Artiklar

Krönika: Det är för jobbigt att äga båt

Vissa börjar vända ryggen åt traditionellt båtägande. Samtidigt älskar vi upplevelser på havet mer än någonsin. Livet ombords redaktör Jens Augustinsson funderar lite kring den nya tidens båtliv.

Text: Jens Augustinsson • 2017-02-08 Uppdaterad 2021-06-09

Det är båtmässa i Göteborg. Låt vara att det är några färre utställda båtar än förra året, men i mina ögon är mässhallarna välfyllda med båtar och vi får faktiskt rapporter om att båtförsäljningen går bra.

Samtidigt läser jag två artiklar som pekar på en motsatt trend – vi är trötta på båtägandet. Visst har vi hört det förut och jag har säkert sagt det många gånger också – båtlivet konkurrerar med så många andra fritidsintressen idag så vi orkar inte med underhåll, logistik och kostnader kring en båt också.

I en av artiklarna kommer faktiskt liknande ord från självaste vd:n på båtbranschens eget riksförbund, Sweboat. Men kanske är det inte så ologiskt att han säger det ändå. Ärlighet varar ju som bekant längst och det är väl egentligen ingen idé att hymla med att båtlivet i vårt land kraftigt har ändrat karaktär på senare år.

Så här säger Sweboats vd Mats Eriksson i en artikel från nyhetsbyrån TT:

– Folk har inte längre tid, ork och råd att pyssla med båtar som man gjorde förr. I stället vill man ha det enkla båtlivet.

Men vad är då det enkla båtlivet? Till Mats försvar bör också tilläggas att vad han menar är inte att folk helt slutat köpa båtar men det ska vara enkelt, lätthanterligt och underhållsfritt. Man har helt enkelt mindre tid och vill därför fokusera så lite som möjligt på båten och så mycket som möjligt på upplevelsen som båten kan ge.

– Hur man skaffar sig båt är också på väg att förändras. Om fem år kommer vi till exempel att se betydligt fler båtpooler. Det ligger i luften, fortsätter Mats Eriksson i artikeln.

 

Några som har tagit de här tankarna några steg längre är båtcharterföretagen. De lockar allt mer med olika former av andelsägande, gärna i kombination med lockelser om varma vindar under blå himlar i fjärran länder. Dessa företag har upphöjt det till en konstart att sälja in själva njutningsmomentet, ungefär så här: “Nej, tänk inte på båten, den tar vi hand om. Sitt nu istället hemma i lugn och ro och planera en trevlig rutt, så kommer vi sen och hämtar er på flygplatsen och kör ner er till båten, som självklart är ship shape och med välfyllda matförråd – redo för er att dra ut på äventyr med”.

Jag läser en artikel till från nyhetsbyrån TT. De har intevjuat paret som tagit det här försäljningskonceptet ytterligare en nivå högre. Malin Stom och Einar Halldin sålde tidigare seglingsresor i Kroatien. Men de tyckte inte att båtarna de hyrde ut dög – så de startade helt enkelt ett eget varv och började bygga egna båtar.

De är också inne på att ha upplevelsen i fokus. I TT-artikeln säger Einar Halldin att de vill fokusera på vad man kan använda båten till och inte själva båten. Det pratas om båtupplevelser utan besvär. Man säljer semester på havet, vackert väder, varma vindar och drömmen om det ljuva livet.

Det talas ju en hel del bland dem som arbetar inom båtbranschen om hur man ska nå nya målgrupper och få ut fler människor på sjön. En del av svaret finns väl i det som nämns ovan. De nya båtmänniskorna är de som vill ha upplevelsen – men inte båten. Och de är säkert beredda att betala bra för det, bara det förpackas rätt.

Själv har jag hittat en form av båtliv som passar mig alldeles utmärkt. Jag betalar gärna en (rejäl) slant för att segla på någon annans båt som betalande besättning. Jag äger inte båten själv men jag åker inte heller bara med som passagerare – utan jag jag deltar i allt arbete ombord och denna form av segling har gett mig fantastiska båtupplevelser så här långt.  

Så innan det börjar talas om kris i båtförsäljningsbranschen igen, så kanske det är dags att tänka om. Kanske dra paralleller till och lärdomar från den transformation som bensinmackarna gått igenom. När folk slutade ta hand om sina bilar själva handlade man inte heller längre tillbehör och slitdelar på macken. Och när marginalerna på att sälja bränsle inte heller längre gick att leva på, ja då ställde mackarna om till korv med bröd och hyrbilar.

Vår kärlek till havet och upplevelser på vattnet har nog inte minskat, den byter bara skepnad. Så om du är en av de båtmänniskor som kan skriva under på rubriken om att det är för jobbigt att äga båt, misströsta inte, den nya tidens båtliv är här med oändliga möjligheter till upplevelser på sjön. Kanske är det läge att ta en tur på båtmässan för att hitta inspirationen till just ditt personliga, nya båtliv.   

Därför är båtpool ett bra alternativ till båtägande

4 smarta moderna sätt att äga sin drömbåt

TV: Följ med ombord Princess 49 – mässans största motorbåt


Text: Jens Augustinsson • 2017-02-08
ArtiklarLivetOmbordBåtpoolKrönika
Scroll to Top