Även vid tvära girar rör sig J-Craft Torpedo majestätiskt. Samtliga bilder: Emma Glaumann & Joakim Hermansson

Artiklar

J-Craft är svensk retrolyx när den är som bäst

12,63 meter. Nästan 10 000 kilo. 20 lager klarlack. 2 x Volvo Penta IPS 500. 40 knop. J-Craft Torpedo håller kunglig klass och är helt kompromisslös. Tidningen Båtnytt har tagit ut den svenska lyxbåten på en provtur.

Text: Joakim Hermansson • 2016-12-21 Uppdaterad 2021-06-09

Redan när vi börjar lätta lite i ena kanten av kapellet, stannar folk som flanerar längs kajen i Monaco till. När de båda D6-dieslarna från Volvo Penta mullrar igång, har det samlats en hel liten grupp. De beundrar La Bambola, en J-Craft av senaste modellen Torpedo. Båten kostar en miljon. Euro.

 

J-Craft är svensk retrolyx när den är som bäst
Solbädden i aktern, U-soffan och det nedfällbara passagerarsätet erbjuder sköna platser för ett tiotal gäster ombord.

Många av de J-Crafts som sålts av Torpedomodellen från 2009 står på däck till superyachter runt om i världen eller följer med som deras tenderbåtar. De syns gärna vid någon av Medelhavets tjusiga strandklubbar eller sjökrogar, eller används som badleksaker eller för färd in till land från ankringsplatsen. J-Craft handlar om vintage och flärd, med modern teknik.

Nästa sida: Imponerande extrautrustningslista 

J-Craft är svensk retrolyx när den är som bäst
Förarplats, plotter som skjuts upp framför förarplatsen, joystickstyrning och Volvo Pentas diagnosskärm dold under en mahognylucka.
J-Craft är svensk retrolyx när den är som bäst
J-Craft Torpedo väcker uppmärksamhet var den än visas upp.

Ett deplacement på tio ton är visserligen mycket för en båt som vid en första anblick ger intryck av att bara vara en större och lyxigare daycruiser, men vikten matchas väl av de båda D6-orna, som i kombination med IPS ger 500 hästkrafter vardera. Standardbestyckningen är annars 2 x 400 hästkrafter, men många har också valt det sportigare R-utförandets 2 x 600 hästkrafter, som ger bättre acceleration och en toppfart på uppemot 50 knop.

La Bambola svarar direkt vid gaspådrag och reser majestätiskt på sig när hon skjuter fart. Någon vidare planingströskel känns inte. Tvärtom framstår accelerationen som helt steglös, ända upp till de omkring 40 knop som är den här konfigurationens toppfart. Och vid fullt rattutslag rullar hon värdigt över på sidan och lägger sig till rätta, utan några äventyrliga tendenser till att skära iväg, luta ner för mycket eller skapa så mycket centrifugalkraft att det blir svårt att hålla sig fast.

 

J-Craft är svensk retrolyx när den är som bäst
Även under däck blänker det av högglanslackad mahogny i det hydrauliskt uppskjutbara bordet, i skåpsluckorna och i durkarna.

De kraftigt markerade vingarna på båda sidorna av akterskeppet ger både stöd i sjön och hindrar effektivt skvättvatten från att leta sig upp på passagerarsoffan eller på solbädden bakom den. Inte ens med hastiga rattutslag än åt babord, än åt styrbord, tappar La Bambola greppet och humöret, bara lite av farten. Ändå fortsätter hon lydigt att följa rattrörelserna, helt utan kavitationstendenser eller andra obehagligheter. Torpedo är så välbalanserad att hon kan lyftas i centrumlyftet som är placerat under soffan, och det med alla passagerarna kvar ombord.

J-Crafts båtar har utöver Rivieran sålts till bland annat Kalifornien, England, Turkiet och Ukraina. Livsstilen förenar köparna, som lockas av designen och utseendet. 

En köpare beställde sin J-Craft Torpedo med likadan klädsel som i hans nyligen inköpta Rolls-Royce cabriolet. I standardutrustningen märks kromat sökarljus à la amerikansk polisbil från 1920-talet, plotter som skjuts upp elektriskt framför förarplatsen i en rostfri låda och hela Volvo Pentas diagnosskärm dold under en mahognylucka. Dubbla mätare för varvräknare, oljetryck, vattentemperatur och bränslenivå syns omgärdade av kromade instrument på den högglanslackade mahognypanelen.

Hydrauliskt utskjutbar landgång i aktern och uppskjutbara bord i både sittbrunn och salong är detaljer som höjer komforten (och förvisso även priset och vikten …). Ismaskin, induktionshäll och hoar i riktigt porslin i både pentry och på toaletten likaså. 

Klasskillnaden jämfört med ordinära båtar märks också i dynor och madrasser, som kan fås i väl avstämda och lockande namngivna kulörer såsom Papaya, Mediterranean och Red Pepper. Skrovfärgerna heter exempelvis Grand Prix, Sky, Jade eller Grand Piano.

J-Craft är svensk retrolyx när den är som bäst
Den eleganta utskjutbara landgången döljs i akterspegeln när den inte används, och kan som tillval fås tillverkad i kolfiber.

Standardutrustningen är redan den synnerligen generös, men en hel del extra godis kan också läggas till ur den digra tillvalslistan. Praktiska detaljer som heltäckande bimini, vhf och automatiskt sprinklersystem i motorrummet kompletteras av kombinerad värmare och luftkonditionering, undervattensbelysning eller kanske landgång i kolfiber. 

Men det som verkligen sticker ut är det exklusiva picknicksetet med silverbestick designade av prins Carl Philip, självklart tillsammans med Rosenthalporslin och Globalknivar, för 64 000 kronor. Den kungliga klassen understryks av att kung Carl XVI Gustaf äger ett exemplar av J-Crafts tidigare 38-fotsmodell.

J-Craft är svensk retrolyx när den är som bäst
Toalett med porslinshandfat, blankkromade kranar och högblank mahogny.

J-Craft Torpedo

Längd: 12,63 meter
Bredd: 3,63 meter
Djup: 0,95 meter
Vikt: 10 ton
Motor: 2 x Volvo Penta IPS 400–IPS 600
Bränsle: 2 x 500 liter
Färskvatten: 200 liter
Design: J-Craft Boats och Håkan Södergren
Pris: Knappt 10 miljoner kronor

J-Craft är svensk retrolyx när den är som bäst
Alla de rostfria detaljerna på J-Craft Torpedo, som denna knap, är specialtillverkade och kostar en halv miljon kronor till varje båt.

TV: Här är Riva Lamborghini

Unik Chris Craft Continental 21 till salu för rekordsumma

Bilder: 75-åriga Thunderbird har dubbla V12:or på 3000 hk


Text: Joakim Hermansson • 2016-12-21
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top