Många svenska skeppsvrak kan vara potentiella miljöbomber. Men det avsätts alldeles för lite pengar för att ta hand om dem. Foto: istock

Artiklar

Så många svenska fartygsvrak hotar miljö och båtliv

316 fartygsvrak i svenska vatten borde undersökas närmare för att avgöra hur miljöfarliga de är. För en del av dessa är läget akut. I Roslagen finns ett vrak som behöver tas omhand snarast. Annars riskerar såväl boende som båtliv att få en otrevlig överraskning, skriver Norrtelje tidning.

Text: Jens Augustinsson • 2016-10-28 Uppdaterad 2021-06-09

Fartygsvrak längs våra kuster är i många fall tickande miljöbomber. 31 fartyg finns redan på en lista över fartyg som betraktas som miljöhot. Om de inte saneras riskerar de snart börja läcka ut bränsle och last som drabbar vår havsmiljö och i förlängningen även båtlivet. Men budgeten för att undersöka och sanera fartyg räcker inte för att ta hand om fartygen i den takt som behövs.

Havs- och vattenmyndighetens budget för detta 2016 är fem miljoner kronor. De pengarna ska räcka till att undersöka tre fartyg. Skytteren vid Måseskär utanför Orust i Bohuslän, Thetis i Skagerrak och Harburg, som blev påkörd av en tanker utanför Lidingö 1957.

– När det gäller Thetis och Harburg hoppas vi kunna klara av dem inom budgeten. Fem miljoner ska räcka för de här undersökningarna, och det är inte mycket. I fallet Skytteren är en sanering förenat med stora kostnader, och det klarar vi inte med årets budget. Det skulle kosta tiotals miljoner, säger Christer Larsson på Havs och Vattenmyndigheten i en artikel i Norrtelje tidning.

Fartyget Mundogas är ytterligare ett av fartygen på akutlistan. Fartyget sjönk mellan Grundkallens fyr och Gräsö i Roslagens skärgård efter att det krockat med ett finskt fartyg i oktober 1966. Fartyget var lastat med 1 800 ton flytande ammoniak i fem tankar. Kustbevakningen har undersökt vraket och då några av tankarna ser skadade ut så misstänker man att bara ungefär en tredjedel av ammoniaken nu finns kvar ombord. Det man nu befarar är att tankarna håller på att lossna och om de flyter upp till ytan kan de sprida giftiga gasmoln. Därför är det många som förespråkar en väldigt snar sanering av fartyget.

– Vi tror att vi ska få pengar i fortsättningen också, för det måste till extrapengar för detta (sanering av fartygen på akutlistan). Vi tror att en sanering av Mundogas kan ske om ett par år, säger Christer Larsson till Norrtelje tidning.

 

TV: Här bärgas lastfartyget med 1 400 bilar ombord

TV: Här kämpar de med den farliga fartygsbärgningen

Djärv stöld av 2-miljonersbåt slutade med sjönöd


Text: Jens Augustinsson • 2016-10-28
ArtiklarLivetOmbordBåtolyckaBåtvrakFartyg
Scroll to Top