Här är första bilden på Storebros nya 31-fotare. Illustration: Storebro

Artiklar

Klassiska Storebro presenterar helt ny modell

Storebro-varvet är på väg att väckas ur sin Törnrosa-sömn.

Text: Jens Augustinsson • 2017-03-30 Uppdaterad 2021-06-09

Det har varit väldigt tyst kring det klassiska svenska varvet Storebro efter att entreprenören Roger von Haugwitz tog över 2012. Men nu ska varvet presentera en helt ny modell, uppger Sveriges radio Kalmar.

Det rör sig om en båt kring 31 fot, som blir 9,30 meter lång och 3,20 meter bred. Den ska utrustas med en motor. Skroven ska tillverkas i varvets egen plastfabrik i Lysekil och monteringen sker sedan i företagets lokaler i Storebro.

– Vi hoppas och tror att det är både nya och gamla Storebrobåtsägare som vill prova på varumärket igen. Det är många som åkt stora båtar, kanske ända upp till 50 fot, som känner att det är svårt att få tag på båtplatser till så stora båtar. En båt på nio meter är helrätt för att den är enklare att hantera, säger Roger von Haugwitz, till P4 Kalmar.

Precis som många andra svenska företag i båtbranschen har Storebro haft en tuff tid de senaste åren. I juni 2014 varslades 25 av företagets 35 anställda om uppsägning på grund av arbetsbrist. Detta trots att Storebro tidigare samma år köpt, vad man trodde, var rättigheterna att tillverka svenska motorbåtsmärket Nord West, som gått i konkurs 3013.

Det visade sig dock att Nord West tidigare ägare Benny Martinsson innan boalgets konkurs flyttat över upphovsrätten för märket Nord West till bolaget Benny & Jessica AB. När så Storebros ägare Roger von Haugwitz skulle starta tillverkning av båtar i sitt nystartade bolag Nord West Boats, blev han istället stämd för intrång i upphovsrätten, uppger tidningen Bohusläningen.

Tidningen skriver vidare att Patent- och marknadsdomstolen nyligen avkunnade en dom som förbjuder Storebro och dess dotterbolag att tillverka båtar av märket Nord West Flybridge.

Idag jobbar sju personer i Storebros lokaler, främst med renoveringsjobb och vinterförvaringar. Med en produktionsstart av den nya 31-fotaren hoppas Roger von Haugwitz att antalet anställda ska öka, samtidigt som han uttrycker sig diplomatiskt när han säger att marknaden får avgöra lite hur många de kan behöva vara.

Att det blir en produktionsstart är han dock helt säker på. Roger von Haugwitz menar att projektet är så långt gånget att det nu inte finns någon väg tillbaka. Samtidigt tror han att varvet på sikt måste bredda sin verksamhet och tillverka för andra företag utanför båtbranschen för att överleva i tider med liten båtförsäljning.

TV: Storebro Royal Cruiser 31 var den onda båten i Göta kanal

Expertguide: Storebro 340 Adriatic

Förra Nord West-ägaren inblandad i fastighetsbråk


Text: Jens Augustinsson • 2017-03-30
ArtiklarLivetOmbordMotorbåtNyheter
Scroll to Top