Stena Elektra blir cirka 200 meter lång och kan ta runt 1 000 passagerare // Foto: Stena Line

Artiklar

Stena Elektra – rederiet går mot eldrift

"Inom ett år kommer vi att presentera en färdig design"

Text: Martin Strömberg • 2021-02-05 Uppdaterad 2021-06-09

 

Senast om nio år, 2030, planerar Stena Line att börja använda två fossilfria, batteridrivna fartyg, som ska trafikera färjelinjen mellan Göteborg och Fredrikshamn.

– Vi går nu från vision till verklighet med det batteridrivna fartyget Stena Elektra, säger Stena Lines vd Niclas Mårtensson i ett pressmeddelande.

På torsdagen presenterade Niclas Mårtensson Stena Lines planer på två fossilfria fartyg:

– Inom ett år kommer vi presentera en färdig design och byggspecifikation och senast 2025 ska vi lägga den första beställningen. Detta är ett stort steg mot fossilfri sjöfart.

Stena Elektra kommer enligt pressmeddelandet att bli världens första fossilfria RoPax-fartyg i sin storlek.

 

 

TV: Kolla in den här foilande färjan

 

Fartyget blir omkring 200 meter långt och kan ta upp till 1 000 passagerare. Det byggs i stål och enligt beräkningarna ska det kunna segla 50 nautiska mil, distansen mellan Göteborg och Fredrikshamn, med elkraft från batteri.

Bolaget kommer också att ta reda på om det går att kombinera batterier med exempelvis bränsleceller, vätgas och biometanol för att öka räckvidden.

– Elektrifieringen av sjöfarten har bara börjat. Vi ser en stor potential för batterihybrider och batterifartyg på flera av våra färjelinjer i Europa. Men det krävs mer än eldrivna fartyg. Övrig infrastruktur såsom laddmöjligheter med grön el i hamnar, måste utvecklas parallellt, säger Niclas Mårtensson.

 

PRENUMERERA PÅ PRAKTISKT BÅTÄGANDE

BESTÄLL HÄR

VIDEO: Här sjösätts Europas första 3D-printade båt

TV: Här är fiskebåten med det härligaste motorljudet du kan tänka dig


Text: Martin Strömberg • 2021-02-05
ArtiklarpraktisktbatagandeElbåtarFärjorStena Line
Scroll to Top