LivetOmbord

Är impellern dålig?

John frågar 2014-02-26 Hur kan man veta om impellern i utombordaren börjar bli dålig och behöver bytas? Det känns bökigt att byta den i onödan och jag vet inte riktigt hur man gör. Finns det alltså något sätt att ta reda på om impellern är ok, eller är det bara att köra och hoppas på

Text: Redaktionen • 2014-02-26 Uppdaterad 2014-02-26

John frågar 2014-02-26

Hur kan man veta om impellern i utombordaren börjar bli dålig och behöver bytas? Det känns bökigt att byta den i onödan och jag vet inte riktigt hur man gör. Finns det alltså något sätt att ta reda på om impellern är ok, eller är det bara att köra och hoppas på det bästa? Hur varm ska en utombordare egentligen bli?
 
//John

 

 
 

Lars Lundbergh svarar

Nästan alla utombordare har ovanför vattenlinjen ett “skavellerhål” för kylvatten, när motorn går skall det komma en distinkt stråle med vatten från hålet. Är impellern sliten så minskar vattenflödet och motorn går varm, Om motorn blir överhettad så kan motorn “varmnypa” och i värsta fall skära. En utombordsmotor skall normalt inte ha högre temperatur än 60-70 grader. Anna tänkbar orsak till överhettning är att utombordsmotorns termostat inte öppnar. Både termostat och impeller bör bytas vart tredje år.

Hälsningar Lars L.


Text: Redaktionen • 2014-02-26
LivetOmbord
Scroll to Top