

TV: Här sjunker den överlastade roddbåten

TV: Leif-Ivan kör på grund med sin 10-miljonersbåt


Text: Jens Augustinsson • 2016-07-11
ArtiklarLivetOmbordSjöräddningssällskapet
Scroll to Top