Det skulle tillverkas 1 550 till innan trotjänaren Albin Vega pensionerades. Fotot är taget utanför monteringsfabriken i Kristinehamn. Foto: Eric Carlstedt/Sjöhistoriska museet

Artiklar

Båtnostalgi: Här är Albin Marins största succéer

Under 1970-talets båtboom var Albin Marin en riktig maktfaktor och kunderna stod på kö till deras båtar. Hur många av deras klassiska modeller minns du? Här får du historien i korthet kring de allra populäraste.

Text: Johannes Nordemar • 2017-02-06 Uppdaterad 2022-06-10

Ballad, Scampi, Vega, Cumulus och Express. Sug på namnen. För den som varit aktiv i båtlivet är det givet. En Ballad är inte en visa, Scampi ingen stjärtdelikatess och Cumulus inte främst namnet på ett väderfenomen.

Albin Marins båtar har gjort avtryck i Sverige. Det finns till och med barn i modern tid som blivit döpta till Albin på grund av föräldrars oförglömliga sommarminnen. Minst 22 egna modeller lanserades under åren 1966–1985. Tveklöst har Albinbåtarna haft stor betydelse för det båtliv som blivit djupt rotat i den svenska folksjälen.

Här är bästsäljarna bland de båtar som gjorde varvet så framgångsrikt. Vilken är din personliga favorit?

Båtnostalgi: Här är Albin Marins största succéer
Albin Vega Tillverkningsår: 1966–1980, Konstruktör: Per Brohäll, Antal: Cirka 3 550

1. Albin Vega

1964 var Albin Motors ägare Lars Larsson på en resa till Amerika för att sälja båtmotorer. Han förundrades över deras båttillverkningsteknik och produktion, som var effektivare än något han tidigare sett. Mycket av inredningen byggdes ihop redan innan den monterades i båtarna, och Larsson började grubbla på om något liknande skulle kunna göras hemma i Sverige. Han ansåg att det låg helt rätt i tiden med en serieproducerad familjebåt i plast och att det fanns utrymme för nya affärsmodeller. Dessutom ville han ha möjlighet att påverka mycket mer än vad som var möjligt när någon annan byggde båtarna och han själv bara levererade motorerna.

1964 lät Lars Larsson sin kollega Uno Eriksson ordna ett möte med stridsflygaren och konstruktören Per Brohäll, som Larsson kände sedan tidigare. De tre herrarna möttes på restaurang Sturehof i Stockholm. Där och då skissade Per Brohäll upp grunderna till Vegan på en servett, medan Larsson drog upp riktlinjerna för Albins nya filosofi – en av nycklarna som skulle bidra till plastbåtsexplosionen fem år senare. Båten skulle vara lätt att producera, den skulle ha en ordentlig hjälpmotor och den skulle säljas direkt till kund utan mellanhänder. Genom att båten kom i moduler från olika fabriker och monterades ihop i Albins egen fabrik skulle produktionen rationaliseras och priserna pressas. Dessutom skulle det nya Albinvarvet satsa på en bra serviceorganisation för att bygga goda relationer till kunderna.
Startskottet för Albin Marin hade därmed gått.

Båtnostalgi: Här är Albin Marins största succéer
Albin 25 Tillverkningsår: 1969–1978, Konstruktör: Per Brohäll, Antal: Cirka 2 500

2. Albin 25

1969 kunde Albin 25 premiärvisas på Malmö båtutställning. Båten var 7,5 meter lång med ett deplacement på 1 600 kg och en toppfart på åtta knop. Utlåtandena från pressen var strålande. Albins nya motorbåt beskrevs med ord som: “En folkbåt – drömmen om den stora båten i fickformat, drömmen om dubbelruff och bränsleekonomi.”
47 år senare är båten fortfarande omåttligt populär.
– Den är genomtänkt, barnvänlig och det är väldigt mycket båt för pengarna, säger Johan Nieminen, ordförande i Albin 25-klubben och båtägare sedan 2009.

Han upplever att Albin 25 fått en renässans och lyfter fram just driftsekonomin och ägandekostnaderna som tunga argument för båten. Dessutom tycker han att båten blivit lite “kult” på senare tid.
– Den är vår lilla sommarstuga, vårt smultronställe, som gör att vi kan vakna upp till en ny vy varje morgon.

I Albins filosofi fanns även andra komponenter. Varvet bjöd in kunder till informella möten för att ta reda på hur de upplevde båten, vad som kunde förbättras och vad som var bra. Man gav även ut en utförlig handbok skriven av Per Brohäll som hjälpte de nya båtägarna att bättre hantera och underhålla sina båtar. Många av dem som köpte Vegor och Albin 25:or var ju nyblivna båtägare och saknade kunnande både inom segling, sjösäkerhet och båtunderhåll.

Det sägs att en nybliven Albin 25-ägare i trakten kring Vättern kontaktade varvet med klagomål på att båten inte kom upp i mer än tre knop. När båten undersöktes visade det sig att vaggan fortfarande satt kvar under båten. Denna historia faller nästan på sin orimlighet, men Göran Brohäll, som arbetade som servicechef på Albin Marin, bekräftar att det faktiskt hänt.
– Det stämmer. Båtarna levererades med enkla trävaggor som var fastsatta med bult genom dräneringshålen i däcket. Jag vet inte hur det gick till, men troligen var det en ovan kranbilsförare som bara lyfte av vagga och båt från lastbilen och sjösatte alltihop.

25:an blev en fullträff och hela 151 båtar levererades under premiäråret. Året därpå byggdes ytterligare en produktionshall i fabriken och 550 Albin 25 byggdes, vid sidan av de 362 Vegor som producerades det året.

1976 började det gå knackigt för Albin Marin. Mitt i allt elände fanns det dock ljusglimtar. Albin 25 fick god publicitet när årets största beslag av polsk smuggelsprit gjordes i Kivik. Så här skrev Sydsvenska Dagbladet i september 1976: “När båten bordats och godset räknats kunde tullkrim notera årets största spritbeslag. Hela 522 halvflaskor polsk vodka fanns i lasten. Därtill 1 180 cigaretter.”
Albins skickliga marknadsförare lyckades vända denna dråpliga historia till något bra: “Kom sen och säg att Albin 25 inte är rymlig!” Man introducerade också Albin Finans, som ett sätt att finansiera båtköp med upp till 60 procent av köpeskillingen.

Köpguide: familjemotorbåten Albin 25

Båtnostalgi: Här är Albin Marins största succéer
Ballad Tillverkningsår: 1971–1981 (Albin), Konstruktör: Rolf Magnusson, Antal: Cirka 1 500

3. Albin Ballad

Havskappseglaren Joker, konstruerad av Rolf Magnusson och tillverkad av Arvika Plastindustri, hade skördat framgångar i Half Ton Cup i Sandhamn. När Arvikaföretaget gick i konkurs köpte Albin upp rättigheterna och lät Magnusson förfina båten, som sedan såldes under namnet Albin Ballad. Den tillkom i modellprogrammet 1971.

Magnusson, som idag är 80 år gammal, berättar att han ville göra båten tålig nog för hård segling.
– Jag hade seglat av tre master under kappsegling och ville ha en både hållbar, snabb och familjevänlig båt.
Ballad försågs därför med en modern rigg från Seldén. Förutom att båten hade tidlösa linjer var det en rymlig familjebåt och en utmärkt kappseglare på 9,20 meter och 3 300 kg. Båten fick snart en egen entypsklass och blev en av bästsäljarna för Albin, med en volym på cirka 1 500 exemplar.
– En del av framgångarna berodde nog på att Albin hade resurser att bygga och leverera snabbt. En månad efter beställning kunde båtarna levereras, tack vare ett stort lager, berättar Magnusson.

Peter Öhman är ordförande i Balladklubben och ägare till en Ballad sedan 2002. Han har förstås bara gott att säga om Ballad.
– Det är en klassiskt vacker och lagom stor båt som seglar bra. Den är trygg i alla väder och har en underbar sittbrunn.

Båtnostalgi: Här är Albin Marins största succéer
Albin Express Tillverkningsår: 1979–1991 (Albin), Konstruktör: Peter Norlin, Antal: Cirka 1 400

4. Albin Express

För att konkurrera med den amerikanska J24:an, som blivit en populär entypsklass, fick Norlin uppdraget att ta fram en liten, lätt, snabb och billig segelbåt. Strax kunde Albin presentera Express, på 7,77 meter och 1 800 kg.
Kappseglare, unga familjer och nybörjade var eld och lågor.

Expressen var precis vad marknaden ville ha och 85 båtar såldes inom en månad. Priset var tilltalande, 49 900 kronor. Då fick kunderna själva göra slutmonteringen av inredningen, montera däcksbeslag och måla botten. Från 1979 till 1981 byggdes 1 000 båtar. Trots sina kompakta mått har Expressen fyra bra kojer och ett utdragbart pentry. Men toalett och andra faciliteter saknas.

1979 lyckades varvet leverera 1 010 båtar sammanlagt, vilket inte var så dåligt. Men resultatet var skrämmande. Det visade sig att bland annat Expressbåtarna kostat mer att tillverka än vad köparna fått betala. Materialkostnaderna hade dragit iväg. 1982 gick luften ur båtmarknaden och benen slogs undan för Albin Marin, som tvingades i konkurs.

Konkursboet köptes så småningom upp och tillverkning av Albinprogrammets båtar fortsatte i fabriken i Visby under bolaget Nya Albin Marin. Albin Delta, Alpha, Nova, Express och Stratus fortsatte att säljas. 1985 överläts rättigheterna till Express Produktion, som fortsatte bygga Alpha, Nova och Express. Formarna till båtarna såldes några gånger till under 1990-talet. Expressen var den sista av Albins båtar som vägrade att dö. 2010 byggdes det sista kända exemplaret av Finessabåtar i Trosa.

Bilder: Båtlivet på det ljuva 70-talet

Båtnostalgi: Här är Albin Marins största succéer
Viggen Tillverkningsår: 1971–1978 (Albin), Konstruktör: Per Brohäll, Antal: Cirka 1 350

5. Albin Viggen

För att komplettera båtprogrammet med en mindre segelbåt övertog Albin den sjumetersbåt som Karlskronavarvet producerat sedan 1967 under namnet Viggen. Brohäll, som ritat båten, förlängde sittbrunnen och gjorde vissa andra förändringar innan båten började säljas som Albin Viggen. Precis som Albin 25 blev också Albin Viggen vid ett tillfälle utsedd till årets båt.

Båtnostalgi: Här är Albin Marins största succéer
Scampi Tillverkningsår: 1976–1981 (Albin), Konstruktör: Peter Norlin, Antal: Cirka 1 000

6. Scampi

1975 blev ett rekordår för Albin med 1 430 sålda båtar, men året därpå, 1976, hade antalet sjunkit till 705. Dels hade det varit stora personalförändringar i bolaget, dels hade oljekrisen med stigande bränslepriser börjat få effekt. Åren därpå blev svåra för Albin Marin. Kostymen var för stor. 150 personer varslades om uppsägning och priserna på båtarna höjdes i ett försök att öka lönsamheten. Tvärtom bromsades försäljningen upp.

Som ett resultat av Albin Marins kris beslutades om en fusion mellan tre stora svenska båttillverkare, Albin, Marieholms Bruk och Shipman. Genom att varven gick samman skulle svensk fritidsbåtsindustri tryggas och produktion och marknadsföring samordnas. Formellt gick det till så att Albin köpte de båda andra företagen. Efter fusionen gjordes stora omorganiseringar och Claes Åke Nygren från Marieholms Bruk tillsattes som vd.

Resultatet blev bland annat att Albin fick in fler båtar i portföljen. Under en kort period såldes Marieholms båtar, IF, 26, 28 och 32 via Albins återförsäljare.
Shipmans båtar Scampi och Accent hamnade också under Albins paraply, och de fick vara med längre i och med att de tillverkades i den fabrik i Visby som Albin valde att driva vidare.

Scampi var Peter Norlins första båt och även hans genombrott. Den hade introducerats redan 1969 och vunnit VM. Totalt tillverkades över 1 000 båtar i Visby innan tillverkningen lades ner 1981.

Så långt kommer du med en Albin 25 för 1000 kronor

Albin Nova – en perfekt båt

Lista: Fem köpvärda segelbåtar från 70-talet


Text: Johannes Nordemar • 2017-02-06
ArtiklarLivetOmbordBåtklassikerPraktiskt Båtägande
Scroll to Top